Ga naar inhoud

De blije -zaden- doos nieuwe ronde....

Aanbevolen berichten

• 1 maand later ...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Hoe staat het met de planning/organisatie?

Oktober schiet al mooi op. Is het de bedoeling om in oktober te starten met inschrijven of is het de bedoeling dat de doos dan al door het land gaat?

Geplaatst:

Ha Loes....je bent blijkbaar al volop bezig met je zaadjes voor volgend jaar

Hoe het ermee staat? De doos is nu nog bij Thea. Ik heb ze eind mei opgehaald bij Jorieke (we kampeerden toen in het noorden) en kwam een week later - met de doos in de koffer van de auto - nog bij Thea, waar HuubvG ook was en die twee hadden de doos om een of ander misverstand verleden jaar niet gehad, terwijl ze op de lijst stonden. Dus heb ik ze daargelaten zodat de "Noorderlingen" ook nog eens rustig kunnen snuffelen. (En vaak doen die er ook weer erg interessante andere zaden in )

A.s. vrijdag komt Thea hier en die brengt de doos mee.

Ik ga dan eens alles nalopen, opruimen wat onduidelijk of te oud is en alles opnieuw sorteren en overzichtelijk maken en goed inpakken. Het is nu nog oogsttijd, ook van veel zaadjes en ik ga er zelf nog wat bijdoen en hoop ook op de MTFD op 28 september nog het een en ander wat over is van de zadentafel daar. Daarna ga ik een nieuwe topic maken voor de volgende ronde, waarop mensen kunnen inschrijven. Wil eerst nog even overleggen met Appelvrouw en enkele andere routiniers van die doos over wat dingen van de werkwijze en regels. Dus ook over wie mee kan doen. Voor mij iedereen...maar wel in goed vertrouwen dat de mensen die meedoen dat ook op een loyale manier doen naar alle anderen: bijvoorbeeld vlot verder sturen. Als er heel veel belangstelling is, kan ik de doos ook nog splitsen naar doos A en B waarin hetzelfde of ongeveer hetzelfde zit...de meeste porties (iedereen neemt wat hij nodig heeft van een soort, niet alles) zijn groot genoeg.

Concreet: Ik verwacht dat ergens halverwege oktober de dozen beginnen met rondgaan.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

nu ik een weekje niet in de tuin mocht werken ben ik idd al bezig geweest met de planning van volgend jaar

dus ik heb er wel weer zin in ja. beviel vorig jaar erg goed dat gezamenlijk de doos doorsnuffelen.

Geplaatst: (aangepast)

Even voor de goede orde:

Er was afgelopen jaar géén misverstand betreffende de doos en het Noorden. Thea kon zelf opeens niet meer de dagen, die ze oorspronkelijk zélf had afgesproken voor de komst van de doos (ze kon een hele periode van twee weken opeens niet dus dan zou de doos weer te laat bij Jet aankomen) en dus heeft het Blijde Doos gebeuren toen niet bij haar plaatsgevonden, zoals afgesproken, maar bij mij met Gemma en Loes. Jarno is een dagje eerder geweest. Huub stond helemaal niet op de lijst (zie pag. 1) maar was wel welkom. Dus de "Noorderlingen" hebben alle kans gehad om de doos door te woelen. (zie pagina 21 van dit topic.)

En moet mij ook nog van het hart dan ik de inhoud van de doos behoorlijk teleurstellend vond. (Ook al heb ik er toch nog van alles uitgehaald.)

Zat wel veel in maar ook veel waar je niets mee kan of wat je als ervaren moestuinder toch al wel hebt. De doorsnee dingen dus. Dat was wel jammer.

Gemma heeft dan ook heel veel leuke aparte zaden toegevoegd (wel 40 soorten!) om de inhoud weer een beetje interessant te maken.

En ook waren veel zakjes slecht gelabeld of waren de thtdata er afgeknipt e.d.

Misschien moet je daar wat duidelijke richtlijnen voor stellen?

Succes met de volgende ronde van de Blijde Doos!

aangepast door Gast
Geplaatst:
En moet mij ook nog van het hart dan ik de inhoud van de doos behoorlijk teleurstellend vond. (Ook al heb ik er toch nog van alles uitgehaald.) Zat wel veel in maar ook veel waar je niets mee kan of wat je als ervaren moestuinder toch al wel hebt.

Grappig dat je dat schrijft, ik wil ook refereren aan de inhoud van de doos. Ik vond inderdaad dat de inhoud wat saai was het afgelopen jaar. Beter nadat Gemma (maar ook twee andere mensen..ik weet niet meer wie) aangevuld had. Toch zat er zat in wat veel mensen nog niet hebben..wij van de ruil en het mtfd zijn volgens mij ook wel erg verwend.

En ook grappig dat Kassiopei net vraagt om de kruiden en bloemen.Ik vind dat er veel te veel bloemen inzitten..daar ben ik helemaal niet zo in geïnteresseerd. Kruiden dan weer wel, maar daar juist niet veel aparts..vooral veel bieslook en andere keukenkruiden.

Verder vind ik dat de doos niet moet zijn voor zaden die zelfgeoogst zijn..om best wel begrijpelijke redenen. IK bijvoorbeeld wil alleen goed zaad, zaad waarvan ik zeker ben dat datgene wat ik zaai er uit uit komt. Of dat het zaad opkomt, en niet inferieur is omdat het slecht is opgeborgen.

Wat mij betreft mag de hele zadendoos naar Jorieke en Joep om er een varkensveld mee in te zaaien en beginnen we opnieuw met strenge regels, en misschien inderdaad twee dozen: misschien een met groente, en een met kruiden en bloemen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Ah, dankjewel, vooral bekende dingen, of ook minder bekende, of verschillende soorten van één?

Wat iemand interessant vindt is naast wat je al hebt en kent en natuurlijk je verwachtingen, ook van wat toevalligheden afhankelijk.

Het idee van zo een doos is dat mensen er allerlei zaden insteken die ze over hebben. Soms gekochte zakjes, maar ook eigen kweek.

Sommigen hebben veel zaden in allerlei soorten en ook heel speciale dingen. Anderen van meer "gewone" bloemetjes, kruiden en groenten.

We beginnen nu weer met wat er "over" is van verleden jaar (en in mijn ogen nog goed en bruikbaar) en dat vul ik wat aan met wat ik links en rechts ruil of krijg, wat eigen kweek en wat dingen die ik zelf niet gebruik. (Ik kweek veel verschillende groenten in kleinere hoeveelheden en de meeste zaadzakjes bevatten veel meer dan ik in 2 a 3 jaar opgebruik) + als ik nog leuke restanten vind op de zadentafel van de MTFD.

Degene die de doos na mij krijgt mag er uit nemen wat hij/zij kan gebruiken. (Er zitten zelfs wat gripzakjes in om zaden in te doen, want vaak heb je lang niet alle zaden uit een zakje nodig en na jou komen er misschien nog mensen die met dat soortje erg blij zijn). We verwachten ook dat je hem voor de volgende weer aanvult met (min of meer vergelijkbare: wat dat zou kunnen zijn moet je dan zelf invullen!) andere zaden. Alles gebeurt in goed vertrouwen...misbruik is heel gemakkelijk....maar mijn ervaring is dat mensen vaak zeer ruimhartig zijn en hun best doen om naar beste kunnen de doos weer aan te vullen.

Wat je dus aantreft is niet te voorspellen. Als het goed is verandert de inhoud van de doos steeds wat en gaandeweg heel veel. Toen ik de doos zelf verleden jaar winter kreeg, zaten er - schat ik - van zeker een 100 a 150 planten en gewassen zaden in. Van alles en nog wat, want op het forum en onder de deelnemers aan deze doos zitten allerlei mensen, met allerlei tuinen, voorkeuren en ervaring met tuinieren. Lang niet altijd met goede info over "ouderdom" of het precieze soortje (Ookal willen we dat echt wel weten en wordt er door de organisator uitdrukkelijk om gevraagd!), maar gelukkig zijn vele deelnemers daarin wel zorgvuldig en duidelijk en zorgzaam voor wie na hen komt.

Het enige dat het je kost is dat je de doos, liefst na enkele dagen, door moet sturen naar de volgende. Dat is met DHL op de goede manier ca. 4,50 Euro (als ik me niet vergis). Of het je dat waard is, moet je zelf beslissen.

