geedee Posted November 4, 2013 Posted November 4, 2013 (edited) Edited November 5, 2013 by Guest Quote
greetje Posted November 4, 2013 Posted November 4, 2013 zo! maar eigenlijk weten we het allemaal wel........... Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Ben92 Posted November 4, 2013 Posted November 4, 2013 nog een vergelijkbaar filmpjehttp://www.youtube.com/watch?v=AXY2XI00FH8 Quote voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/
Bit Posted November 4, 2013 Posted November 4, 2013 Tja. Dat laatste filmpje, daar is het wel jammer, dat je op 'afstand' wordt gehouden he ? Je kan daar heel makkelijk reageren van : " ow , ja , maar in zo'n supermarkt kom ik dan ook nooit" , of: ", Ja, dat is in het verre oosten " enz. Jammer, want de super bij jou in het dorp levert echt precies hetzelfde natuurlijk.En die kippen die in die kratten verdwijnen. Ze gaan er wel helemaal vrijwillig in he ? Je hoort ze lachen. Die beesten hebben de grootste pret in zo'n 8-baan. En die koeien-melk fabriek. Dat vind ik wel prachtig. Meester, waar komt de melk dán vandaan ? Mijn antwoord luidt voortaan : "uit de fabriek natuurlijk he ?" Quote
Jan Lokman Posted November 4, 2013 Posted November 4, 2013 Waar ging dan over? Filmpje is geblokkeerd Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
Guus D Posted November 4, 2013 Posted November 4, 2013 Tja bij dat eerste filmpje laten ze wel het extreemste van het extreemse zien uit het buiten land, zo gebeurt het in nederland echt niet, hier wordt niet met een vliegtuig gespoten bijvoorbeeld, snap ook niet wat die vuilnisstort en die sloppen wijken ermee te maken hebben? En er is hier al zoveel onderzoek gedaan naar spuitmiddelen zodat het na een bepaalde tijd gegeten kan worden, en het moet zo wel want de consument wil geen aardbei met een rot vlekje erin, dus daarom moet er gespoten worden. En dat tweede filmpje is allemaal in china, zo gaat dat hier in nederland echt niet, en het moet zo wel anders is er over 20 jaar geen eten voor iedereen, de bevolking groeit nou eenmaal, en de vraag naar eten blijft stijgen, maar de prijzen niet, dus dan moet het allemaal wel groter. "U moet goed weten, boeren zorgen voou Uw eten! " Quote Omdat het kan.
Guus D Posted November 4, 2013 Posted November 4, 2013 En die kippen die in die kratten verdwijnen. Ze gaan er wel helemaal vrijwillig in he ? Je hoort ze lachen. Die beesten hebben de grootste pret in zo'n 8-baan. Hoe wil je ze dan vervoeren? In een vrachtauto met een matrasje en een aircotje? Luxe vervoer voor slachtvee? Quote Omdat het kan.
Bit Posted November 4, 2013 Posted November 4, 2013 Guus. Begrijpend lezen is misschien niet je grootste liefhebberij ?  Lees mijn stukje nog eens over.Een meer oprechte reactie ( zonder laagjes ) : Ik ben niet echt tégen. De realiteit en het inwonersaantal op de wereld maakt denk ik dat we niet veel anders kunnen. En dan maar beter zo: schoon , massaal, zonder emoties of iets. Gewoon produceren, geld verdienen, eten en gegeten worden. Tis niet anders.Ik ben niet van de nostalgie en de romantiek op niks af. Quote
Guus D Posted November 4, 2013 Posted November 4, 2013 Nee klopt bit ben niet zo van het lezen, maar het klopt wel wat je zegt, het is zo, en het is niet anders, de boeren en fabrieken moeten wel. Maar heb het een 2e keer gelezen en nu snap ik het (hoop ik ) Quote Omdat het kan.
Jan Lokman Posted November 4, 2013 Posted November 4, 2013 ow maar er word wel degelijk met vliegtuigjes gespoten hier hoor Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
appelvrouw Posted November 4, 2013 Posted November 4, 2013 Nou en of! En trouwens..veel van het voedsel uit de supermarkt komt uit verre landen..eerst wordt er daar door vliegtuigjes gif over gespoten..dan wordt het per vliegtuig vervoerd naar Hollandia..wie at er geen Egyptische speziebonen uit de super deze week?Lekker vervuilend..die energie zou toch ook anders gebruikt kunnen worden?Of het zonder kan..zoveel mensen voeden en dan zonder spuiten of kunstmest..geen idee, ik ben geen deskundige..ik zou het wel graag willen. Wat de kuikens en plofkippen betreft: Bah! Naar! Mag niet!! Iets minder vlees Mevrouw..u weet wel waarom( variatie op de keurslagerslogan uit de jaren 80: vlees mevrouw, u weet wel waarom!) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Guus D Posted November 4, 2013 Posted November 4, 2013 Vliegtuigspuiten is nu in nederland verboden: http://www.tenbrinkebv.nl/nc/home/home-nieuwsbericht/browse/7/article/vliegtuigspuiten-op-termijn-misschien-weer-mogelijk/?tx_ttnews%5BbackPid%5D=275&cHash=bceb90a690a6239bd1df5a0eb0f9d01f Quote Omdat het kan.
Ben92 Posted November 4, 2013 Posted November 4, 2013 Goed ik weet niet of het te veel off topic wordt, maar voor zover het bekend is kan je gewoon gemakkelijk de wereld bevolking voeden met het land oppervlak wat er is en kleinschalige landbouw. Ik vraag me af hoe iemand kan zeggen dat je met schaalvergroting meer mensen voed, de opbrengst ligt per meter altijd lager dan klein beheerde stukjes land, simpelweg omdat meer ogen en handen per m2 zorgt voor een hogere opbrengst.  De reden dat het goedkoper is, nu, is omdat heel veel kosten door andere mensen betaald worden of door het milieu. Oftewel als we meer willen produceren, en dus de wereld voeden, voor een lage prijs moeten we wel terug naar kleinschaligheid. Goed voor de rest ga ik er maar niet al te veel op in, het is nogal een web van problemen die allemaal verbonden zijn met onze levensstijl, en culturele verwachtingen e.d. ... Quote voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/
geedee Posted November 5, 2013 Author Posted November 5, 2013 @Ben, je bent niet echt off topic. De bedoeling van het (eerste) filmpje is ook om het brede geheel te belichten. (niet alleen 'toxic food" dus) en dáárom wilde ik het graag met jullie delen; Een ieder van ons pikt andere zaken eruit die je aanspreken of opvallen merk ik als ik jullie reacties zo lees. Mijn eerste gedachte was: wat ben ik blij en bevoorrecht om mn eigen voedsel grotendeels zelf te kunnen verbouwen. Anderen schieten in de verdediging(dit gebeurd in NL niet) of gaan op de "ver van mn bed" toer. Benieuwd wat er nog allemaal 'geraakt' wordt. @ guusd lees jouw link betreffende vliegtuigspuiten nog eens door....vooral het roze gedeelte  snap ook niet wat die vuilnisstort en die sloppen wijken ermee te maken hebben? Het filmpje laat ook de tegenstelling zien tussen onze overvolle supermarkten en de supermarkt in de 3e wereld; een vuilstortplek.  De naam van het topic was gewoon "filmpje". Ik geef toe dat dát iets té algemeen was. De toevoeging "toxic food" is m.i. weer te nauw. Heb titel aangepast: Ons voedsel; stof tot nadenken. Ik heb t filmpje nu al een paar keer bekeken en sta er versteld van dat ik steeds weer iets nieuws zie, wat me eerder niet direct was opgevallen; achter elke 3 seconden film gaat een hele wereld schuil. Écht stof tot nadenken. Quote
Bit Posted November 5, 2013 Posted November 5, 2013 Aangestoken door mijn verpozen op dit forum , ben ik sinds een tijdje ook af en toe klant van de Lidl. Moet ik écht zeggen dat ik de sperzieboontjes uit Zimbabwe best lekker vind ! Uit pot of diepvries vind ik boontjes echt niet te eten. Uit de tuin waren ze óók wel lekker hoor ( mits op tijd geplukt; nog een heel gedoe dat uit te kienen ). Mja. Die zijn nu op he ? Bij de Appie komen ze ook wel uit Egypte wat iets dichterbij is maar toch ook ver weg.Ik weet niet. Ik vind het heel lastig. Nadenken kan heel lastig zijn in ieder geval. Quote
Guus D Posted November 5, 2013 Posted November 5, 2013 @ guusd lees jouw link betreffende vliegtuigspuiten nog eens door....vooral het roze gedeelte   Vliegtuig spuiten in Nederland nu nog verboden maar mischien wordt het weer toegelaten, uitzonderingen zijn er als het niet anders kan, ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord dat het gedaan wordt, en ik zit in dat wereldje. Ff offtopic zit nu een werkstuk te typen over de veldspuit Quote Omdat het kan.
geedee Posted November 5, 2013 Author Posted November 5, 2013 Op 1.30 min. dat jochie met die aardbei..... als ie 30 is komt t misschien pas uit wat ie nu eet......blij dat ik uit eigen tuin eet Quote
Sovreze Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 De realiteit en het inwonersaantal op de wereld maakt denk ik dat we niet veel anders kunnen. En dan maar beter zo: schoon , massaal, zonder emoties of iets. Gewoon produceren, geld verdienen, eten en gegeten worden. Tis niet anders.Als ik dat feit stel bij een discussie met mijn vriend over de voedselindustrie is de enige, blijvende reactie van hem 'Precies, dus er moeten meer mensen dood. Simpel.'  Dat argument kun je eigenlijk niet omheen, en hoe luguber ook - ik ben het met hem eens. Als we het betrekken op de broodfokkerij met honden of nertsenfokkerij, of iets anders onmenselijks, dan kun je ook maar blijven stellen dat 'De vraag is ZUS, dus het is dan aanbod maar ZO. Helaas.' Dat kan niet hé... En @Ben92;Kleinschaligheid heeft zichzelf bewezen inderdaad, in de jaren voordat we in het kapitalistische grote grensoverschrijdend handelen gingen denken, dat klopt. Echter denk ik niet dat we met kleinschaligheid nu nog alle monden kunnen voeden. Dat betekent veeeel kleinschaligheid, overal en nergens, op misschien wel grotere oppervlaktes in totaal dan nu. Daarbij zijn er gebieden waar bar weinig verbouwd kan worden. Mijn inziens is het vooral de veeteelt, en dus onze vleesconsumptie, die ervoor zorgt dat we niet genoeg ruimte kunnen of willen hebben voor eenieder. Quote
Ben92 Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 @Sovreze, over het vlees ben ik het helemaal mee eens, ik nam voor wat ik schreef aan dat mensen inderdaad minder vlees gaan eten Ik eet zelf bijna geen vlees en vind dat soms een beetje te vanzelfsprekend Daarnaast is er meer dan genoeg ruimte als je alle "tuinen" (grasveldjes en tegels) gebruikt om voedsel te verbouwen. In Amerika is er meer oppervlakte aan lawn dan wat ze in Rusland nodig hebben om hun meeste voedsel te verbouwen dus er zijn inderdaad wat voorwaarden die voldaan moeten worden voordat het mogelijk is. En over niet bruikbare grond heb ik nog een leuk linkje   maargoed vraagt wel veel energie en inzet van mensen Quote voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/
sammetje Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 'Het is niet anders'. Das wel heel makkelijk gezegd! Verbeter de wereld begin bij jezelf... Ook makkelijk gezegd, maar wel beter voor jezelf, de dieren en de wereld! Quote
geedee Posted November 6, 2013 Author Posted November 6, 2013 Daar ben ik het helemaal mee eens Sammetje; als we allemaal zo dachten zaten we nog in holen....... Vraagje: Weet iemand wat die witte dingen zijn bij 1.01 min.?? Quote
appelvrouw Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Sigaretten toch? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
geedee Posted November 6, 2013 Author Posted November 6, 2013 Zou kunnen idd..... nu je t zegt.....witte filters....deden me op t verkeerde been zetten, denk ik. Quote
Stan Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Als ik dat feit stel bij een discussie met mijn vriend over de voedselindustrie is de enige, blijvende reactie van hem 'Precies, dus er moeten meer mensen dood. Simpel.' Sovreze, dat is een beetje de reactie van Guus en Bit ook.(enkel de andere kant op en iets minder snel dood dan hij/zij die kennelijk te veel is)Laat ik nu eens een deel van het probleem met paddenstoelen kunnen oplossen. Deze hebben 1000 den x zoveel opbrengst eiwit per m2 dan een koe(vol met probiotica en wie weet wat ?). Dus iets meer paddenstoel en iets minder vlees geeft al een erg groot verschil aan afval en vervuiling. Kan allemaal lokaal en je kan gewoon je biefstuk of hamburger blijven eten. Is ook lekker in combinatie met elkaar.En als er nu stofjes in je eten e.d. gaan die er voor zorgen dat je trek blijft hebben ? Blijft er dus vraag . Ik zal als voorbeeld niet het eten maar de sigaret nemen. Dat is voor de meesten niet te doen om te stoppen met roken.En ik zie ons (moderne)mens er niet op voor uit gaan wat eetgedrag betreft. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Recommended Posts