Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Vliegjes

Featured Replies

Geplaatst:

Hoewel mijn vraag geen betrekking heeft op de moestuin (buiten) is er vast wel iemand op het forum die mij kan helpen

Ik heb binnenshuis wat onsterfelijkheidskruid staan en daar zitten flink wat kleine zwarte vliegjes op en bij. Ze zitten volgens mij met name in/ op de potgrond.

Iemand een idee:

- wat voor vliegjes dit zijn?

- of ze "schadelijk" zijn;

- en zo ja, hoe ik ze weg kan krijgen?

vlieg1.jpg

vlieg2.jpg

Geplaatst:

Tweede foto: lijkt erg op de varenrouwmug (https://www.google.nl/search?q=varenrouwmug&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=A5ljUoy4F_Tu0gXM44CYCA&sqi=2&ved=0CDEQsAQ&biw=831&bih=513&dpr=1.75)

De vliegjes zijn alleen hinderlijk, de larven eten de jonge worteltjes van je planten op.

Vleesetende plantjes (Drosera capensis, kan het hele jaar door binnen gehouden worden) waren voor mij de oplossing (ook tegen fruitvliegjes trouwens). Ze vangen uiteraard alleen de vliegjes, niet de larven. Maar ja: na enige tijd geen vliegjes -> geen larven meer.

Drosera capensis proberen? Ik heb nog wel een plantje over. Doe me een PB.

Geplaatst:

Bedankt Henk!

Op zich een slimme oplossing (was ik zelf nooit opgekomen), maar mijn planten staan onder een Velux dakraampje (slecht 1 raampje op zolder) aan het noorden en ik vraag me af of dat warm en licht genoeg zal zijn

De Jiaogulan zelf groeit daar overigens prima.

Geplaatst:

wat een vet plantje! Dat ga ik ook gelijk proberen in de keuken, weg met die fruitvliegjes!

Drosera_capensis_bend.JPG

Geplaatst:

Mijn vrouw heeft twee plantje gekocht, maar deze lijken niet (goed) te werken. Ik heb geen idee hoe deze heten (staat geen naam/soort op het kaartje).

ook weet ik niet waarom ze niet werken. de vliegjes lopen vrolijk over het eerste plantje, maar het plantje vind het -volgens mij-wel best

Het tweede plantje heeft wel iets gevangen (er zitten wat vliegjes in het water in de kelk), maar ik weet niet of ze hier of in het tuincentrum zijn gevangen (zie foto 3).

1.

vep1.jpg

2.

vep2.jpg

3.

vep2b.jpg

Geplaatst:

Dank je.

Die andere lijkt een bekerplant, maar welke?

Geplaatst:

Ik denk Sarracenia. Lijkt een beetje op mijn Sarracenia purpurea, maar die van jou is niet purper gekleurd.

Meer: http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Sarracenia

Is dus niet een plant voor het hele jaar binnen (net zoals de Venus vliegenval / Dionaea muscipula)

Mooie foto van de VVV trouwens: ik zie middenonder het vliegje zitten. Zolang ie de voelharen aan de binnenkant niet raakt is ie veilig, en misschien is ie ook te klein om die voelharen voldoende te beroeren om de val te laten dichtklappen. http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/wiki/index.php/Dionaea_muscipula

Geplaatst:

Thamks!

Ik heb nog een vraagje over het bekerplantje, maar die zal ik stellen in het 'vleesetende planten topic'

Geplaatst:

Dat die dingen nog bestaan

(En het lijkt nog te werken ook)

vliegenvanger.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.