Jump to content

Zaden voor een beginner :-)

Recommended Posts

Hoi Allen

ik ben dus nieuw op dit forum en heb mij net voorgesteld ( bij even voorstellen)

ik val dus nu wel even met de deur in huis, maar ik denk dat dit dan ook de periode is om het te vragen

Ik ben nog maar net begonnen met het moestuin houden en heb dus nog niet echt veel. Buiten wat radijzen en een sla en peper plantje dit jaar

Volgend jaar ga ik de moestuin al voor een stuk uitbreiden. Eigenlijk dankzij de serie: Moestuin volgens wim, Belgische serie.

Ik ben dus op zoek naar zaden voor een beginnen

Dus kenners, zijn er soorten waarvan je zegt, dit is echt iets voor een beginner of een sterke soort of echt iets wat je moet hebben

Laat maar weten

Dat hangt vooral af van wat je precies wilt.

Ik ben dit voorjaar ook voor hey eerst begonnen mey een echte moestuin.

Wat ik vooral leuk, lekker en makkelijk vond, waren de aardappels en mais.

Bloemkool heb ik ook geprobeerd, maar die waren allemaal mislukt. Ik weet niet of bloemkool moeilijk is of dat ik gewoon pech had.

Volgend jaar ga ik meer saustomaten planten.

Of aardappels en tomaten lukken, hangt ook een beetje van de omgeving af: mijn tomaten thuis deden het prima, maar op het complex kon ik ze allemaal weggooien, iemand daar nam het niet zo nauw met ziektes etc. waardoor mijn p,anten ziek werden.

Kruiden en aardbeien is ook meestal niet te moeilijk.

Pompoenen gaan ook meestal wel goed en ik heb ook goede resultaten gehad met mijn sperziebonen en sugarsnaps.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Zoals katja al zij, kijk wat je wil gaan zaaien, zaai niet wat je niet eet. Hoeveel ruimte heb je. Wat wil je graag.

Als je een lijstje heb kan je je gaan verdiepen in wel soort en of ras, hoog of laag bv boontjes.

Ps katja bij mij luk de bloemkool ook niet weet niet wat dat is maar het wil hier niet groeien, praat zeker te weinig tegen ze.

Alvast bedankt voor de info :

Even ter info : Ik ben een beginner moestuin houder, maar niet echt een beginner in de tuin hoor

Ik werk zelf graag in de tuin. ik heb zelfs een hobby

Het houden en kweken van wintervaste orchideeën. Waaronder bletilla / cypripedium / pogonia / epipactis / calopogon / pogonias / orchis enz

Vanaf vorig jaar ben ik mij ook gaan verdiepen in het zaaien van deze ( propogation ) maar dan met als voedingsboden Karton en andere substanties.

Maar ik ben dus nooit niet echt actief geweest in de moestuin

Met beginner bedoel ik dus eigenlijk beginner moestuin niet beginner in kweken of zoiets

Wat heb ik al wel en wat niet

Ik heb een koude kas en enkele kleine serretjes ( mini serres ) maar dus geen echte grote serre.

Wat ik al zeker wou proberen is een komkommer plant en de olifanten look.

Verschillende soorten sla

Verschillende soorten aardappelen ( in zak )

Een aantal soorten bonen en erwten

wat pepers / tomaten / pompoenen en meloenen

prei

enz enz

dus een beetje vanalles

Als ik zo lees waar je al ervaring mee hebt en als jou dat een beetje goed af gaat, dan kan je alles proberen te zaaien en op te kweken wat je maar wenst. Binnen de mogelijkheden van je ruimte, het klimaat en het bij jou beschikbare licht. Gewoon voor je zelf een lijstje maken wat je wil, wat zaad kopen ( of hier in de ruiltopics kijken en/of er om vragen ) en wat pootgoed in het voorjaar kopen.

Zelf heb ik niet veel groentezaden voor je, ik verzamel geen zaden van groentes en wat ik nu nog heb, heb ik volgend seizoen zelf weer nodig. Pootaardappeltjes van leuke soortjes bestel ik in januari. Knoflook staat er al in. Ui zaai ik zelf niet en koop dus pootuitjes in maart. Kolen zaai ik eigenlijk nooit en koop ik plantgoed ( prijzen afhankelijk van de soorten van 0,04 cent tot 0,12 cent per plantje )

Ik zou als ik jou was er van de winter es goed voor gaan zitten en je lijstje maken wat je wilt doen komend seizoen. Lijstje maken. Zaad aanschaffen ( ik ben op een seizoen nog geen 15,- aan zaad kwijt ) of hier vragen, maar dan wat gerichter

Je kan je aansluiten in de lijst van deelnemers van de komende moestuin-prijsvraag ( zie dat Topic ) wat prei als teelt gaat krijgen. Dan heb je al vast 1 teelt voor een heel seizoen. Zelf zaaien van prei. Kan je ( zeggen ze daar in dat topic, maar ( niet verder vertellen hoor ) die mensen zijn allemaal echt helemaal geschuffeld )) al in januari mee beginnen