Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Dilemma vijg contra perzik

wilma2

Recommended Posts

mensen, ik zit ergens mee.

ik heb een woning met een Patio.

dat houd in

zon van uit het oosten schijnt van opkomst en bestrijkt de hele patio

Patio muren staan 4 meter van elkaar af met een lengte van 7 meter. Nu is aan de ene kant van de ochtend tot de middag veel zon die langzaam naar het zuiden trekt en dus daarna schaduw van de woning gaat hebben.

Nu heb ik een vijg en een perzik.

aan welke kant kan ik die het beste zetten. vijg aan de noordzij , krijgt ,naar gelang de zon verder draait weer minder zon

en perzik met zijn zicht naar zuid, waar dus veel meer zon op komt

kom er niet uit aan welke kant beide het best tot hun gerief komen

• 2 weeks later...

Voor zover ik weet heeft een vijg graag een warme rug, dus staat graag bij een muur die veel (middag)zon krijgt. En ook graag beschutting tegen scherpe kou. Maar een perzik lijkt mij ook een wamte minnaar....

Kun je niet beide tegen dezelfde muur zetten? Moeilijke keuze hoor!

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Een perzik groeit goed in de schaduw, maar om de vruchten lekker op smaak te krijgen is veel direct zonicht nodig. Een vijg groeit ook prima in de schaduw en heeft vooral een wamre plek nodig om in de winter niet te bevriezen. De vruchten van de vijg rijpen prima in de schaduw is mijn ervaring. Voor beide planten is een patio dus prima, want het is er relatief warm en er is veel beschutting in de winter. Dus als je moet kiezen, geef dan de perzik de meeste directe zonnestralen.

Ik heb zelf jarenlang een vijg tegen een noordmuur van een garage aangeplant gehad. Hij groeide uiteindelijk boven de garage uit en had toen de hele dag zon. Ik heb m moeten rooien omdat hij echt heel groot werd. Hij heeft altijd heel veel smaakvolle vijgen gegeven, twee keer per jaar. Ook perzik wordt natuurlijk uiteindelijk een boom, tenzij je er een leivorm van wilt maken. Dat kan in principe met beide soorten.

Succes met afwegen.

bedankt mensen voor jullie aandacht, Nu krijgt de perzik de voorrang op de zon.

Maar aangezien ik 2 jonge vijgenboompjes heb, zet ik er 1 in de zon en 1 in de schaduwkant. Zo wordt uiteindelijk het resultaat van de verschillende standplaatsen mijns inziens wel duidelijk. Laten we hopen.

groetjes

Wij hebben een vijg staan, beschut, en die geeft vaak een goede oogst. Dit jaar niet, er waren deze winter veel takken stuk gevroren en hij had tijd nodig om terug uit te lopen.

Mijn schoonouders hebben een perzik staan, en die doet het niet slecht, maar de vruchten zijn erg vochtgevoelig (rotten weg in een natte zomer) en hebben toch wel warmte nodig om goed af te rijpen. Die geeft zelden mooie perziken. Als je vijgen lust, zou ik dus eerder voor een vijg kiezen.

Claudia, dat hangt ook af van het ras.

Er is in België nog een commerciële perzikkweker, en die heeft 1 op 3 à 4 jaren een slechte oogst, maar dat is dan wel gerelateerd aan late vorst. De kwaliteit van zijn vruchten is voldoende om ze te verkopen (moet er wel bij zeggen dat hij aardig wat chemicaliën gebruikt)

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com