jasmin Geplaatst: 5 maart 2011 Geplaatst: 5 maart 2011 WOW, dat is een ECHT mooie bak.... Volgens mij loont het om eens bij IKEA te gaan snuffelen, Jorieke had laatst ook geschikte deurtjes voor een bak daar gescoord... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Helly Geplaatst: 7 maart 2011 Geplaatst: 7 maart 2011 Ziet er geweldig mooi uit RvO! Quote Good things come in small packages
RickT Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 Ik hoop niet dat deze hier al ergens staat Zelf een tuinkas bouwen: doe ideeën op Een tuinkas aanschaffen kan een kostbare zaak zijn. Ook aan een tweedehands tuinkas kleven nadelen. De kas is vaak niet gaaf en het vervoer is niet altijd makkelijk. Ook het opzetten van een gebruikte kas kan problematisch zijn. Welk onderdeel moet nu waar? Je raadt het al: ik ben van plan om mijn eigen kas te bouwen. Als je nog hout over hebt, of er goedkoop aan kunt komen, kun je al een aardig aan de slag met het bouwen van de tuinkas. Hieronder twee ideeën die het resultaat zijn van mijn oriënterende zoektocht naar inspiratie: http://pixelcasting.com/indemoestuin/2011/02/11/zelf-een-tuinkas-met-golfplaten-bouwen-doe-ideeen-op/ Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen
dennislp Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 Ok, nog een keer mijn zelf gemaakte kasje Jullie vonden foto's leuk.. dusja, vandaag weer is in elkaar gezet, wil daar voorlopig even radijsjes inzaaien.Ga hem nog bekleden, dat word waarschijnlijk met tafelzeil van bij de blokker (Dankzij de tip van Jasmin!) Opgebouwd uit deze stukken:http://fotos.marktplaats.com/kopen/9/67/YuieEb28sz9pfpMi14xfGw==.jpgHeb er daarvan twee nodig gehad voor mijn 0,5m² kasje. Mijn kasje bestaat uit 5 delen, uiteindelijk 4 omdat er 2 standaard aan elkaar vast zitten. Hierboven zie je:Links liggend : Zijkant voor de lengte kant.Rechts liggend: Zijkanten voor de breedte kant.Achter staand: Andere zijkant voor de lengte kant, waar ook de deksel aanzit d.m.v. scharnieren: Op de foto hieronder zijn de delen die eerder nog los lagen aan elkaar geschroeft,blijven er twee delen over, die nog even op elkaar, en het frame is af. Eind resultaat: Nu nog even bekleden met tafelzeil denk dat ik dat er gewoon indruk met punaises Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
RickT Geplaatst: 12 maart 2011 Geplaatst: 12 maart 2011 Zo hee, dat is concurrentie voor mijn kluitenzeef. Je dingt nog net mee voor de Tip van de week Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen
jolanda boelens Geplaatst: 13 maart 2011 Geplaatst: 13 maart 2011 Hallo LucV, Plan ziet er leuk uit, zou je het ontwerk kunnen mailen? Vr.gr.Jolanda Quote
jasmin Geplaatst: 13 maart 2011 Geplaatst: 13 maart 2011 Leuk gedaan, Dennis... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
jos Geplaatst: 15 juni 2011 Geplaatst: 15 juni 2011 Ik zag net bij de verwelkoming van Marianne dat er nogal wat mensen jaloers waren op haar prachtige kas. En ja ze is mooi.Vanwege plaatsgebrek maar vaak ook om financiele redenen kan niet iedereen zich dat permiteren.En niet iedereen is zo handig als Rick en kan er "effe" een in elkaar timmeren.Daarom even het volgende.Wellicht zitten er in het Westland meer (kassen)slopers maar ik vond enkele jaren geleden een bedrijf in Vlierden (Brabant) waar ik al een paar keren prima (2 hands) materiaal heb gehaald voor een heel schappelijke prijs.Toevallig waren ze toen bezig op een pallet een complete set, tuinkas, samen te stellen en ze hadden een voorbeeld-kas staan.Voor een beetje doe het zelver misschien een tip.De liefhebber wil ik wel adres etc via pm doorgeven. Quote
joeri Geplaatst: 8 september 2011 Geplaatst: 8 september 2011 Ben op zoek naar een degelijk plan of handleiding hoe je zelf een serre kan bouwen. Liefst in hout, maar mag eveneens ander materiaal zijn. Hoe meer uitleg hierbij, hoe beter Indien iemand me hiermee kan verder helpen gelieve een bericht achter te laten ThxJ Quote
LucV Geplaatst: 8 september 2011 Auteur Geplaatst: 8 september 2011 Joeri, Ik zal je een aantal plannen toesturen maar bedenk dat het een heel karwei is waarbij de kosten hoog op kunnen lopen. Een kas kopen of een folietunnel kan uiteindelijk zelfs goedkoper zijn. Tenzij je natuurlijk glas, plastic, hout, verf, polycarbonaat, schroeven, kit, etc. gratis kunt krijgen. Plastic-folie en hout zijn in ieder geval de goedkoopste opties. Quote
Harrie Geplaatst: 17 september 2011 Geplaatst: 17 september 2011 Op een dag komt deze er te staan:Ietjes groter weliswaar zodat er meer plaats is voor aquaponic Quote
arcss Geplaatst: 17 september 2011 Geplaatst: 17 september 2011 space tuinkas ik ben van plan een houten serre te maken, heeft iemand een idee hoe ik het best het glas daaraan bevestig, of zou ik daar best alu-profielen op monteren? Quote
Borsalino Geplaatst: 19 september 2011 Geplaatst: 19 september 2011 ik ben van plan een houten serre te maken, heeft iemand een idee hoe ik het best het glas daaraan bevestig, of zou ik daar best alu-profielen op monteren? Die alu profielen gaan wat kosten hoor, denk dat je dan beter af bent van een afbraak serre.Heb net prijs gevraagd en eentje van 4 meter op 9 meter met schuine wanden, 2 dakramen en aan beide zijden een schuifdeur komt op 1.805 euro . Heb al verschillende houte serres gemaakt, als het met glas was dan geen alu buitenprofiel gebruikt wegens te duur, wel een lat gevezen over het glas met inox vijzen. Het glas zit dan in een sponning. Simpeler en goekoper was folie gespannen over een houten geraamte, en aan buitenzijde latten op het hout vastgeschoten-genageld om de folie beter vast te houden.Nu na 3 jaar begint de folie te flodderen wel irritant bij wind, is wel tuinkasfolie.Ook de anticondens werkt maar een tijdje en dan regent het in de serre bij wind, wel leuk om te douchen Een tunnelserre van 3 X 6 heb ik ook, maar daar is al een nieuwe folie in garantie (na lang gezeur!) bij gekomen was al na 2 seizoenen stuk. Daarom ga ik nu voor glas. Quote
geedee Geplaatst: 20 september 2011 Geplaatst: 20 september 2011 Ietjes groter weliswaar zodat er meer plaats is voor aquaponic Ga je vis kweken dan? of waar is een aquaponic voor? Quote
Helly Geplaatst: 21 september 2011 Geplaatst: 21 september 2011 Ik dacht idd dat het een aquarium voor vissen is, echter word die aangesloten op een bewateringssysteem die het water opzuigt en door de planten heen laat lopen waarna er weer schoon water de bak in loopt. Dat is althans wat ik er van heb begrepen. Ik zal s googlen... http://www.backyardaquaponics.com/component/content/article/4/47-information-and-links.html Quote Good things come in small packages
Akibimi Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 Op een dag komt deze er te staan:Ietjes groter weliswaar zodat er meer plaats is voor aquaponic Kijk waar ik spontaan tegenaan loop net Quote
geedee Geplaatst: 22 september 2011 Geplaatst: 22 september 2011 Ja is een leuk filpje, krijg je bijna zin om zelf zoiets te gaan knutselen. Maar een aquaponic heeft hij er niet in... Quote
Harrie Geplaatst: 2 oktober 2011 Geplaatst: 2 oktober 2011 Ietjes groter weliswaar zodat er meer plaats is voor aquaponic Ga je vis kweken dan? of waar is een aquaponic voor?Auqaponic is een gesloten teelt,kweek systeem waar alleen de vissen,krabben of kreeften gevoerd worden,De benaming is niet geheel juist het moet eigenlijk zijn.Hydroponic/Aquaponic.Een kas is niet goedkoop,in aanschaf,onderhoud en verwarming en daarom lijkt het mij spannend om iets nieuws te doen en tegelijkertijd de opbrengst te verhogen,de lege ruimte onder de tafels is er uiterst geschikt voor. Quote
geedee Geplaatst: 2 oktober 2011 Geplaatst: 2 oktober 2011 Aha!..Dus visteelt onder je tomaten, paprika's enz... hmm iets om te overwegen....alleen ...ik ben gek op zalm....maar dat zal wel niet gaan...zijn nogal groot en willen stromend water. In de buurt eens in een zalmforel kwekerij gaan kijken....was een vernuftig systeem met diverse bakken en stromend water...ook te groot voor in mijn kasje Quote
veuvecouderc Geplaatst: 2 oktober 2011 Geplaatst: 2 oktober 2011 Voor de doe het zelf kasbouwers. Wellicht is het in Nederland ook een ontzettende hype (of al geweest) om je mooie houten kozijnen, ramen en deuren te vervangen door onderhoudsvrij plastic. Hier wel in ieder geval. Die plasticboeren hier hebben naast hun bedrijfje daarom een enorme berg aan afgedankte houten deuren en ramen liggen. Die afgedankte ramen en deuren - die vaak nog in uitstekende staat zijn - willen wij maar wat graag hebben en ze kosten hier geen drol (geld gaat in de fooienpot). Misschien ook een tip voor de Hollanders die zelf een kas willen bouwen. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Harrie Geplaatst: 3 oktober 2011 Geplaatst: 3 oktober 2011 Aha!..Dus visteelt onder je tomaten, paprika's enz... hmm iets om te overwegen....alleen ...ik ben gek op zalm....maar dat zal wel niet gaan...zijn nogal groot en willen stromend water. In de buurt eens in een zalmforel kwekerij gaan kijken....was een vernuftig systeem met diverse bakken en stromend water...ook te groot voor in mijn kasje of tomaten en komkommers goed gaat weet ik niet ,het zijn hoge planten en om ruimte te besparen,of de opbrengst per m2 te verhogen moeten de vistanks onder de tafels staan,paprika's zal nog wel gaan denk ikzelf denk meer aan sla en rucola om mee te beginnen. Quote
geedee Geplaatst: 4 oktober 2011 Geplaatst: 4 oktober 2011 Je zou toch eens kunnen proberen (alternatieve) tomatenteelt: top eruit en enkele dieven laten gaan zodat de plant niet hoger wordt dan 60 cm maar in de breedte meer tomaten geeft. Ik ga dat komend seizoen eens proberen; ook met pepers (die waren dit jaar meer dan 2 meter hoog: 5 planten 500 pepers ) zoveel sambal krijg ik niet op Quote
Gwen Geplaatst: 8 oktober 2011 Geplaatst: 8 oktober 2011 Hey, Wat een goede ideeen doe ik hier op! Ik ben zo langzamerhand bezig met het ontwerpen van een wandkas die veel groter wordt dan standaard. Omdat ik de kas tegen een schutting aan zet moet ik qua diepte een beetje oppassen. Ik zit erover te denken om behandeld grenenhout en plastic golfplaten te grbruiken. Bovenin twee kleinere ramen en een deur aan de voorkant. De hoekpalen wil ik met PVC-buis en beton daarin gieten funderen.Is behandeld grenen de beste houtsoort? Of is een andere houtsoort een betere optie? In de kas zelf wil ik een aantal lage bakken neerzetten met een rek voor de planten die in de hoogte gaan en een soort side-table met de kleinere gewassen en potjes e.d. in een rek onder de tafel.Welk materiaal is voor de bakken en de tafel het beste? Ik wil zo duurzaam mogelijk te werk gaan, maar de bakken op de grond moeten wel makkelijk op te tillen zijn i.v.m. het vervangen van de grond. Groeten, Gwen Quote
Borsalino Geplaatst: 8 oktober 2011 Geplaatst: 8 oktober 2011 Grenen is de bijna slechtse keus die ge kunt maken.Of ge moest Thermowood gebruiken, maar verschiet niet van de prijs. Bankirai of afgeleide is stukken beter.Azobé of het nog duurdere Teak is nog beter, maar betwijfel als je alles gaat optellen wat het prijskaartje gaat worden. Ga je licht eens opsteken bij afbraakserre's, daar maken ze voor een redelijke prijs hobby serre's van. Vandaag mijn glazen serre-tuinkas besteld. 3,85m X 9,00m met 1 schuifdeur, 2 lange dakvensters en 2 korte dakvensters voor automaat. Dit alles voor de prijs van 1.490€ Is gedeeltelijk van afbraak gebruikte serre's en nieuwe profielen.Alle rubbers zijn nieuw alsook de fundering en de onderste alu liggende en staande profielen.Dakprofielen en goten en glas zijn van gebruikte serre's. Binnen 3 à 4 weken wordt ze geleverd. Quote
EdwinR Geplaatst: 23 oktober 2011 Geplaatst: 23 oktober 2011 LucV , kan jij mij de bouwtekeningen toedoen? BvdankEdwin Roethof Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.