Unagi Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Hallo, Na een eerste jaar een moestuin houden heb ik de smaak te pakken en heb het stuk wat uitgebreid en onderverdeeld in een aantal bakken.De bakken zijn reeds gemaakt, maar nu nog de invulling. Ik heb al heel wat gelezen, maar toch enige twijfel.Vandaar de vraag: Zijn er opmerkingen / suggesties over onderstaand schema? Alvast bedankt ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted November 8, 2013 Share Posted November 8, 2013 Ik neem aan dat de blauwe pijltjes staan voor: "Dit verschuift elk jaar"? Hoe groot zijn de bakken? Niet alles overwogen, maar toch al enkele gedachten bij wat me zo snel opvalt: Wilde bloemen bloeien waarschijnlijk door tot de eerste vorst. Groenbemester toch uiterlijk aug/september zaaien. Vooral zinvol (afhankelijk van soort groenbemester) op een stukje dat daarna diepe beworteling vraagt of veel stikstof. Stukje voor vruchtgewassen is relatief klein. Voor peulvruchten ook. Waarschijnlijk kun je ook niet veel kolen zetten. Maar ik ken je behoeftes niet. Voor sla e.d. heb je vrij veel ruimte....net zoals voor wortels + wortelgewassen. Sla, spinazie e.d. kan vaak als tussen/voorteelt....behoeft misschien geen eigen vakken...geldt ook wel voor veldsla spinazie. (Veldsla op bed van wilde bloemen?) Zou zeker een bedje van bestemming veranderen ten gunste van kool/peulgewassen/vruchtgewassen. Kijk ook eens hoe veel ruimte verschillende groenten nodig hebben!!!! Nog een overweging: Uien? Snijbiet? Rabarber? Grote kans dat je al doende meer gewassen gaat telen....Bij kruiden misschien een onderscheid tussen vaste en eenjarige (die laatste in wisselschema, waardoor je een extra 1/2 vak hebt om in je schema op te nemen). Eerste paar jaar kun je ook wat kruiden/planten tussen de opgroeiende fruitstruiken zetten. Overweeg om aardbeienbed geleidelijk te laten verschuiven. Verdeling lijkt keurig volgens boekje in eerste jaar. Zeer zinvol. Maar je bent er geen slaaf van...probeer daarin niet te rigide te zijn. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unagi Posted November 8, 2013 Author Share Posted November 8, 2013 Bedankt voor je opmerkingen.De bakken zijn 1.5 op 2.5 meter. Inderdaad er is denk ik ook nog wat werk aan, en ga je opmerkingen zeker verder bekijken. Het is soms nogal moeilijk om zo goed mogelijk te plannen en aan alles te denken Plaats die ik voorzag voor wortelgewassen, daar rekende ik ook uien, sjalot, wortelen en bieten bij. Vandaar dat ik er meer plaats voor had voorzien. Ik ga best verder in detail de plaatst bekijken welke de verschillende groenten nodig hebben en het schema een beetje bijstellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 hoi, ben het eens met we know dat je geen slaaf van je schema moet zijn! daarnaast nog een paar tips, misschien. bakken van 150 x 250 zijn handig, maar voor de ene teelt heb je gewoon meer ruimte nodig dan voor de andere, dat is lastig. je zou kunnen overwegen om met vakken te werken die je bij elkaar kunt trekken voor omvangrijkere teelten. aardappelen bijvoorbeeld. het verschil tussen vroeg en middel is niet zo groot dat het per se twee losse vakken rechtvaardigt. voorbeeld: ik pas vruchtwisseling toe door vier grote vakken (600 x 220) jaarlijks te rouleren. zo kan ik een heel vak voor aardappels gebruiken (en dan nog hebben we te weinig om het jaar door te komen ). het jaar erna zet ik allerlei soorten bonen en erwten in dat vak, het derde jaar knip ik het vak op in een deel voor knollen en voor uien en preien. enzovoort.Ik vind dit ook handig voor de bemesting. wij zitten op klei en het is best flink werken op die zware grond. wij spitten het aardappelperceel goed met paardemest in het najaar. de andere vakken doen we veel gerichter, wat de teelt nodig heeft. na de aardappels komen de peulvruchten en daarvoor spit ik pas in het voorjaar, zonder mest. wat betreft de groenbemesters: ik houd daar enorm van en zaai ze op ieder stukje grond dat anders twee maanden braak zou liggen. bijvoorbeeld na de late aardappels komt mosterdzaad, naast de boerenkool die na de vroege aardappels komt. beide zijn koolsoorten, dus eens per vier jaar op dat stuk Ik hoop dat je er iets aan hebt! de winter is nog lang... gelukkig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts