Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Champignons mislukken: tips voor de kweek?

Featured Replies

Geplaatst:

@Nod, je foto's zijn niet je van het(lukt mij vaak ook niet goed hoor)en kan ik het niet heel goed zien. Maar ik zie geen grijs dus gaat het goed en zou je nu een keer goed moeten schudden om het mycelium goed over het graan te verdelen en dan nog even te laten doorgroeien voor gebruik.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
  • Auteur

foto's zijn gemaakt met een mobieltje, morgen een poging met een fototoestel.Losschudden lukt niet meer is nml. een bol en die valt niet uiteen

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Geplaatst:

Dan het beste gaan gebruiken en met een latexhandsoen in stukjes breken als je het op/door het substraat doet.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
  • Auteur

Nieuwe foto's

IMG019634661400006170.JPG

IMG019732271400006211.JPG

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag klein bakje gevuld met stro uit zak waarin het al een maand aan het broeien was met steriele handschoen, en daarna graanbroed ertussen geduwd.Stro ziet er wel anders uit en voelt ook anders aan,veel zachter en heel gemakkelijk kneedbaar en warm, vochtig.Deksel erop 2 doekjes er rond voor de duisternis en in de propagator gezet op 20°C.Nu hopen dat het goed afloopt.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Bakje met stro is niets geworden,zal in het najaar verder proberen.De kweekbak met champignons voorzien van extra deklaag en een honing oplossing over gegoten en nu afwachten of dat nog iets geeft.Gisteren naast mijn volkstuintje in het gras een champignon gespot in volle zon.Op zo'n 3 meter van de plaats waar ik sporen op verteerde stalmest gegoten heb,toeval?

Geplaatst:

Nee, geen toeval. Zo is de teelt ooit ontstaan. De boeren gooiden het was water van de champignons op de hoop en zagen dat dat goed wilde groeien en zo is de teelt van paddenstoelen gestart.

Geplaatst:
  • Auteur

Dan ben ik eens benieuwd of er op de stalmest ook zullen verschijnen.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Het bakje waarvan hierboven sprake gans de zomer onverwarmd laten staan en nu is dit te zien:

P2508141957751408991211.060001

P2508141977261408991228.050002

Het stro is wel verkleurd maar het heeft voordien in op een hoop gelegen in de serre goed natgemaakt om te laten broeien en nadien in een plastiek zak.Dus het is half verteerd.Kan dit champignon zijn of is het iets anders.Ik heb verneveld vanavond.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb een normaal champignon kweeksetje besteld. Daar heb ik vier champignons van kunnen oogsten en nu staan ze al meer dan anderhalve week stil. Wel dat witte "vlies" over de aarde en bolletjes die willen beginnen. Was ist los? Iemand een tip om ze aan de gang te krijgen.

Moet er wel bij zeggen dat ik denk ik de dekaarde (al) een tijdje te nat heb (gehad)

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

Hoe warm/koud heb je de champignons staan ? en staan ze goed donker ? champignon heeft bijna geen licht nodig n.l.

Wat ik zo lees denk ik dat je ze het beste even voor 2 tot 5 dagen ietsjes warmer zet dan nu het geval zou zijn en daarna op 15 tot 18 graden zetten voor een vlucht(oogst).

Geplaatst:

Hmm oké. Ik heb het boekje gevolgd. Had ze eerst in de woonkamer onder een kast gezet. 20-25 graden en daarna eerst op me kamer en toen kwam die "vlucht" van drie paddestoelen en nu staan ze in de schuur. Dacht misschien toch te warm op me kamer. Ik zet ze nog weer even terug in de woonkamer en zet ze dan weer terug in de schuur. Meet nog wel even de temperatuur op daar.

Dankjewel voor je reactie

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:
  • Auteur

Bij mij staan ze steeds op 16° en later als het afkoelt buiten kan de temp. zakken tot 12°.Ze staan op een niet verwarmde kamer.Waar ik mijn kweek vandaan haal hebben ze er wel opgedrukt dat champignons niet tegen trek kunnen.

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Sinds gisteren komt er aan de zijkant van mijn nieuw compostpakket en in het midden groene schimmel tevoorschijn.Ik heb het gemeld aan de kweker en die zegt dat het komt omdat het pakket te nat staat en dat er niets meer aan te doen is.Iemand een suggestie?

• 1 maand later ...
Geplaatst:
  • Auteur

In het voorjaar heb ik stro laten composteren in mijn serre en daarna in een plastiek zak geduwd toegebonden en met twee plastiek buizen erin weggezet voor de gassen.Toen mijn pakket champignons uitgewerkt was heb ik er drie kleine doosjes mee gevuld met een stukje van een voetje erin en weggezet.Toen ik twee weken later niets meer zag beschouwde ik het zaakje als mislukt en heb ik het buiten onder het afdak gezet waar ik tomaten teel en beschut tegen de zon door de bladeren van de druivelaar.Op het einde van het seizoen na het rooien van de tomatenplanten besloot ik de inhoud van de potjes in het compostvat te gooien maar toen ik van een potje het deksel opende zag ik hier en daar een beetje grijs pluis.Ik besloot de potjes binnen in een kast te zetten en af te wachten.Tot nu, en nu volgen enkele foto's

IMG020937511420658130.JPG

Foto twee en drie zijn dezelfde maar onder een andere hoek om minder weerkaatsing te hebben.

IMG021089701420658167.JPG

IMG021159431420658187.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.