Jump to content

tomatenplanten veel bloemen weinig vruchten

hamik

Recommended Posts

Mijn tomaten staan in potten in een glazen kas. Dit jaar heb ik, anders dan twee jaar geleden, weinig vruchten aan de planten hangen terwijl er wel voldoende bloemetjes aan hebben gezeten. Het ras is hobby f1. Enige verschil met twee jaar geleden is dat ik de heg die twee jaar niet heb gekort waardoor er minder licht in de kas komt... Vorig jaar is de kas ongebruikt gebleven.

Waar kan het aan liggen dat ik wel veel bloemetjes aan de planten heb en had maar er toch maar weinig tomaten aan zitten? Ik wil nog wat meer tomaten!

Greets, Hamik

Misschien een slechte bestuiving?

Met mijn zeer beperkte kennis weet ik wel dat de bloemen van de tomaten zelfbestuivend zijn.

Dit moet wel, ze worden niet aangedaan door bijvoorbeeld hommels en bijen.

De bloem van de tomaat heeft namelijk geen nectar.

In de tuin zorgt de wind voor een meestal goede bestuiving, in kassen las ik eens, hebben de planten hulp nodig.

In profesionele plantenkassen, trilt men met een speciaal apparaatje tegen het steeltje waar de bloempjes aanhangen.

Ik heb op mijn balkon tomaten staan, die alleen `s ochtends zon hebben.

Toch gedijen ze goed.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Correct Kustlijn , oorzaak is een slechte bestuiving. Vooral in de kas teelt moet men trillen. Buiten doen bijen en andere insecten dit ook, maar een handje helpen kan nooit geen kwaad.

Trillen is het tikken tegen de bloemsteeltjes / takken. Meestal is tikken tegen de stokken / spiralen / touwen voldoende om de tomatenplanten en de steeltjes in beweging te krijgen en er voor te zorgen dat er bestuiving plaats vindt.

Verder kan een gebrek aan licht en vooral een te hoge temperatuur in de kas een rol spelen bij een slechte bestuiving. Zorg dus dat de temperatuur niet te hoog oploopt in de kas.

Probeer nog maar een aantal bloemetjes uit te laten groeien tot tomaten, want de planten staan in de kas en kunnen wat langer blijven staan dan buiten tomaten.