Shiatsusjois Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Beste forummers, Ik, redelijke moestuinleek, heb een framboos op mn tuin. Geen idee welk ras. In het voorjaar heb ik hem, tegen alle regels in, flink gesnoeid, omdat hij nogal verwilderd was. De rest vh jaar is hij fruit gaan dragen of het oude hout (zoals elk jaar), maar nu ineens sinds n paar weken ook op nieuwe scheuten... en echt enorme dikke frambozen! Hoort dit zo of is mijn framboos van slag door mijn snoeiactie? En wat is nu het snoeiadvies voor volgend jaar / dit najaar?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted August 31, 2013 Share Posted August 31, 2013 Dat is dan waarschijnlijk een herfstframboos, en dan is dat perfect normaal Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Hoort dit zo of is mijn framboos van slag door mijn snoeiactie? En wat is nu het snoeiadvies voor volgend jaar / dit najaar?? In mijn ervaring zijn frambozen niet zo snel van slag. Ik heb ooit een zak met scheuten een winter lang buiten laten staan. In het voorjaar in de grond gezet: in de herfst frambozen. In tegenstelling tot veel ander zacht fruit hebben de frambozen bij mij nooit een slecht jaar. Dat ligt wel aan het ras, denk ik. Vorig jaar had ik ook witte, maar die hebben de winter niet overleeft. Snoeien kan je doen als de laatste frambozen weg zijn en de takken verdorren. Waarschijnlijk zijn het herfstframbozen,(die geven vrucht aan het eind van de zomer - nu dus), dus in principe kan je alles wegsnoeien tot een stukje boven de grond. Sommige rassen geven echter wel (eerder) vruchten aan hout dat het jaar ervoor aan het eind van het seizoen nog boven komt. Die kan je dus laten staan, maar dat hoeft bij herfstrassen niet als je dat esthetisch niet verantwoord vindt. De vruchtdragende takken van dit jaar knip je weg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shiatsusjois Posted September 2, 2013 Author Share Posted September 2, 2013 Dank voor alle reacties! En wanneer kan ik de uitlopers, die overal bovennkomen, het beste een nieuw plekje geven? Ik wil namelijk graag meer frambozen volgend jaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sokrates Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Op zich denk ik dat je dat nu al kunt doen. Misschien nog even wachten tot de laatste frambozen geoogst zijn. Voor de vorst is handig, maar het kan ook nog in het vroege voorjaar, is mijn ervaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shiatsusjois Posted September 2, 2013 Author Share Posted September 2, 2013 Bedankt weer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted September 2, 2013 Share Posted September 2, 2013 Op zich denk ik dat je dat nu al kunt doen. Misschien nog even wachten tot de laatste frambozen geoogst zijn. Voor de vorst is handig, maar het kan ook nog in het vroege voorjaar, is mijn ervaring.Dat is nu veel te vroeg, 't is te warm en te droog. Nog zeker enkele weken wachten Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Als het scheuten zijn zonder vruchten (nog niet zo hard gegroeid) dan kan je ze nu nog overplanten. Die scheuten zijn waarschijnlijk nog uit gevallen frambozen gegroeid. Ik heb ze nu ook nog staan. Komen volgend jaar vruchten aan. Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts