Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Flessen, die recht lopen zijn handiger dan deze flessen.

Nu moeten alle zaailingen zich met z'n allen door die smalle opening wurmen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Vanmiddag mijn wintersowing gedaan.

Meestal doe ik dat iets eerder, maar goed, het is nog februari.

Ik heb 7 flessen met daarin:

Witte kool Langedijker

Spitskool 

Tomaten Amish Paste

Bleekselderij Blanc Pascal

Bleekselderij Gimli

Knolselderij Dolvi

Knolselderij Monarch

Spinazie Viroflex

Sla Parris Island (nieuw voor mij)

Pak soi

Paksoi Dwarf Canton White

P1060141.JPG

• Like 5
Geplaatst:

En nog een pak gekregen. Kennelijk heb je van 2 l en van 2,4 l. Heb nu 2 2 l en helaas maar 1 van 2,4 l. Die mevrouw drinkt kennelijk elke week 4,8 l melk, dus ze gaat ze deze week bewaren voor me. Ik ga er dan nog bloemkool inzetten en kweetniet. Bloemen misschien? Ik vind het altijd leuk om al vroeg zonnebloemen te hebben. Courgette of pompoen kan ook. Die worden bij mij binnen een seconde door slakken opgegeten. Dus misschien is dat wel slim.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb helaas ook de kleinere versie (2l dacht ik). Maar het gaat er wel mee. Ik heb in de meeste bloemen gezaaid, dat zijn bij mij vaak de stiefkindjes omdat ik moet woekeren met de voorkweek ruimte. In de melkpakken kunnen ze hun gang gaan. 

• Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst: (aangepast)

Beetje aan de late kant maar het is officieel nog geen lente. Nu mooi proefdraaien om aan het eind van het jaar wel echt winterzaaien.

Schop het topic dan vooral weer omhoog om mij even wakker te maken uit de winterslaap dan doe ik ook mee. En door er nu al mee bezig te zijn hebben we tegen die tijd zeker genoeg bakjes enzo verzameld. 

aangepast door loes
  • Like 4
Geplaatst:

Ligt misschien ook wat je buiten zaait?! ik zou normaal nog geen cosmea of korenbloem buiten zaaien of zonnebloem. Nu wel gedaan. Zonnebloem komt al op trouwens!

• Like 1
Geplaatst:
Op 23-2-2025 om 18:58, woldistel zei:

De hele winterzaaihype gaat mij volledig voorbij. Wat is het en waarom moet het en waarom is het beter dan gewoon gangbaar zaaien.....?

Sommige dingen moet je eerder starten, omdat je anders nauwelijks een oogst krijgt in onze korte zomer, zoals pepers, paprika's tomaten en meer.

Daarbij zijn er ook groente die juist in de winter oogstbaar zijn, en dan is het misschien niet zaaien, maar je moet wel heel het jaar rond je moestuin bijhouden, als je dat soort groenten wil kweken.

Wat bedoel jij met gangbaar?

• Like 1

@JasophoriaP epers e.d. is geen winterzaai., maar binnen warm voorzaaien. Groenten overhouden om in de winter/ vroege lente te oogsten heet volgens mij weeuwenteelt.

Met gangbaar bedoel ik gewoon zaaien op het moment dat het al heel lang gebeurt. Dus ergens in februari de tuinbonen in de grond, in maart her en der spinazie als dan niet in een koude bak.

Volgens mij weet jij zelf niet wat er hier met winterzaai bedoelt wordt?

aangepast door woldistel
  • Like 2
Geplaatst:
Op 3-3-2025 om 20:39, Mellie zei:

Ligt misschien ook wat je buiten zaait?! ik zou normaal nog geen cosmea of korenbloem buiten zaaien of zonnebloem. Nu wel gedaan. Zonnebloem komt al op trouwens!

Het mooie warme weer is na morgen voorbij.

En vannacht kan het zelfs vriezen, en het gaat ook nog meer vriezen.

Dus ik zou toch nog even uitkijken.

16 minuten geleden, Jasophoria zei:

Niet waar

Wel waar

De astronomische lente begint op het noordelijk halfrond meestal op 20 maart. De meteorologische lente begint op 1 maart.

Bron:

Lente - KNMI

KNMI

https://www.knmi.nl › kennis-en-datacentrum › uitleg

Veel zaailingen kunnen wel wat vorst hebben.

De zonnebloemen kunnen enkele graden vorst verdragen maar niet te veel en zeker niet te vaak.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Geplaatst:

@Patrijs Ik Let niet op de meteorologische tijden.

Ook als je in google in typed, wanneer begint de lente, krijg je alleen astrologische, en niks meteorologisch.

Ik vind astrologisch veel meer waarheidsgetrouw, met wat het weer werkelijk doet.

Maar je kent de gezegdes waarschijnlijk wel, maart zwiert zijn staart, en april doet wat hij wil.

Het kan dus nog tot de ijsheilige ook hard gaan vriezen.

Ik hoop het niet, maar het kan wel.

Daar ging het niet om, het was een grapje (zie de knipoog) over mijn opmerking dat de lente nog niet was begonnen en daarmee had hij gewoon gelijk.

Dat de metriologisch lente op 1 maart begint is omdat het op papier makkelijker is om met hele maanden te werken.  Natuurlijk doen we daar in de moestuin helemaal niets mee maar dat was het punt niet. 

Verder denk ik dat het goed is als je eerst inleest (of vragen stelt) over winterzaaien voordat je vanalles gaat roepen want van de bovenstaande info klopt weinig. 

----

Ontopic: zijn er inmiddels al wat resultaten van het winterzaaien te tonen? Ik ben wel benieuwd. 

aangepast door loes
  • Like 3
Geplaatst:

@loes in de melkflessen komen bij mij sprieten zonnebloem en courgette op. Ik heb die overigens wel naar de tentkas verplaatst, want het gaat weer frisser worden.

• Like 2

Stoer @Mellie, courgettes!

Ik ben heel benieuwd hoe die het gaan doen, laat je dat even weten?

Ik wilde ze ook doen, maar ik had geen flessen genoeg.

Ik wil best vertellen, wat er bij mij goed gaat.

Maar voordat ik mensen over me heen krijg, omdat ik het "fout" doe, wil ik even uitleggen wat ik versta onder wintersowing.

Ik doe dit al een aantal jaren en haal er goede resultaten mee.

Maar wintersowing is geen exacte wetenschap, dus iedereen doet het op haar eigen manier.

Het gebeurt dus allemaal in doorzichtige flessen, die fungeren als mini broeikasjes.

Het idee is om zaden op hun eigen kracht te laten ontkiemen, zonder warmte.

Er komt regen of gesmolten sneeuw door de bovenkant van de fles naar binnen, dus je hebt er eigenlijk geen omkijken meer naar, bij erg langdurige droogte kan je een beetje water bij geven.

Zaden weten zelf heel goed wanneer ze moeten ontkiemen, en dat kunnen ze rustig in hun eigen tempo doen in die flessen.

Je kunt in december al beginnen, maar ik zie ook wel dat het kan doorlopen tot in maart.

Bij mij is er al het een en ander ontkiemt: de twee soorten paksoi, witte kool, spitskool en sla.

De bleekselderij, knolselderij en de tomaten nog niet, maar dat verwachtte ik ook niet.

Die tomaat is een goed voorbeeld voor wat ik bedoel, die ontkiemt pas, als de temperaturen weer omhoog gaan en het lang genoeg daglicht is.

Wat dat betreft waren de afgelopen warme dagen niet goed voor wintersowing, maar ik wacht het maar gewoon af.

Maar nogmaals: ik denk niet dat er iets "goed" of "fout" is.

Het hele idee is, dat de natuur zelf uitmaakt, wanneer er iets ontkiemt.

En ja, natuurlijk, dan kan je ook de zaden buiten in de grond doen in december.

Maar met een beetje beschutting gaat het toch beter.

P1060174.JPG

P1060175.JPG

P1060176.JPG

P1060177.JPG

aangepast door Rookie
  • Like 7
Geplaatst:

@Rookie ik moet nu denken aan mijn tomaat zaailing die zomer spontaan (veel te laat in het seizoen ) opkwam… maar ik dacht “ oké dan eens zien wat jij er van terecht brengt… en zowaar tegen alle verwachtingen in gewoon tomaatjes van kunnen oogsten…😍 wel kleiner dan degene die alle zorg en beste plek kregen maar toch!! 
Ik dacht toen hetzelfde; de natuur kan het ook prima zelf regelen!!💪😍🌱👩‍🍳🌱🐓🌱☃️🌱

• Like 4
Geplaatst:

Ik had ook zo'n tomaat, die het helemaal zelf heeft uitgezocht.

Ik vond dat komisch, want we besteden altijd zoveel aandacht en zorg aan onze tomaten zaailingen.😊

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...