Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hazelnoot in de tuin zetten?

beertjerinke

Recommended Posts

Hoi

Ik heb een moestuin van 10 bij 20 meter

Nu wil ik er fruit in gaan zetten in een hoek

Framboos ,tayberry braam,pruim appel en dacht ook een hazelnoot

Is dat de moeite waard in de tuin of komen er haast geen hazelnoten aan

en waar kun je die kopen hier gekeken in tuincentrum maar niets gevonden

bedankt voor jullie antwoord

groetjes Rianne

een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook

Ja: als je een goed ras kiest krijg je goede/lekkere hazelnoten. Maar een tweede struik/boom erbij van een ander goed ras dat zorgt voor bestuiving zorgt voor een veel grotere opbrengst. Van beide bomen. Planten doe je best in het najaar, nadat het blad is gevallen. Ik denk toch wel dat in een ander tuincentrum of online of op de markt (rond die tijd) wel vrij makkelijk jonge struiken te krijgen zijn van diverse goede rassen. Op het internet of in een goed tuinboek vind je makkelijk meer info over goede rassen en welke elkaar goed bestuiven.

Maar!! Hou er wel rekening mee dat een hazelaar uitgroeit tot een hele flinke struik van een meter of 5 a 6 hoog en behoorlijk breed, als je ze doelgericht blijft snoeien. En als je niet geregeld snoeit zelfs een serieus boompje wordt. In een moestuin van 200 m2 neemt het toch een groot deel van je beschikbare ruimte in, na een jaar of 4 a 5. Als je dat niet erg vindt, dan moet je ook goed opletten waar in de tuin je ze plant omdat zo een boom veel schaduw kan geven. Dan best meer aan de noordelijke zijde, waardoor je andere teelten voldoende licht en zon krijgen. Misschien kun je ze als een soort heg of afrastering verwerken als er voldoende ruimte is en dan door snoeien wat plat in de diepte, maar wel breeduit laten groeien....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.