Geplaatst:

@ Appelvrouw. Jouw post en die van mij hebben elkaar gekruist

Maar je brengt mij nu wel in een erg moeilijk parket. Je vraagt op het forum iemand anders om het over te nemen...ik gaf aan om dat te willen doen en neem dat heel serieus.....en nu stel je voor om alles maar weg te gooien en vanaf 0 te beginnen.

Wie moet dat dan doen? Verwacht je van mij dat ik een doos vul? Of dat ik nu een inzameling ga organiseren van nieuwe zaden om een doos te vullen? Voor beide bedank ik!

Ik heb me, op jouw verzoek!, geëngageerd om de doos van dit jaar goed te verzorgen en dat wil ik graag doen. Naar beste vermogen. Als je dat niet vertrouwt, moet je het niet aan me over dragen.

Met andere woorden: Ik wil best stoppen. Maar dan moet je verder hierin van mij ook niets meer verwachten! Ik ben niet boos, maar wil wel even duidelijk een grens aangeven!

Nog een opmerking over de eigen geoogste zaden. Ik zal niets doorgeven aan een ander van eigen oogst (ook niet via de doos) als ik niet vrij zeker ben van de kwaliteit en altijd vermelden wat het precies is en waard is. Er zijn andere forumleden waarvan ik weet dat ze ook goed weten wat ze doen. Dat is zaad waar ik erg blij mee ben! Dat maakt de doos alleen maar "beter". Dat er ook zijn die - in alle onwetendheid - minder "goed" zaad aanleveren (wat kwalitatief goed is, is ook nog een discussie waard die ik graag aandurf!) zal zeker gebeuren. Als gebruiker moet je zelf inschatten wat het waard is, wat je van een ander krijgt, ruilt of evt. koopt, zoals je ook verantwoordelijk bent voor wat je aan een ander geeft of ruilt. Daar kan ik best mee leven.

Geplaatst:

ik ben er niet zo zeker van dat alles wat van vorig jaar over is gebleven allemaal nog goed en bruikbaar is. veel waarschijnlijk wel maar lang niet alles.

van wat ik eruit heb gehaald is een gedeelte helemaal niet gekiemd. aantal dingen zijn daardoor dit jaar compleet mislukt omdat ik te laat was met opnieuw zaaien. komend jaar ga ik iig alles voorkiemen, daarmee pluk ik de slechtere zaden er vroegtijdig al tussenuit.

Geplaatst:

Tja een beetje ongenuanceerd is mijn bericht en vooral de laatste regels wel, maar daar moet je maar even doorheen lezen Weknow.

Ik gaf hier mijn eigen mening..op persoonlijke titel en niet als organisator van de blijde doos. Het is toch de bedoeling dat we hier regels maken met zijn allen, en door de opmerking van Erny kwamen bij mij de gedachten los die al een tijdje sudderden.

De doos is natuurlijk ook begonnen als een envelop met de zaden van één persoon. In beginsel een envelop, misschien een envelopje.

Dat is meer en meer en meer geworden, en toen ik de doos de laatste keer kreeg voor een nieuwe ronde zaten er ook ( verrotte) knolletjes in en tijdschriften. Verder meerdere kilo`s zaden waarvan veel dubbel,driedubbel of nogmeerdubbel.

Ik heb daar toen veel van uitgehaald alles over datum etc. Dat kan je terug lezen. Wat ik toen ook wel vond is dat er meer en meer zaden in de doos zitten die van eigen teelt zijn...slecht gelabeld, misten de oogstdatum, soortnaam ( rode tomaat..lekker!)..naam kweker enz.

Maar zelfs als de zaden goed gelabeld zijn hoef ik dat geen acceptabele manier vinden om aan meerdere zadensoorten te komen,(ik laat tomatenzaden voor mezelf buiten beschouwing) door de discussie en kennis in het project eigen zaden telen ben ik daar wel een beetje van terug gekomen.

Toevallig ook omdat ik dit jaar meerdere missers heb gehad..voor een deel uit de doos, en voor een deel door zaad dat ik geruild had of van de zadentafel. Pompoenen die een ander soort zijn, pastinaken en uien die niet opkomen, witte kool die rood blijkt te zijn. Niet iedereen houdt zich aan regels van labelen.

