amokachi Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Ik heb een pergola opgebouwd en wil die laten dichtgroeien door druivenplanten.Ik heb aan drie palen een jonge plant gezet.en aan 1paal een oudere (voor het dak toch al een beetje te laten begroeien volgend jaar) heb al gevonden dat ik de jonge plant in de winter moet afsnoeien op enkele ogen van de grond. maar wat moet ik met de oudere plant doen?de oude stammen komen tot bovenaan de pergola, maar het zijn er 2.Moet ik er een verwijderen? en moeten de stammen dikker worden alvorens hem te laten uitgroeien over het dak? hier een foto : Alle tips zijn welkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Wat ik denk ik zou doen ( er zijn wel meerdere opties mogelijk hoor ): De wat oudere druif ietsje terugsnoeien tot aan de horizontale leggers. Je kan hem trouwens ook helemaal niet snoeien en hem in het voorjaar gewoon laten uitlopen en dán kijken wat je doet ( eerst lekker laten groeien ) Maar goed. Iets terugsnoeien tot het dak zeg maar. Druif snoeien wanneer het blad er af valt. Niet te kort op een blad-knoop snoeien maar een lang stukje voorbij de blad-knoop, dit ivm invriezen.De jongere duiven ( ik zou 1 genoeg vinden, of zelfs alléén die wat oudere ) kan je straks inderdaad terugsnoeien tot zeg 30-40 van de grond. Wat je dan krijgt aan effect, is dat de planten volgend voorjaar extra hard aan de groei gaan en snel tot bovenop komen. Maar op zich is de ene druif al wel voldoende voor zo'n afdak. Of anders een 2e erbij. Maar 3 ? Gaat wel sneller dan ja, dat dichtgroeien, dat wel. Maar de "oudere" redt al een heel stuk het volgende seizoen.Wel graag wat bijmesten sowieso, volgend voorjaar.Wil je graag bekalken, dan dat het best straks in november / december. Niet volgend voorjaar. Dan wel mesten. Heel anders aanpakken kan je het ook. Zijn diverse aanpakken voor. Vooral als de vruchtdracht van groot belang is. Tal van mogelijkheden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amokachi Posted September 11, 2013 Author Share Posted September 11, 2013 hy maar de oudere druivelaar heeft vier stammen (of hoe men dat ook noemt) tot bovenaan de pergola.zijn dit er niet teveel?want ze zijn redelijk dun. misschien er 2 verwijderen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Ja, kan. Wat je wil. Probeer voor ogen te houden dat over 10 jaar de druif er ook nog staat ( ? ) Misschien over 15 ook nog wel. Met die tijdsspanne voor ogen neem je nu al dat soort van beslissingen. Dus afhankelijk van wat jij wil. Je kan op elke hoek van de pergola 1 stam naar boven laten groeien. Bij die oudere: 2 . Kan ook. 4 kan op zich ook, maar wordt later wel een hele bos he ?Als je de iets wat oudere stammen weg wil snoeien, doe dat ook straks na bladval, en niet te dicht tegen de te behouden stam ( gevaar van invriezen gedurende de komende winter. succes ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts