Ga naar inhoud

Wie zaait wat in ... december

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ok, het is niet echt het seizoen om te zaaien, maar toch kunnen er nog enkele zaken gebeuren, zeker binnen in huis.

Een overzichtje:

In de tunnelserre staan nu Tuinbonen (labbonen), 15/20cm hoog, gezaaid in oktober, daar doe ik binnenkort een laag stalmest tussen.

De winterbloemkool is nu 5cm groot, de winterspinazie 3cm.

Binnen heb ik gisteren Basilicum en Koriander gezaaid.

Wat hebben jullie gezaaid, of wat groeit er nu nog?

Geplaatst:

Buiten staat de veldsla die ik al eerder gezaaid had, er al mooi bij, die is nu te plukken en. Pepers liggen ook hier klaar om er wat van te zaaien.

Geplaatst:

Basilicum en koriander, gewoon binnenshuis? Hebben die niet meer licht nodig dan dat er nu is? En hoe laat je die verder opgroeien, op de vensterbank?

Geplaatst:

Niks (op rucola binnen na, zie mijn blog: blog/henkg/)

Pepers, en de wedstrijd prei, ga ik medio januari zaaien, uiteraard binnen. Paprika's en zaaiaardbeien doe ik niet meer. Voor de rest (tomaten en dat soort spul): pas in de eerste week van april. Vroeg genoeg als je geen kas hebt.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst: (aangepast)

Ik ga ook pepers/paprika's en misschien pepino's zaaien in de komende maand, of in januari.

Ik heb 4 pepino-stekken maar ze doen het niet goed.

In februari begin ik aan de tomaten en ananaskers.

Paprika's groeien meestal iets sneller dan pepers...verschilt per soort.

aangepast door Gast

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Op zich is dit een vraag die bij velen leeft he ? " Valt er nu wat te zaaien ? "

Vast wel. Ik zou zeggen: ga je gang en doe verslag hier.

Zelf moet ik er niet aan denken nu dingen te gaan zaaien. Pepers en paprika's doe ik niet meer en als ik ze wél zou willen,zou ik er pas medio jan. mee beginnen denk ?

Ben best wel benieuwd hoe de tuinbonen er bij jou bijstaan, en hoe zich dat houdt de komende 2 maanden. Ze kunnen wel wat lichte kou hebben , maar of je dat veel voorsprong geeft straks ?

Laat maar weten en met foto's natuurlijk

Geplaatst:

Foto's volgen zeker! Ik hoop dat de tuinbonen de winter gaan overleven ...

Het is wel de 'Tuinboon Sutton Dwarf', die iets minder winterhard zou zijn als de 'Aquadulce'.

http://www.levenvanhetland.nl/tuinboon.htm

Zo te zien zaaien de meeste mensen nu reeds pepers. Is dat niet wat vroeg?

Die planten kunnen toch pas buiten tege mei ofzo? of is het de bedoeling die altijd binnen te laten staan?

Het probleem is dat die planten toch vrij snel groot worden ... .

Koriander en basilicum staan nu aan de achterschuifdeur, 2 grote ramen dus, vrij veel licht. We zien wel wat het geeft

Geplaatst:

Oké dus die koriander en basilicum zijn voor jou ook maar een experiment en dus nog niet gebaseerd op de ervaring dat het succesvol gaat zijn?

Ik heb ergens in oktober geloof ik nog diverse soorten sla, spinazie, rucola en tatsoi binnen gezaaid (vensterbank). De rucola doet het aardig, één soort veldsla wordt denk ik ook nog wel wat en een babyleaf sla ook nog wel. De rest groeit wel heeeeeel erg traag... Maar ach, het staat daar ook niet in de weg dus we zien wel!

Geplaatst:

Klopt, het is de 1e keer dat ik in de winter eens wat actiever ga beginnen zaaien.

Ik denk wel dat het moet lukken met de basilicum en de koriander, ik hou je op de hoogte

Geplaatst:

Wat vroeg dat jullie al aan de slag gaan met het ontkiemen/zaaien van paprika's en pepers. Ik dacht dat dit iets voor januari of zelfs februari was, ook tomaten. Ben er wel een beginner in. Ik heb altijd de plantjes gekocht of gekregen van een kennis, dit jaar wil ik ze graag ook zelf zaaien. Hoe laten jullie de zaden ontkiemen?

Geplaatst:

Ik ontkiem mijn peperzaden (o.a) tussen 2 laagjes vochtig wc-papier in een plastic bakje met deksel met gaatjes vlakbij de (hout-)kachel. Als er een wit pieletje te zien is en ze dus kiemen dan gaan ze over in een potje met zaaigrond, ook weer warm, na opkomst naar het licht in een zonnige vensterbank.

Maar het is nu echt best vroeg hoor om te zaaien, het is niet echt nodig nu, zeker met de tomaten kan je beter een paar maanden wachten nog. Ikzelf begin nu met de pepers omdat die er echt lang over doen en ze hier in Hongarije dit jaar op 1 oktober vlak VOOR de oogst allemaal bevroren (ik had te laat gezaaid) en omdat ik het leuk vind wat te experimenteren hiermee. jan/feb is goed voor pepers maart voor tomaten (binnenshuis, pas naar buiten na de ijsheiligen natuurlijk)

Geplaatst:

Voor tomaten is het -voor mij althans- nog veel te vroeg.

Als ik ze nu zaai worden ze veel te groot, want ze kunnen pas buiten na de ijsheiligen ... .

Pepers daarentegen kan je gerust als kamerplant houden (en worden ook niet zo hoog als een tomatenplant ...).

Bij deze zal ik dit weekend ook eens wat pepers zaaien, bedankt voor de tips!

Geplaatst:

vraag:

duren pepers dan veel langer dan paprika's, dat jullie ze nu al zaaien ??

antwoord:

Voor tomaten is het -voor mij althans- nog veel te vroeg.

Als ik ze nu zaai worden ze veel te groot, want ze kunnen pas buiten na de ijsheiligen ... .

Pepers daarentegen kan je gerust als kamerplant houden (en worden ook niet zo hoog als een tomatenplant ...).

Bij deze zal ik dit weekend ook eens wat pepers zaaien, bedankt voor de tips!

Geplaatst:

Tsja, zonaanbidders zoals tomaat en peper zaaien op de kortste dagen van het jaar... waarom eigenlijk? Zelfs vanaf begin maart hebben ze al moeite genoeg om lekker in de groei te komen. Daarbij: naar buiten mogen ze pas als het voorstgevaar verdwenen is...

Eigenlijk kun je beter te laat, dan te vroeg zaaien: allerlei planten profiteren nog tot in oktober - november van de opgeslagen warmte in de aarde. Bieten die in het voorjaar kwijnen groeien twee keer zo snel als je ze zaait in augustus (anders dan op de zakjes staat !)

Voor mij dus winterrust, qua zaaien dan

Geplaatst:

Ik heb 3 weken geleden een aantal zelfgewonnen tomatenzaden tussen nat keukenpapier in een halfopen gripzakje op de vensterbank gelegd. Was echt een soort kiemtest. Alles ontkiemde binnen een week. En dan vind ik t toch zonde om weg te gooien he, terwijl het compleet zinloos is om die zaden op te gaan kweken. Vreemd genoeg zijn ze nu toch in een potje geëindigd.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Ach... voor de geur toch? Tomatenplanten ruiken zo lekker...

En als je pepers rond deze tijd gaat zaaien hebben ze wel genoeg warmte nodig (anders krijgen ze elke keer een groeistilstand) en ze hebben vooral veel licht (liefst van vlak erboven) nodig anders gaan ze strekken. Krijg je van die lange iele steeltjes.

Vooral de overgang van kiemblaadjes naar eerste échte blaadjes kan zonder warmte en licht wel erg langzaam gaan...

Met wat extra TL'letjes erboven en warmtematjes eronder is dit te voorkomen. Heeft vorig jaar bij mij geweldig gewerkt, gelijk een enorm verschil qua groei.

Geplaatst:

Zo, de tuinbonen in december ... ik weet het, ik moet wieden, morgen hé En vervolgens mest er tussen.

IMG2013120615532179591386345877.jpg

Geplaatst:

Dat met die mest, zei je eerder ook al eens. Waarom zou je mest willen leggen tussen de tuinbonen ? Voor de voeding hoef je het niet echt te doen bij de bonen, sterker: te veel stikstof maakt ze zwakker en gevoeliger voor luis.

Geplaatst:

Welja, ik dacht misschien dat het stro de tuinbonen toch een beetje zou beschermen id winter ... beetje meer vocht vasthouden enz?

Ook wel interessant tegen het onkruid.

Toch beter niet doen?? wist niet dat tuinbonen gevoelig waren voor mest/stikstof?

Het is 'vers' stro uit de stal, 3 weken oud.

"Tuinbonen zijn niet veeleisend, maar geven de voorkeur aan warmte, hoewel ze ook bestand zijn tegen kou. ze houden van diepe, groeikrachtige grond. Net zoals alle peulvuchten, nemen tuinbonen direct stikstof op uit de lucht. Verrijk de aarde dus niet met mest of compost, maar met 100 g/m2 kaliumrijke mest, van het type 4-6-10. Doe dit twee tot drie weken voor het zaaien."

Bedankt voor de tip zeg, dat wist ik niet!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...