bjorn86 Geplaatst: 2 september 2013 Share Geplaatst: 2 september 2013 hallo, ik ben nieuw hier op dit forum maar wle al enkele jaren aan het expirimenteren met kweken van groeten en kruiden. MAar nu heb ik enkele vraagjes over het stekken van enkele kruiden ik nu nog staan heb.Ananassalie, stevia en kaneelbasilicum en gewone basilicum. - Overwinteren alle planten binnen? - Is het mogelijk die nu nog te stekken om zo de kleine plantjes te laten overwinteren tegen volgend jaar en zo weer buiten zetten? Of is het daar te laat voor? Juist de basilicum is beginnen bloeien buiten,de andere nog niet.ù - de kaneelbasilicum zag ik gisteren op de martkt staan en ik dahct van hmm die ruikt heerlijk, dus heb ik een plantje gekocht maar ik zou die ook graag volgend jaar nog hebben. wat is de beste manier om die levend te krijgen tot volgend jaar? stekken? zaad laten bloeien en zo op nieuw zaaien? - Zoja, neem je de stekken gewoon van de hoofdtak? Top er af (10 a 15 cm) en die in stekaarde steken met wat stekpoeder? Of neem je die van zijvertakkingen? hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen. groeten bjorn Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 2 september 2013 Share Geplaatst: 2 september 2013 Van de Stevia weet ik het niet, maar de andere planten zijn niet echt goed winterhard ( de basilicum helemaal niet ) en kun je stekken ja, om ze over te houden.De Ananas Salie kan een niet koude winter ook buiten overleven met wat bescherming. Vooral niet te nat laten worden is belangrijk. Je kan m ook in een koude kas wegzetten , of in een wat hogere koude bak.Stekken dus. Kán dus wel, maar bij de basilicum is dat echt niet zo makkelijk. Na de 1e berichten over vorst vorstvrij houden. Luchtig maar koel. Binnen blijft de plant nog wel gewoon doorgaan met groeien, maar redt het niet in de te hoge temperatuur, maar met te weinig licht, tot april binnen. Is echt lastig. Zelf heb ik geen ananassalie trouwens. Gewoon op de markt gevonden ? Stekken nemen : een niet bloeiend deel nemen, zijtak bv , maar hoofdtak mag ook hoor. en dat ( de basil ) gewoon in potaarde laten wortelen, goed vochtig houden van onderaf. ( niet té nat )De Salvia ook , maar droger, eventueel liever zaai en stekgrond daarvoor nemen ( luchtiger, doorlatender )Voor beiden zou ik geen stekpoeder gebruiken.Als je buiten gaat stekken : kán , maar uitkijken voor te veel vocht ( jaargetijde ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
mijke Geplaatst: 2 september 2013 Share Geplaatst: 2 september 2013 Mijn ervaring is dat basilicum echt de allermakkelijkst stekbare plant op aarde is. Willekeurig blaadje met stukje steel afscheuren en in een glas water zetten is voldoende. In grond werkt het vast ook. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik het nog nooit zo laat in het jaar heb geprobeerd, ik zou wel aanraden om dan de plant binnen direct tegen een raam met veel zon te zetten. Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 2 september 2013 Share Geplaatst: 2 september 2013 De stekjes die ik vorig jaar genomen heb( tijm, rozemarijn en basilicum) zijn blijven leven..behalve de basilicum.Deze ging niet dood maar werd steeds lelijker in de winter. Uiteindelijk hield ik in februari een spichtig, ongezond plantje met verhoutte onderstengels over. Opnieuw zaaien in maart leverde veel mooiere planten. Ananas- en Meloensalie heb ik vorige week gestekt. Dit zijn hele sappige planten, en ik heb de indruk dat de stekken het wel naar hun zin hebben. Munt heb ik er ook bij staan..ziet er ook goed uit.Binnenkort zet ik ook tijm, gewone salie en rozemarijn..gewoon samen in een lage pot, en hou dat in de koude kas, ging vorige keer ook goed, eind maart waren ze geworteld. Stekpoeder heb ik dit x niet gebruikt. (Bit als je wilt, en de salie is geworteld neem ik ze voor je mee ) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 2 september 2013 Share Geplaatst: 2 september 2013 Stevia vind het onder de 10 graden eigenlijk al iets te koud, vorst kan zeker niet.stekken nemen kan, 10 a 15cm lang. Vlak onder 'n blad oksel afknippen en de helft van t takje onder de grond steken. Ik zelf knip m'n stevia in pot deels terug voor stekjes, daarnaast overwinter ik de pot met plant op een lichte, koele, vorstvrije plek. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bjorn86 Geplaatst: 2 september 2013 Auteur Share Geplaatst: 2 september 2013 bedankt voor de info allemaal! Dus conclusie, - Stevia (die binnen staat) kan ik stekken en gewoon binnen aan het raam verder laten groeien tot volgend jaar.- Ananassalie net hetzelfde, want die verhuisd zowiezo naar binnen tegen eind van het jaar als het kouder wordt.