Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (â‹®) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Shi-take op eikenstammetjes

Featured Replies

Geplaatst:

Vandaag heeft de gemeente de eiken hier gesnoeid en ik heb een stammetje (bijna 1 m, doorsnede ca 15 cm) kunnen krijgen. Hier wil ik graag Shi-take op kweken.

Waar kan ik het beste pluggen krijgen? Heb in een ander draadje al wel de handleiding die appelvrouw ooit als scan geplaatst heeft gezien. - Pluggen dus boven onder en midden rondom.

Wanneer kan ik de pluggen er het beste in doen?

Helaas kon ik deze keer niet op de MTFD - denk dat ik een heel interessante workshop heb gemist.

Ow, ja en hoe het stammetje bewaren. Lees al dat het niet mag uitdrogen... - maar ja, ook beter niet blootstellen aan andere schimmels... Staat nu even in de schuur.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

De stammetjes 3 weken laten rusten tot maximaal 3 maanden, en dan de pluggen er in. Bij b.v. mini champ kan je voor 9,50 een 50 stuks deuvels kopen(drevels op hun site). Ik wil eventueel ook nog wel even kijken of ik nog wat deuvels kan maken voor je.

Stuur anders maar even een pb-tje.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
  • Auteur

Ah, volgende vraag. Hoe kan ik de stammen het beste bewaren zo dat er minder kans is dat er wat andere paddenstoelen zich proberen te vestigen?

Ik heb uiteindelijk zelfs meerdere stammen gekregen - 10 tot 15 cm. Een dunner stammtje gaat waarschijnlijk eerder vruchtlichamen maken. Dan zou ik mijn oogst straks wat kunnen spreiden.

Over wat voor hoeveelheden praten we per keer?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Ik lees ook even mee....mijn Shitake sporenprint ligt nog in de koelkast, maar de kweek van de MTFD is al heel mooi gegroeid.

Geplaatst:
Ah, volgende vraag. Hoe kan ik de stammen het beste bewaren zo dat er minder kans is dat er wat andere paddenstoelen zich proberen te vestigen?
Het makkelijkste door simpel afdekken. Met b.v. zeil of vuilniszak e.d.
Een dunner stammtje gaat waarschijnlijk eerder vruchtlichamen maken
Dat gaat niet altijd op bij paddenstoelen maar, dat het dunnere stammetje eerder op(verteerd) is weer wel.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:
  • Auteur

Ook op zeil/vuilniszak leggen? - ik dacht misschien op een stapeltje stenen leggen om het een beetje van de grond af te houden.

Geplaatst:

@Kruidje, het mag beide.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank je, dan ga ik dat zo doen.

De kweek-vragen zal ik zo als je vroeg in het teelt-technieken topic stellen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.