Wat mij betreft mag de hele zadendoos naar Jorieke en Joep om er een varkensveld mee in te zaaien en beginnen we opnieuw met strenge regels, en misschien inderdaad twee dozen: misschien een met groente, en een met kruiden en bloemen.

Ok, dit is een "slip van de pen"..en wat overdreven, want sommige zaden zullen nog heel goed zijn..bv de bonenzaden..daar gebeurd niet zo snel iets mee( kan je ook niet altijd oogsten en doorgeven merkte ik zelf dit jaar met mijn eigen witte bonen die zich in minstens een peul hebben gekruist met de Borlotti) het kwam ook door de oproep van Jorieke om zaden van eetbare planten en het idee van een schone lei leek ( én lijkt) me geen gek idee.

Naar mijn mening heeft dit alles niets te maken met het feit dat jij dit jaar de doos organiseert.

Maar laat de discussie hier maar lekker op gang komen toch? Wat willen we?

Wil iedereen zelf geteelde zaden in de doos? Prima de luxe.

Alle zaden van vorig jaar door laten gaan? Of een flinke opruimbeurt?

Ik ben in principe dan toch voor twee dozen..een met gekochte en een met zelfgeoogste zaden..en wat mij betreft dan ook nog een derde doos met zaden voor het project zaden telen..met van ieder zaad de eigenschappen, soortnaam, de zaai en oogstdata, het jaar van kweken en de naam van de kweker er uitgebreid bij.

Geplaatst:

Ik zou een bloemen en kruidendoos die appelvrouw noemde wel heel leuk vinden, maar dat is waarschijnlijk minder praktisch voor mensen die in beide geïnteresseerd zijn.

Verder weet ik zelf nog te weinig hoe ik kan weten of m'n eigen zaden goed genoeg zijn om toe te voegen.

Misschien een topic daarover maken, waar informatie hierover bij elkaar kan komen en waar vragen gesteld kunnen worden? Ik zou dat in elk geval wel fijn vinden.

Geplaatst:

Ik wil weten waar ik aan toe ben, is mijn korte antwoord.

Mijn aanpak? Inderdaad beginnen om de doos uit te kuisen. Alles waarover ik echt twijfels heb: weg. Proberen aan te vullen met spul waarvan ik weet dat het goed is. Wat blijft en niet heel duidelijk is: labelen, minstens met watervaste stift dat het al in de doos van 13-14 zat en wat er niet zeker/onduidelijk aan is. Zodat wie de doos ontvangt, zo goed mogelijke info krijgt.

Als ik de doos verzorg, doe ik het op mijn manier. Ik verzorg het goed, zo goed mogelijk,zal goed luisteren naar opmerkingen, maar zal niet ingaan op iedereen die niet geheel volgens wensen bediend wordt of overal over mee wil beslissen (via het forum).

Iedereen die meedoet weet dat het rondgaat naar allerlei mensen, die op allerlei manieren werken. Kwalitritsverschil en fouten zijn onvermijdelijk....ook al proberen we ze te voorkomen. Het gaat op goed vertrouwen, in de hoop dat goed doen, goed doen oproept. Veel is oncontroleerbaar. Wie mee wil doen is in principe welkom. Als het iemand niet bevalt dat er daardoor dingen zijn die je niet uitkomen of die je liever anders hebt: "dan doe je toch niet mee". Ik geloof nog steeds dat heel veel mensen op dit forum serieus zijn, anderen graag helpen, eerlijk en te vertrouwen en dat je samen voor elkaar iets leuks kunt opzetten.

Maar ik heb geen zin in een discussie of dit allemaal wel of niet moet en iedereen zich over elk aspect laten uitspreken. En ik wil weten waar ik aan toe ben. Ben niet de Malle Pietje die je moet proberen te bespelen. Ik wacht wel af wat er nu hier "besloten" wordt door anderen en als het niet doorgaat, krijgt Appelvrouw de doos weer keurig toegestuurd en mag ze zelf beslissen wat ermee gebeurt. Ik ga de inhoud van anderen niet vernietigen. En ook niet iets organiseren en regelen waarvan hier hard geroepen wordt dat het eigenlijk niets is.

Nog terzijde: In de topic over het zelf zaden kweken project, gaan precies dezelfde dingen spelen. Er zijn mensen met goede kennis van zaken en ook mensen voor wie het allemaal nieuw is. Hoogwaardig zaad telen is een vak. Elke actie die je doet is een selectie...dat is niet te voorkomen. De echte deskundigheid is te weten waar, waarom, hoe dat selecteren, bewust en onbewust, zo verantwoord mogelijk gaat en daarin de goede keuzes te maken.. Op dat niveau zit die groep echt nog niet. Is niet erg: maar heb dan ook geen enorme verwachtingen.

Geplaatst:

Wat ook kan: de overgebleven zaden van vorig jaar duidelijk merken (markeerstift of zo erover?) zodat wie dat wil ze makkelijk kan ontwijken. Alles weggooien vind ik persoonlijk wat respectloos tegenover velen die er prima zaad aan hebben toegevoegd. Geef het dan liever mee aan mij of willy voor de zaden enveloppen! Voor mij mag er ook best zaad van eigen teelt in, maar dan kan iemand er het best wel zijn gebruikersnaam op zetten zodat men hem of haar kan vragen hoe het zaad is gewonnen in geval van twijfel. Het is altijd goed om keuze te hebben en met de maximale maat en gewicht van zo'n pakket moet dat toch ook lukken. Zolang men maar duidelijk is over wat hij toevoegt dan kan ieder toch voor zichzelf de keuze maken?

Zelf heb ik deze zomer heel wat kiemtesten gedaan voor de beginnersenveloppen en ik moet zeggen dat het me reuze meeviel met de kiemkracht. Heb van de 40 zakjes misschien 5 moeten weggooien, de rest was prima. Ik verwacht dat het met het "oude" zaad van de doos ook wel goed komt.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

@ Weknow: Nou zeg... vind dat je wel een beetje te hevig van leer trekt zo. Dat ben ik niet van je gewend. Volgens mij is Jet alleen maar aan het meedenken als deelnemer, net als de anderen.

En er is toch niets mis met een soort van evaluatie van wat er eventueel komend jaar beter zou kunnen of wat er veranderd/verbeterd zou kunnen worden?

(Zelf had ik ook erg teleurstellende kiemopkomsten.)

Maar ik heb geen zin in een discussie of dit allemaal wel of niet moet en iedereen zich over elk aspect laten uitspreken. En ik wil weten waar ik aan toe ben. Ben niet de Malle Pietje die je moet proberen te bespelen. Ik wacht wel af wat er nu hier "besloten" wordt door anderen en als het niet doorgaat, krijgt Appelvrouw de doos weer keurig toegestuurd en mag ze zelf beslissen wat ermee gebeurt. Ik ga de inhoud van anderen niet vernietigen. En ook niet iets organiseren en regelen waarvan hier hard geroepen wordt dat het eigenlijk niets is.

Vooral de bovenstaande alinea vind ik erg overdreven en veel ver te gaan en op diverse punten. Maar zal daar niet verder op in gaan.

Laten we vooral onthouden dat het een BLIJDE DOOS is...

En dat we Appelvrouw dankbaar mogen zijn dat zij het vorige keer heeft georganiseerd en dat we Weknow mogen danken voor het feit dat hij die taak dit jaar op zich wil nemen.

Want zonder de logistieke coördinator is er geen Blijde Doos.

Geplaatst:

Dank Erny.

Weknow ik begrijp niet waarom je zo in de boom klimt. Had je gewild dat ik de eerste tekst waar je zo over viel apart in een pb had gestuurd? Ik reageer als deelnemer van de blijde doos. Dat ik twee jaar lang de doos heb georganiseerd heeft hier niets mee te maken.

Ik heb toch al gezegd in mijn vorige reaktie dat mijn tekst over alle zaden naar J en J niet genuanceerd is? Wil je dat ik excuses maak? Sorry.

Op 13 maart van dit jaar schreef ik:

Wie wil blijde doos ronde 5 organiseren? Ik heb het nu een paar rondes gedaan en wil het stokje graag overgeven...ik denk eraan de doos mee te nemen naar de mtfd..dus als er dan iemand is die de volgende ronde wil organiseren? Graag.

Iedereen kon daar op reageren, jij hebt dat gedaan.

Wil dat wel doen.
.

ik krijg nu een beetje het gevoel dat je vind dat de doos in je maag is gesplitst

Ik heb me, op jouw verzoek!, geëngageerd om de doos van dit jaar goed te verzorgen en dat wil ik graag doen. Naar beste vermogen. Als je dat niet vertrouwt, moet je het niet aan me over dragen.
Ik wacht wel af wat er nu hier "besloten" wordt door anderen en als het niet doorgaat, krijgt Appelvrouw de doos weer keurig toegestuurd en mag ze zelf beslissen wat ermee gebeurt

Jammer Weknow, laten we eerst eens ingaan op t feit dat 3 mensen ( Erny, Loes en Ik) aan t eind van dit seizoen de conclusie hebben dat het niet allemaal koek en ei is in de zadendoos. En dat hij - in mijn ogen- op zijn minst flink opgeschoond moet worden.

Dat was de inhoud van mijn betoog. En natuurlijk vertrouwen we erop dat jij dat kan.

Wat mij betreft mag deze discussie hier gesloten worden, misschien wil jij nog reageren, en laten we dan dit topic houden waarvoor het bedoeld is..oké?

Verder wil ik hier toch graag de discussie voortzetten of er zelfgeoogste zaden in de doos gaan. Ik denk hier hardop en probeer niets op te dringen ok? Omdat er over twee dozen gesproken wordt zou er ook een doos of envelop met gekochte zaden rond kunnen gaan? En een doos met zelfgeoogste zaden?

Verder zouden we met zijn alleen een klein formuliertje kunnen ontwikkelen voor de zelfgeoogste zaden waarop de gegevens van de zaden staan: van wie? wanneer geoogst? Eigenschappen? soortnaam?

Enzovoorts, denk mee allen!

Geplaatst:

Ik wil weten waar ik aan toe ben, herhaal ik nogmaals.

In een ander topic schrijft Bit iets wijs, dat ik ook zo aanvoel: "Heb niet zo een hoge verwachtingen, want dat kan helemaal niet", zal ik het maar samenvatten. "Het is voor de lol". Allerlei mensen met allerlei niveau doen mee...naar beste kunnen...daar moet je het mee doen en mee dealen. Is je dat niet goed genoeg, doe je niet mee. Heb je er wel lol in om daaruit te zoeken of dat aan te vullen of (in mijn geval nu:) dat voor mensen te organiseren: prima, dan doe je dat.

Je wil kaf van koren scheiden: door heel veel regels? Door eigen oogst apart te houden? (Goede eigen oogst is in mijn ogen prima overigens, vaak liever dan gekocht zaad) Door alleen maar bijzondere zaden in de doos? Het werkt zo niet... wat richtlijnen kunnen helpen, eens een keer goed uitzoeken/opruimen en info zo goed mogelijk aanvullen helpt ook...de doos wat aantrekkelijk proberen te maken....wat bemiddelen zodat het doorzenden vlot en soepel verloopt.... dat is alles wat je kunt doen als "coordinator".

Dat wil ik doen. Omdat ik er lol in heb om "het forum", mensen die iets hebben met tuinieren, te steunen, te stimuleren en wat met elkaar te verbinden.

De reacties nu zijn van een andere aard. Niet zo zakelijk van toon als jullie nu zeggen. "Er zit te weinig bijzonders in naar mijn gading" (Erny) of "te veel dat niet aan mijn kwaliteitseisen voldoet" (Appelvrouw) en daarmee wordt de toon gezet over het nut van zo een doos.

De vraag is niet of de doos aan jullie verwachtingen moet voldoen, maar aan de wensen van allerlei mensen op dit forum. Zo ja, dan organiseer ik het zo goed mogelijk. Zo neen, dan niet: krijgt Appelvrouw de doos terug. Er zit in wat er in zit en wat andere mensen er weer in gaan doen...en hoe ze ermee omgaan...ik ga ervan uit: met de beste bedoelingen. Dat kun je niet controleren en sturen, hooguit stimuleren en bevorderen. Is dat goed genoeg voor je: mag je mee doen!

Discussie over "hoe het moet" mag. Zal ik goed naar luisteren en mijn voordeel mee proberen te doen. Verwachten dat de doos precies is wat jij graag wilt mag ook nog, maar is niet zo realistisch en een stap te ver als het de verwachting wordt aan wie het wat coördineert om dat maar te verzorgen. Dan wordt iets leuks een wespennest vol (uitgesproken of onuitgesproken) verwijten naar anderen die het niet op jouw manier doen en stuurlui aan de wal. Dat is de ondertoon van de laatste bijdragen. daarvoor pas ik om het te coördineren.

Ik wil het doen voor mensen die blij zijn met wat het is. Zijn die er niet of te weinig, dan is dat mijn grens. Take it or leave it.

Geplaatst:

Weknow, ik snap wel wat je bedoelt denk ik. Het is vervelend als je veel moeite ergens in stopt en je krijgt gezeur (of zo ervaar je dat, ik wil me daar niet tussen zetten!).

Gelukkig zijn bij de beginnersenveloppen de verwachtingen minder hoog gespannen, en zelfs daar is het af en toe raak.

Ik vond het vorig jaar erg leuk om mee te doen, al had ik (natuurlijk) niet aan alle zakjes wat. Logisch met zo'n grote doos. Voor mij zaten er genoeg leuke dingen in.Tuurlijk ook wel wat onjuist gelabelde maar ook weer niet zoveel in mijn geval. Kortom, ik kijk er naar uit om weer mee te doen en zou het jammer vinden als het niet doorgaat.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:
"te veel dat niet aan mijn kwaliteitseisen voldoet"

even hierop ingaan. lijkt me toch dat opkomst voor iedereen een kwaliteitseis is?

Want ja voor mij is het voor de LOL. maar de lol gaat er wel een beetje vanaf als blijkt dat zaden helemaal niet opkomen of heel erg slecht. je vervolgens te laat bent om opnieuw te zaaien of de zaden door het seizoen niet meer te krijgen zijn in de winkels.

in mijn geval was dat pastinaak(niets), witlof(1 plantje), zomerwortel Nantes(slechte opkomst), paarse boontjes(niets), goudsbloemen(niets) en rozemarijn(niets). toeval waarschijnlijk maar dit is serieus de helft van wat ik uit de doos heb genomen!

eerst dacht ik dat het aan mijzelf als beginner lag. totdat Erny met dezelfde ervaring kwam. met een kiemtest bleek ook dat een enkeling of helemaal niets kiemde. appelvrouw noemde nu toevallig ook de pastinaak.

over de discussie wat er op en zakje moet komen te staan. dat lijstje kan je zo kort of lang maken als je zelf wilt.

minimum vind ik toch wel de Latijnse benaming en houdbaarheidsdatum. met het eerste kan je alle andere gegevens opzoeken. 2e is ook makkelijk voor de organisator om de doos op te schonen.

Geplaatst:

Waarom zou het niet doorgaan Suus? We denken hier gewoon na hoe dat het beste kan. Dat is tenminste mijn bedoeling.

Ik geef aan dat het tot nu toe niet 100% is..tenminste niet voor mijn standaard. Ik kan zelf beslissen of ik straks meedoe of niet.

Over de pastinaak -voordat men zegt dat dat maar 1 jaar houdbaar is- er stond op oogst 2013

Latijnse naam, zeker voor kruiden en bloemen @Loes

Geplaatst:

Jet, dat dacht ik te lezen uit Weknows reactie. Dat hij twijfelde of het überhaupt nog wel zin had om hier mee door te gaan. Daarom mijn reactie.

Latijnse naam: voor bloemen en sierplanten misschien wel, maar lijkt me dat mensen die desbetreffende zaden erin doen dat toch ook wel weten? Voor koolsoorten etc. is dat niet echt van toepassing.

Volgens mij heb ik een heel andere perceptie van de doos dan jullie, ook qua kiemkracht? Misschien omdat hij al aardig opgeschoond en aangevuld was toen hij langs mij kwam (ik was de laatste op de route). Dan heb ik gewoon geluk gehad.

Pastinaak is overigens echt iets dat ik ook alleen maar wil kopen of wil delen met iemand die het vers gekocht heeft. Die THT data op die verpakkingen kloppen ook niet (houdbaar tot 2018?!)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...