Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wisselteelt tomaten bij beperkte overdekte ruimte

Recommended Posts

Ik ben gezegend met een deel overkapping van mijn terras, waaronder ik enkele tomaten wil gaan telen (klimmers) in de volle zon. Nu heb ik begrepen dat ik ook aan wisselteelt moet doen. Ik kan twee bakken maken van 90 cm x 30 cm breed. en 1 van 80x30 cm Daar kan ik de tomaten in doen, en eventueel ook nog sugarsnaps of komkommer. Hoe kan ik het beste wisselteelt toepassen? Stel dat ik de tomaat het jaar daarop in het vak ernaast zet, is dat dan voldoende, of maakt dat dan weinig uit, en moet de tomaat bijv. verder dan zijn oorspronkelijke plek geplant worden? En kan ik de tomatenplant het jaar daarop weer terug zetten in zijn eerste vak, of moet er meer jaren tussenzitten? Iemand een idee?

Een vak opschuiven klinkt leuk. Maar als je puur naar het probleem gaat kijken, is het geen oplossing denk ik. Tenslotte is de ziekte der ziektes wat tomaat betreft (phytoftora, ookwel bekend als aardappelziekte) een schimmel. Die schimmelsporen kunnen natuurlijk met gemak ook buiten die vakken terecht komen, ook door de wortels die verder gaan dan 1 vakje.

Je kan het proberen, van vakjes wisselen.. Maar als je alle risico's wilt uitsluiten is grond vernieuwen het meest veilige. En wie weet kan je eens kijken naar alternatieven op de MM-Mix. Ik heb zelf geen ervaring met de MM-Mix, dus ik kan het slecht vergelijken.. maar ik heb zelf goede ervaringen met potgrond, beetje compost en wat cocopeat (van die samengeperste blokken, o.a. bij de action te krijgen) er doorheen gemengd. Cocopeat houdt de grond wat luchtiger en zorgt voor een betere water opname.

phytoftora kan zich ook van de ene tuin naar de andere verspreiden.

daarvoor is een normale wisselteelt met meerdere vakken ook niet voldoende.

als je phytoftora in je bakken hebt dan zou ik idd wel de grond verversen. maar ik vraag me af of het wel nut heeft om elk jaar uit voorzorg de grond te vervangen.

Maar hoe zit het dan met de andere groenten in de moestuinbak, die schuif je wel naar een ander vak op. Heel ver weg komen deze niet te staan van het oorspronkelijke vak. Dan werkt dat dan toch ook niet voldoende als wisselteelt methode? Of is het telen van tomaten een ander verhaal?

Misschien dat ik toch een alternatief voor de mm mix ga zoeken, vooral als ik de grond na een jaar moet vervangen bij bijv. aardappelziekte.

Maar wat is dan jullie advies mbt de oorspronkelijke vraag? Zal ik de tomaten het ene jaar in de ene bak planten, en het andere jaar in de andere bak? Of toch op dezelfde plaats, maar dan grond vervangen? Laatste optie geeft ruimte aan meer tomatenplanten.

wil je meer tomatenplanten dan laatste optie!

en anders....is het denk toch een Eigen keuze maken wat voor jou het logiste/goedkoopste is en daarbij die phytoftora valt best mee als je thuis tuiniert is mijn ervaring

[en heel eerlijk...laat niemand dit dus lezen, heb al 4 jaar wat tomatenplanten in mijn bakken en verschoon dat echt niet helemaal en ben meestal kwijt/vergeten waar ze gestaan hebben en ze staan gewoon in de open lucht,maaaar ik ben denk de enige in een straal van 4 km die moestuiniert bij huis]

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Ah dat klikt goed Greetje en Bubbels! Heb nog geen enkele ervaring, en door alle verhalen en lezen denk je al snel dat het mis gaat als je je niet aan de richtlijnen houdt. Ik denk dat ik dat ik de gok maar ga wagen en sowiezo naar een alternatief voor mm mix ga kijken. Dank voor meedenken.