Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Jalapeno Early

Victorus

Recommended Posts

Er zijn aardig wat forumleden die jalapeno varieteit Early gekweekt hebben. Dat is niet zo verwonderlijk want de zaden zijn in Nederland overal te koop. Ook in de USA worden de zaden veel aangeboden. Zowel op eBay.com en Amazon.com is Early de nr. 1 qua aanbod van jalapeno's.

Ik hoor verschillende geluiden over de soort. Volgens sommigen zou de soort helemaal niet zo vroeg zijn, zelfs later dan andere jalapeno soorten. Ik ben benieuwd te horen wat de ervaringen zijn met Early. Hoe groot zijn de pepers en hoeveel pepers komen er per plant aan? De hitte schijnt middelmatig heet te zijn, maar dat kan ook van plant tot plant varieren. En hoe wordt de smaak ervaren?

Heb je de jala's geoogst als ze nog groen waren? Als ze naar komkommer smaken heb je ze waarschijnlijk te vroeg geoogst.

Jala's rijpen ook rood af, maar kunnen gerust groen gegeten worden de smaak zal wel wat verschillen. (in tegenstelling tot andere soorten bvb cayenne waarbij ze groen echt slecht smaken en je dus zeker weet dat je moet wachten )

De scherpte van een peper heeft veel met de soort te maken (logisch) maar zoals eerder gezegd ook met de warmte. hoe heter de zomers, hoe meer zon, hoe scherper. Ik merk bij mij thuis op dat de pepers van de eerste oogst ook minder scherp zijn dan die van latere oogsten. Wat nog maar eens aantoont dat meer zonlicht (of langer in de zon hangen) invloed heeft.

Zelf ben ik ook geen fan van de jalapeno. Dit jaar eens Acho Grande gezet (beetje zelfde trend van de jala) maar ook die viel mij wat tegen. opbrengst was ok, maar smaak was wat van een hete rode paprika. Is altijd het proberen waard natuurlijk.

grtz