- de basilicum kan ik wel proberen stekken maar de kans is klein die het overleeft tot begin de lente volgend jaar? Ik zou ze natuurlijk wel allemaal binnen houden de stekjes, gewoon om ze wat in groei te houden tot na de winter en dan weer te stekken, of is er een kans dat die nog in bloei gaan schieten en dan toch afsterven? en bit de ananassalie heb ik hier op een marktje kunnen kopen, maar als het stekken lukt kan je natuurlijk van mij enkele stekken krijgen hoor. Nu merk ik wel dat de onderste stam wel houterig wordt, ik had ook ergens gelezen mensen die tot volledig de grond afknippen na de bloei en dat die volgend jaar dan volledig terug begint te groeien. Klopt dit allemaal wat ik hier nu schrijf? nog eens bedankt voor de hulp en info! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 2 september 2013 Share Geplaatst: 2 september 2013 Dat volledig terugsnoeien van de ananassalie is wel juist, maar nu nog echt wel te vroeg. Het grootste probleem van beide ( salvia en basil ) is om de planten binnen de winter door te halen. Licht en koel is echt de enige manier en dat is echt moeilijk. Te hoge temperaturen ( en dan heb je het over : boven de +8gr) wordt lastig. Misschien dat het net gaat bij +10 - 12gr. Maar daarboven gaan ze echt zitten te kwarren, krijgen ze luis, enz enz.De salvia zo lang mogelijk buiten houden , en droog, dat is het beste. Bij vorstperiode naar binnen, zo koel mogelijk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bjorn86 Geplaatst: 2 september 2013 Auteur Share Geplaatst: 2 september 2013 Knip je dan echt alles weg tot er net nog een stukje stam zonder groen overblijft? En als het nu toch te vroeg is wanneer kan ik het dan doen?Maar zo groot is de plant wel nog niet nu, ik zou er wel wat stekken van nemen deze week, gewoon om er volgend jaar wat meer te hebben en uit te delen aan vrienden van me. En de stevia en basilicum is het proberen waard dan. Ik heb hier een kamer waar het wel fris wordt in de winter maar wel een groot raam aan is dus ik zou die daar gewoon voor het raam zetten zodat ze toch nog genoeg licht krijgen...lukt het niet, dan heb ik het toch geprobeerd en dan zaai ik gewoon nieuwe volgend jaar... Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 3 september 2013 Share Geplaatst: 3 september 2013 Ach. Niet geschoten is altijd mis he ? Gewoon proberen dan.De basil stekt zo makkelijk , kan je nu al doen hoor. En ook op water als je dat makkelijker vind ( wat Mijke zei )De salvia kan je ook nu stekken als je wil. gewoon een scheut nemen, net onder een knoop afknippen, het blad op die knoop verwijderen het blad daarboven ook. 4 -6 blaadjes laten zitten bovenaan. Koel ( uit de zon ) ( en ook uit de wind ) wegzetten. Maak anders een foto. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
bjorn86 Geplaatst: 3 september 2013 Auteur Share Geplaatst: 3 september 2013 Ik heb net wat vijgenstekken en paar stekjes van de kaneelbasilicum in aarde gestoken. en een fles erover voor de lluchtvochtigheid te krijgen.fotos volgen later nog bit. de stevia wacht ik nog even mee tot dat ik stekaarde gaan halen ben. en bit, moet ik de salie volledig terug snoeien of moet er nog wat over blijven in de pot?Want die stek ik binnen enkele dagen. heb hem nu net verpot in grotere pot want kreeg soms wat gele bladeren en de worttels kwamen er al goed door onderaan. grtoeten! Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 28 september 2013 Share Geplaatst: 28 september 2013 Bjorn, staat je stevia al lang binnen (vele maanden)? Als ik jou was zou ik hem sowieso overdag nog gewoon buiten zetten. Elk straaltje zonlicht is toch weer mooi meegenomen. Als hij al lang binnen staat zit je weer met afharden etc, daar zou ik niet meer aan beginnen. Stevia vind het onder de 10 graden eigenlijk al iets te koud, vorst kan zeker niet. En nog even terugkomend op die opmerking: dit heb ik ooit ergens gelezen. Maar momenteel is het 's nachts rond de 10 graden (in Alkmaar tenminste), terwijl mijn Stevia buiten vrolijk staat te bloeien. Of die 10 graden dus een heel betrouwbare grens is? Ik betwijfel het nu. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
appelvrouw Geplaatst: 30 september 2013 Share Geplaatst: 30 september 2013 Ananas- en Meloensalie heb ik vorige week gestekt. Dit schreef ik op 2 september..de saliesoorten en de munt zijn nu allemaal geworteld Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 30 september 2013 Share Geplaatst: 30 september 2013 En hier staan de Ananas en Meloensalie van Appelvrouw als stek in de koude kas ( kunnen ook gewoon nog buiten hoor ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.