jancok Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Heeft iemand een tip hoe ik tuinkruiden die op het terras (tot nu toe) goed gedijen kan overwinteren.Moet ik deze planten in stenen potten (rode pot) afdekken of moet ik de planten er uit halen en in volle grond planten? Ik heb ondervonden dat, als ik de potten niet leegmaak en droog hou, ze na enkele winters stuk vriezen en dat zou ik nu des te jammer vinden aangezien ik een reeks grote potten gekocht heb. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eveline68 Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Als je de potten zo op de grond laat staan kunnen ze kapot vriezen, beste is de pot op potpootjes te zetten, of potten bij elkaar op in een droog beschut hoekje zetten of in een kas als je deze heb.Je zou ook een grondkas kunnen gebruiken hiervoor, deze zou je simpel weg zelf kunnen maken.Maar verdiep je even in de kruiden die je heb staan of het inderdaad overwinteraars zijn en anders gewoon binnen op de vensterbank zetten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin.b Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Heeft iemand een tip hoe ik tuinkruiden die op het terras (tot nu toe) goed gedijen kan overwinteren.Moet ik deze planten in stenen potten (rode pot) afdekken of moet ik de planten er uit halen en in volle grond planten? Ik heb ondervonden dat, als ik de potten niet leegmaak en droog hou, ze na enkele winters stuk vriezen en dat zou ik nu des te jammer vinden aangezien ik een reeks grote potten gekocht heb. Ik heb wel een tip, maar kan je pas volgend jaar vertellen of het een goede tip is Ik heb mijn kruiden die de winter niet zullen overleven (zoals stevia) in een paar kunststof emmers gezet (met gaten in de bodem)Gewoon compleet inclusief de pot Deze emmer heb ik 75 cm diep begraven en er nog een grote plantenbak bovenop gezet.Het idee is dat het onder de grond niet zal vriezen (minimaal 60cm om vorstvrij te zijn) en dat de planten het op deze manier wel zullen overleven. In het voorjaar merk ik vanzelf of dit een verstandige zet is geweest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted November 19, 2013 Share Posted November 19, 2013 Die potten.. Kan je ze niet ergens in een schuurtje zetten of tijdelijk binnen ergens? Dan loop je de minste risico's. Buiten kan je ze afdekken met plastic om ze droger te houden.. maar of dat genoeg helpt bij zware vorst? Blijft een gok. Als het hier vriest is het in de schuur bom vol potjes.. en ook op zolder, daar is het drunk met de plantjes die totaal niet tegen de kou kunnen @Martin, Leuk idee, en klinkt logisch! Hier hebben afgelopen jaar een aantal dhalia bollen de vorst overleefd. En waar die gepland waren? Juist ja, vlak tegen de vijver aan... die nooit van top tot teen bevriest. Maar je stevia ziet er doods uit eigenlijk En zet die volgend jaar eens in een grotere pot, ook als je een nieuwe moet kopen.. Mijn Stevia werd deze zomer zo'n 70cm hoog, stond in een 5 liter pot. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
jancok Posted November 20, 2013 Author Share Posted November 20, 2013 Het idee van Martin.B lijkt me wel wat, alleen...dit is wel een goede oplossing voor kleine plantjes.Ik denk dat ik alles in het tuinhuis ga zetten en dan nogmaals afdekken met noppen-plastiek.We zien dan wel wat er in het voorjaar van overblijft. Eén groot nadeel is dat ik alle potten zal moeten versjouwen en dat sommige wel wat gewicht hebben. Maar zoals het spreekwoord zegt: "Wie mooi wil zijn moet lijden." (of hadden ze leiden bedoelt?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin.b Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 ..Maar je stevia ziet er doods uit eigenlijk En zet die volgend jaar eens in een grotere pot, ook als je een nieuwe moet kopen.. Mijn Stevia werd deze zomer zo'n 70cm hoog, stond in een 5 liter pot. Ziet er inderdaad niet zo gezond uit, maar ik had die plant eigenlijk voornamelijk gebruikt voor het stekken en die zien er nog wel goed uit (dat zijn die voorste plantjes).Ik heb er ook eentje van ruim 50 cm, en dat is die spriet rechts (De enige die ik goed uit zaad heb kunnen opkweken)Uiteraard zal deze compleet afsterven maar ik ben benieuwd hoe dit er uit ga zien als ik ze rond april/mei weer ga opgraven. De reden dat ik ze begraaf is om te kijken of dit überhaupt een optie is. Als ik ze in de schuur plaats moet ik ze (denk ik?) ook nog af en toe water geven en nu "zoeken ze het maar uit" En de reden voor stevia is omdat dit een van de lastige planten is, dus als deze het overleeft dan zal het voor de meeste kruiden ook een goede optie zijn. Ik zal sowieso nog een update doen van dit experiment als ik ze opgraaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted November 20, 2013 Share Posted November 20, 2013 Even een vraagje Over wat voor kruiden heb je het. En hoe groot zijn je potten Munt(Mentha)en Tijm(Thymus) kan in een grote pot best strenge-vorst hebben en b.v. weer andere soorten zou je het best in pakken met noppenfolie en beschut zetten. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted November 22, 2013 Share Posted November 22, 2013 Munt in eenpaar liter pot zou ik wel vorstvrij houden... loopt vaak anders veel schade op, omdat de hele pot kan bevriezen. Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
borderrose Posted November 23, 2013 Share Posted November 23, 2013 Bij mij overwinteren de kruiden al jaren zonder bescherming in grote potten en hangende bakken aan de muur van de schuur; thijm, salie, rozemarijn, marjoraan, hysop en oreganp, bieslook; en de koriander zaait zich ieder vrolijk zelf weer uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin.b Posted June 6, 2014 Share Posted June 6, 2014 ..Maar je stevia ziet er doods uit eigenlijk En zet die volgend jaar eens in een grotere pot, ook als je een nieuwe moet kopen.. Mijn Stevia werd deze zomer zo'n 70cm hoog, stond in een 5 liter pot. Ziet er inderdaad niet zo gezond uit, maar ik had die plant eigenlijk voornamelijk gebruikt voor het stekken en die zien er nog wel goed uit (dat zijn die voorste plantjes).Ik heb er ook eentje van ruim 50 cm, en dat is die spriet rechts (De enige die ik goed uit zaad heb kunnen opkweken)Uiteraard zal deze compleet afsterven maar ik ben benieuwd hoe dit er uit ga zien als ik ze rond april/mei weer ga opgraven. De reden dat ik ze begraaf is om te kijken of dit überhaupt een optie is. Als ik ze in de schuur plaats moet ik ze (denk ik?) ook nog af en toe water geven en nu "zoeken ze het maar uit" En de reden voor stevia is omdat dit een van de lastige planten is, dus als deze het overleeft dan zal het voor de meeste kruiden ook een goede optie zijn. Ik zal sowieso nog een update doen van dit experiment als ik ze opgraaf. Hier de beloofde update op 26 april de potten opgegraven: Met de bedoeling om over 4 weken een nieuwe foto te maken met de ontwikkeling die er naar mijn idee zou plaatsvinden. Aangezien die foto exact gelijk is aan de bovenstaande kan ik niets anders concluderen dat het een slecht idee is om dit nogmaals toe te passen.Ik moet eerlijk bekennen dat ik de overtuiging had dat er minimaal enkele kruiden na deze winterslaap opnieuw zouden gaan groeien. p.s. het ging om stevia, basilicum, dille en bonenkruid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cabogirl Posted August 3, 2014 Share Posted August 3, 2014 Waar gebruik je de steviaplant voor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts