Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:
Nou ik moet zeggen een tomaten-basilicumbrood klinkt wel heel erg lekker !

Misschien wil je warme bakker die wel voor je bakken??

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Als er iemand interesse heeft wil ik het recept hier wel posten

Geplaatst:

lekker.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Met deze kou (geen 30 graden ), rijst het brood hier in de keuken niet zo goed. Mijn vriend kwam op het idee om dan in ons kacheltje wat karton (hebben we altijd veel van liggen) te verbranden, tot het kacheltje handwarm is (en dat is al heel snel). Nu staat het brood (in bakblik) er op een rooster op te rijzen, en dat gaat goed!

Geplaatst:

Ik heb net een maïsbrood gebakken, maar het is meer een soort sponscake geworden. Ik kreeg het kreng niet eens uit het bakblik. Maar hij ziet er lekker uit, en ruikt ook heerlijk, dus als hij is afgekoeld ga ik even proeven. Is het een succes; dan maak ik wat voor de moestuindag.

Is het nix, dan moet ik een ander recept zoeken/proberen. De varkens hopen dat alle broden mislukken.

• 4 weeks later...
Geplaatst:
Ik heb net een maïsbrood gebakken, maar het is meer een soort sponscake geworden. Ik kreeg het kreng niet eens uit het bakblik. Maar hij ziet er lekker uit, en ruikt ook heerlijk, dus als hij is afgekoeld ga ik even proeven. Is het een succes; dan maak ik wat voor de moestuindag.

Is het nix, dan moet ik een ander recept zoeken/proberen. De varkens hopen dat alle brode mislukken.

En? Was het lekker?

Geplaatst:

fijn

Doe je dat brood bakken zonder kneden nou ook gewoon met tarwemeel of alleen met wit meel? Ik zag ergens wel dat je 150 gram van het andere meel bij je witte meel deed, maar kan het ook tarwemeel met 150 gram van bv een boerenmix? Ik wil dat vanavond eens klaarmaken en dan morgenochtend in de oven doen maar we eten eigenlijk nooit wit brood dus dan maak ik liever wat bruin brood.

Geplaatst:

Even een (waarschijnlijk domme) vraag. Ik heb bij de molen tarwebloem gehaald. Maar ik las net ergens dat bloem geen meel is. Kan ik dit dan wel gebruiken voor brood te bakken?

Geplaatst:
  • Auteur
Even een (waarschijnlijk domme) vraag. Ik heb bij de molen tarwebloem gehaald. Maar ik las net ergens dat bloem geen meel is. Kan ik dit dan wel gebruiken voor brood te bakken?

Ja dat kun je best gebruiken voor broodbakken, maar ik lees ook dat je liever een 'bruin' broodje bakt. Daarmee bedoel je waarschijnlijk volkoren, want bruin brood bestaat niet En om volkorenbrood te bakken heb je nou net het verkeerde gekocht, want in bloem zitten nagenoeg geen zemelen meer en in meel nog wel.

Het brood gaat zeker lukken maar je hebt dan echt witter dan witbrood!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Oh, Veuvedinges: bij de Albert H hebben ze heel mooi bruin brood. Da's gewoon wit brood met gebrande mout erdoor. Prachtig bruin, iedereen denkt dat tie vreselijk gezond bezig is, want hoe bruiner hoe beter. Verkoopt dus goed.

Ik ben overigens helemaal niet vies van een lekkere witte boterham.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik ga het mengen met een mix wat ik nog heb liggen. Daarin zit o.a. volkorenmeel, zemelen, roggebloem, gluten,mout, zonnebloempitten, lijnzaad, gierst en nog een paar dingen. Ik heb even niks anders in huis en heb in mijn hoofd gehaald dat ik het brood wat je niet hoeft te kneden moet maken:) En als ik me iets in mijn hoofd haal dan moet het ook gebeuren,hihi.

Kan je eigenlijk alle mixen zo maken zonder te kneden?

Geplaatst:

Hoe zorgen jullie dat je brood niet aan het bakblik vastplakt? Gewoon met boter invetten voor de tweede rijzing?

Geplaatst:
  • Auteur
Hoe zorgen jullie dat je brood niet aan het bakblik vastplakt? Gewoon met boter invetten voor de tweede rijzing?

Een vel bakpapier op maat knippen. Als het goed is kun je het velletje vele malen gebruiken! Dat doe ik tenminste wel

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Haha jeetje zo simpel. Waarom kon ik dat nou toch zelf niet verzinnen . Thanks!

Geplaatst:

Brood bakken op een alu bakplaat, bakt nooit aan !

Geplaatst:

Ik heb zelf brood gemaakt van tarwemeel met boerenmix en heb precies alles gedaan volgens de procenten. Het brood is alleen niet te eten zo zout. Ik heb bij de blokker van die maatschepjes waarin je 1/8 theelepel, 1/4 theelepel, 1/2 theelepel en 1 theelepel af kan meten. Zou dus goed moeten gaan. Ik heb er 12 gram zout in gedaan op 600 gram meel. Er zat in de boerenmix geen zout toegevoegd. Ik had van de molen begrepen dat 1 theelepel 4 gram is. Klopt dit wel?

In het andere brood wat ik gebakken heb zat al zout dus dat kon niet misgaan.

Geplaatst:
... Ik heb bij de blokker van die maatschepjes waarin je 1/8 theelepel, 1/4 theelepel, 1/2 theelepel en 1 theelepel af kan meten. ....

Een Engelse of Amerikaanse teaspoon is veel groter dan een Nederlands theelepeltje. Eigen ervaring

Ik vermoed dat jouw maatschepjes op de Amerikaanse of Engelse maten zijn gebaseerd.

Geplaatst:

Ja dat klopt. Ik kon geen andere vinden. Ik vond het al zo gek. Het was echt zo zout. Enig idee hoeveel dat scheelt?

Geplaatst:
.... Enig idee hoeveel dat scheelt?

Nee.

Maar ik dacht dat de NL theelepel niet echt gestandaardiseerd is. Ik gebruik gewoon een klein theelepeltje en denk er verder niet over na.

De Engels / Amerikaanse teaspoon is wel gestandaardiseerd. Dat moet te 'googelen' zijn. Ik weet overigens niet of de Engelse en de Amerikaanse gelijk zijn.

Geplaatst:

Nog een tip.

Ook droge gist heeft een uiterste houdbaarheidsdatum.

Ik heb gister een baksteen gebakken. Het zag er wel uit als een brood, maar de textuur was toch duidelijk anders .

Morgen nieuwe poging.

Geplaatst:

Essie: 12 gram is echt niet gek hoor, op 600 gram bloem. Wel vreemd dat het zo zout smaakte, de broden die ik elke 2 dagen bak zijn helemaal niet zout (ok... meestal doe ik er 10 a 11 gram in... 12 lijkt zo veel )

Sinds ik 1 a 2 theelepeltjes suiker toevoeg, heb ik veel betere broden. Toch vreemd dat er veel brood-recepten zijn waar suiker niet in het lijstje met ingrediënten staat.

Geplaatst:
Nog een tip.

Ook droge gist heeft een uiterste houdbaarheidsdatum.

Ik heb gister een baksteen gebakken. Het zag er wel uit als een brood, maar de textuur was toch duidelijk anders .

Morgen nieuwe poging.

Dank voor de tip! Dit is me wel verteld door de molen (nou ja door de vrouw die er werkt natuurlijk ). Ach ja als ik zo door blijf gaan met brood bakken en het verpesten ervan ben ik zo door die gist heen joh! hihi. Heb het nu voor mekaar gekregen er eentje te laten verbranden. Vraag me niet hoe want hij moest nog 22 minuten in de oven en stond gewoon op 200 graden.

Maar ik blijf proberen. Wil ook wel eens wat anders dan alleen de waldkorn variant. Al is die errrug lekker. Al doende leert men gelukkig.

Geplaatst:
Essie: 12 gram is echt niet gek hoor, op 600 gram bloem. Wel vreemd dat het zo zout smaakte, de broden die ik elke 2 dagen bak zijn helemaal niet zout (ok... meestal doe ik er 10 a 11 gram in... 12 lijkt zo veel )

Sinds ik 1 a 2 theelepeltjes suiker toevoeg, heb ik veel betere broden. Toch vreemd dat er veel brood-recepten zijn waar suiker niet in het lijstje met ingrediënten staat.

Ja klopt ik had alleen niet het goede maatschepje. Een Engelse of Amerikaanse theelepel is niet hetzelfde als een Nederlandse blijkt

Mijn miskoop van zaterdag!

Ik ga voortaan gewoon weer een Nederlands lepeltje gebruiken en dan komt het vast wel goed.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic