Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Winterzaaien


Piroska

Aanbevolen berichten

vermiculiet kan je daarna ook weer hergebruiken. zo heb ik vermiculiet gemengd door de grond van de aardbeien die in pot staan.

een groot voordeel van vermiculiet is dat het water goed vasthoud. dat voorkomt uitdroging van zaaigoed maar ook potplanten.

 

een zak van 100liter wordt aangeboden voor 22 euro (makkelijke moestuin)

100liter zaaigrond zit je rond eenzelfde bedrag of zelfs meer.

 

100liter is vaak veel te veel. met een beetje geluk vind je op marktplaats een halve zak of is er iemand in de omgeving die een zak wil delen (misschien bij de MTFD?).

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt op deze manier van alles zaaien, maar het zal dan wel winterhard moeten zijn. Mediterrane planten als paprika, pepers... zullen echt niet lukken wanneer je ze nu buiten in een plastic potje met deksel gaat zaaien. Dat is zonde van de zaden en je tijd. Veel succes.

 

Daarom zei ik ook dat het tropische en subtropische spul uiteraard niet buiten gezaaid gaat worden. Tomaten en paprika's e.d ga ik gewoon binnen zaaien.

 

Dit is weer een leuke manier om wat te spreiden. Ik zoek soorten die ik nu kan winterzaaien en die ik eind maart in de grond of in de pot in de koude kas of buiten kan zetten. Ik denk in elk geval aan dille, peterselie en koriander. Ik hoop dat deze kruiden daarvoor geschikt zijn. Ik weet het niet helemaal. Wellicht is er meer te verzinnen. Het is de kunst iets te vinden dat ook een voordeel oplevert in jouw eigen situatie. Maar het experiment op zich is ook al leuk.

 

Koriander zou ik niet doen, ik las dat dat oorspronkelijk uit warme streken komt. Alles wat in Noordwest-Europa ook in het wild voorkomt, zoals dille, kan je denk ik probleemloos winterzaaien.

 

En wat jij zegt, het is leuk om te experimenteren en te kijken wat mogelijk is in ieders eigen specifieke situatie. Want het kan best dat een bepaalde plant het wel prima overleeft in mijn redelijk beschutte tuin maar bijvoorbeeld niet op een volkstuincomplex in het noorden van het land, of juist bij mij niks doet en weer wel ergens waar het misschien kouder, maar ook zonniger is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp waarom je je potje op een tafel zet, maar 's winters is de kans op slakkenvraat niet zo groot.

 

Ik heb nu nog steeds levende slakken in de tuin, in alle soorten en maten.

 

Bovendien bevriezen potjes op een tafel sneller en vaker dan op/in de grond.

Om die redenen graaf ik de potjes in als het begint te vriezen.

Dan kan er tijdelijk ook nog een stuk bubbelplastic over, als het (te) hard gaat vriezen.

 

Ik denk dat bevriezen op zich geen punt is zolang de zaadjes niet ontkiemd zijn. Pas als het kleine babyplantjes zijn ga ik me zorgen maken als het opeens hard gaat vriezen, en dan kan ik ze zo nodig wel wat warmer zetten of er iets omheen draperen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koriander zou ik niet doen, ik las dat dat oorspronkelijk uit warme streken komt. Alles wat in Noordwest-Europa ook in het wild voorkomt, zoals dille, kan je denk ik probleemloos winterzaaien.

 

Dank voor de tip Pippi. Ik zou vandaag gaan zaaien en ik heb inmiddels de koriander vervangen door daslook. Geen idee wat het wordt want tot nu heb ik geen daslook gezaaid. Ik heb wel daslook gekocht en daslookbolletjes opnieuw geplant. Een dubbel experiment dus. Maar ik dacht, een lookachtige doet het misschien wel, net als ui. Inmiddels ook wat goudsbloemen, afrikaantjes en lathyrus in winterzaaibakjes gedaan.

 

Hier staan ze. Lekker beschut, in de schaduw, bij de achterdeur. Ik ben heel benieuwd wat het wordt.

Er zijn ook nog een paar plaatsjes vrij. Ik denk aan lente-uitjes.

 

DSC02277bew40097561452260947.jpg

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

De kamille is nu ook gekiemd, 1 januari buiten in een pot gezaaid. Ik ben stikbenieuwd wat het volgende is.

 

update: 28-1: de doperwtjes, wintergezaaid op 12 januari, zijn dapper aan het ontkiemen in een veel te klein bakje. oops: Eens even kijken hoe ik dat ga aanpakken, want als ze echt gaan groeien stoten ze al heel snel hun hoofd tegen de deksel.

 

update 30-1: er komt nu van alles voorzichtig op: goudsbloemen, rucola, dagschone en iets in een bakje waar ik blijkbaar het labeltje was vergeten. Het valt me wel op dat alles heel dicht op de grond blaadjes maakt. Een wereld van verschil met mijn passiebloemzaailingen binnen, die duidelijk te weinig licht krijgen en lange dunne stengeltjes hebben. (Ik heb er van de week een paar verplant en wat dieper in de grond gezet en in plaats van voor het raam, op de eettafel onder de (vrij felle) lamp gezet. Ik heb een nogal donkere huiskamer en zo in de winter is die lamp eigenlijk de hele dag aan. Tot dusver doen ze het niet slechter dan hun broertjes en zusjes voor het raam. )

 

Maar goed, wat betreft winterzaaien: ik moet natuurlijk nog ervaren of alles wat nu buiten staat ook daadwerkelijk levensvatbaar is en uiteindelijk uitgroeit tot gezonde grote planten, maar ik ben wel optimistisch. Ik blijf ook alsmaar meer buiten zaaien, vandaag nog allerlei dingen een tweede of derde keer gewinterzaaid, en voor het eerst ook de ananaskers. Die ga ik ook binnen zaaien, interessant om dan te kunnen vergelijken.

 

Ik hoop echt dat het allemaal gaat lukken, want ik heb hier zo'n lol in. Ik werd voorheen altijd een beetje iebelig van al die voorschriften van in welke maand je wat op welke manier kan zaaien, en deze heerlijk simpele methode van hoppa, alles in potjes en bakjes nu al naar buiten, en die zaadjes lekker zelf laten besluiten wanneer ze opkomen, met afwisselend zon en hagelbuien en regen en wind en vorst, dat past gewoon beter bij mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dit jaar voor het eerst aan het winterzaaien begonnen. Gewoon met plastic 2 liter melkverpakkingen, 2/3 potgrond vermengd met zand en bovenop 1/3 laag stekgrond, alles behoorlijk nat maar niet te nat en alles netjes gelabeld, zowel binnen als buiten. De flessen op een beschutte plek gezet, de dop er wel af en afwachten maar. En zowaar: ik zag gisteren voor het eerst wat groene sprietjes in een fles: het zijn korenbloemen van zaadjes die ik vorig jaar heb gewonnen en afgelopen 9 januari heb gezaaid. Ik vind alles wat blauw is in de tuin extra leuk, dus ben ik best wel blij met zo'n vroeg resultaat. Nog 26 flessen te gaan. Ik heb nog een stuk of 10 flessen over, die ga ik denk ik ook nog maar gebruiken.

 

Ik heb van alles en nog wat gezaaid, van eenjarigen tot tomaten tot enkele groenten. Van alles wat ik had de helft van de zaden, de andere helft ga ik binnenkort binnen zaaien op zolder. Ik heb een mooie, redelijk lichte zolder, waar het niet al te koud wordt. Daar zaai ik al enkele jaren met heel veel plezier en redelijk resultaat. Ook bewaar ik daar m'n geraniums die ik elk jaar probeer over te houden.

 

Ook heb ik een piepklein kasje in m'n tuin, van 130 x 90 cm. Een prima ding, waar ik 's zomers m'n tomaten, komkommers en paprika's in heb staan. Al met al ben je daardoor bijna het hele jaar wel een beetje bezig met de tuin, heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Postkantoortje, leuk! Bij mij waren de korenbloemen ook de eerste kiemers, stelletje optimisten.

 

Ik ga van het weekend eens kijken of ik her en der geen deksel kan verwijderen en alleen als het echt heel koud wordt met hagel en sneeuw even de deksels terug zal zetten. Want het grootste voordeel van dat winterzaaien is volgens mij toch wel dat die plantjes superstoer en sterk opgroeien en je niet meer hoeft te gaan meuten met afharden na binnen zaaien. Dat lees ik ook bij ervaringsdeskundigen; je houdt echt de sterkste zaailingen over die het straks ook prima gaan doen in de volle grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

160203-02456bew40054901454528528.jpg

 

Ik heb op 8 januari jl. een aantal potjes met zaadjes van o.a. daslook, dille, peterselie, goudsbloem, en lathyrus buiten gezet. Overigens zonder hoge verwachtingen te hebben. Ik vreesde dat de potjes te nat zouden zijn. Het zag er zo waterig uit met al die waterdruppels die onderaan de deksel hingen.

 

Vandaag zie ik de eerste tekenen van leven bij de lathyrus en ook een beetje bij de daslook en de dille. Dat is veel eerder dan ik verwacht had. En ook veel meer. Leuk experiment!

 

Vandaag een bescheiden tuinbonenproject gestart. Een paar tuinbonen in een potje buiten gezet. Die kan ik straks vergelijken met:

1. de tuinbonen die vandaag in de grond zijn gegaan (onder plastic),

2. de tuinbonen die vandaag in de kas zijn voorgezaaid

3. de tuinbonen die vandaag binnen onder de LED lampjes binnen zijn gezet

 

Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Ik hoop in elk geval op stoere sterke plantjes.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Koolrabi, ik ben benieuwd hoe het met je tuinbonenexperiment gaat!

 

Bij mij is ongeveer een kwart van wat ik tot dusver gewinterzaaid gezaaid heb (zeg tegen de 100 bakjes en potjes en flessen) inmiddels ontkiemd. Na begin februari is er niks meer opgekomen, logisch denk ik, want de temperatuur lag wel een stuk lager dan in januari. De plantjes die wel zijn opgekomen zien er nog steeds gezond uit, maar groeien nu niet of nauwelijks. Ik kan niet wachten tot het echt lente wordt, ik hoop op een explosie van jonge plantjes dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De lathyrys groeit mooi door en de dille ook. Ik hoop dat het niet te snel gaat want de temperaturen zijn nog niet bepaald gunstig voor dit kleine spul. Ze mogen straks eerst in de koude kas.

 

DSC0257040037341455457971.jpg

 

Van de rest nog geen sporen van leven: peterselie, goudsbloem en afrikaantjes. De daslook bleek loos alarm. Nog niets te zien.

En ook de tuinboon is nog in ruste.

 

@ Pippi: De tuinbonen binnen zie ik komen. Maar dat is niet verwonderlijk met een wat warmer plekje.

Ik ben erg nieuwsgierig of er uiteindelijk deze zomer veel verschil in groei en bloei te zien is bij de tuinbonen die zo'n verschillende start maken.

 

Bij mij zijn nu twee van de zes zaaisels opgekomen. Ik wacht verder af en hoop op nog wat meer opkomst.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

De dille en lathyrus groeien vlot op. Ze staan nu in de koude kas.

 

DSC02883bew40083041457171277.jpg

 

De peterselie en de goudsbloem geven nu ook tekenen van leven. Ze zijn nog heel piep.

 

DSC02884bew40074601457171284.jpg

 

Het wachten is nog op de daslook, de afrikaantjes en de tuinboon. Tot nu ben ik niet ontevreden over mijn winterzaai.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG2016030717075753451457393042.JPGIMG2016030717083332771457393058.JPG

Zoals eerder gezegd de korenbloemen en nu ook een zonnebloemmix al behoorlijk groot gegroeid, daarom gisteren geopend en in m'n kasje gezet om ze een beetje te laten afharden min of meer.

Verder nog wel wat andere ontkiemingen, een stuk of tien, maar de rest moet nog komen. Ongeveer de helft van de melkbussen heb ik pas twee weken geleden gezaaid, dus dat heeft nog wel wat tijd nodig. Ik ben wel blij dat het nu nog wel koud is 's nachts, daar worden ze groot en sterk van (hoop ik).

Ik heb m'n kasje opgeruimd en dus weer helemaal gereed gemaakt om de nieuwe borelingen een plekje te kunnen geven. Als de vorst over is kunnen de overwinteraars van zolder worden gehaald, maar voorlopig nog maar even geduld hebben. Tot zover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Postkantoortje, wat heb jij het heerlijk netjes georganiseerd. Bij mij is het een grote chaos met ruim honderd potjes en bakjes en flessen. Ik loop ze elke dag wel even na, en hier en daar gaat nu overdag de deksel eraf en voor 's nachts er weer op. Volgend jaar ga ik het ook echt beter organiseren, maar ik had niet verwacht dat ik zo bezopen veel zou winterzaaien.

 

Inmiddels is er al heel veel boven de grond, maar een aantal zaden die eigenlijk al lang hadden moeten kiemen laten nog niks zien. Ik denk dat die gewoon teveel nattigheid hebben gehad met al die regen van de afgelopen tijd, en zijn gaan rotten. Een goeie leer voor volgend jaar: minder gaatjes in de deksels (zolang je condens ziet gaat het immers goed, ingrijpen door meer gaatjes kan altijd), en meer afvoergaatjes aan de onderkant. Ik zie dat probleem bijvoorbeeld ook bij de doperwtjes, een paar zijn mooi opgekomen, maar na wat graven in de potjes vond ik ook wat gore slijmerige doperwtenprut.

 

Maar het merendeel van wat ik heb gezaaid is wel opgekomen, soms nog hele voorzichtige sprietjes, maar van de eerdergenoemde doperwtjes heb ik wat al in de volle grond uitgeplant, naast zaadjes in de volle grond, dat wordt goed vergelijken straks. Verder zijn het vooral de rucola, mosterdblad en goudsbloemen die het errug goed doen, die staan nu ook al zonder deksel te wachten om uitgeplant te worden. Maar ook heel veel bloemenplanten, en dingen als de bloemkool en andijvie, bietjes, rode kool en oregano zijn al bijna zo groot dat die deksel er met een paar dagen 's nachts niet meer op hoeft.

 

Ik noteer van alles de zaai- en kiemdatum, vergelijk het met de 'normale' kiemtijd en volgend jaar ga ik daar gebruik van maken en nog wat slimmer winterzaaien. Die rucola bijvoorbeeld groeit echt de pan uit, die kan wel eerder gewinterzaaid, en misschien volgend jaar rond deze tijd ook al de volle grond in, als de plantjes nog wat groter zijn en ik niet meer zo traumatisch bang hoef te zijn voor slakken.

 

Ik blijf het wel waanzinnig leuk vinden, dat winterzaaien. Binnen heb ik natuurlijk ook van alles staan, zelfs (helemaal tegen mijn principes ) warmte/donkerkiemertjes boven op mijn modem en van die hele lastige koudekiemers in de groentela van de ijskast , maar dat spul buiten dat zelfs met een laag hagelstenen op het dekseltje stoer als babyplantje staat te groeien heeft veel meer mijn hart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is toch echt wel veel opgekomen bij jou hoor, Pippi, als ik het zo lees. Echt leuk om te lezen!

 

Omdat ik al jaren zaai (begon vooral met sierplanten) en veel het bij mij gewoon niet (goed) doet wilde ik niet zo veel winterzaaien (ik heb niet erg groene vingers... wel bruin van de aarde haha!) Maar ik wilde wel iets zien groeien en had in december omdat het zo lang niet vroor hier wel spinazie scherpzaad en winterpostelein gezaaid (ook veldsla, maar dat kiemde niet zo goed en de zaailingen gingen dood). Die 2 kiemden erg goed, maar zelfs nu de zon ondertussen weer op dat stukje grond komt groeit het amper. Ik had er 2 glasplaten overheen gelegd, en toen het 's nachts erg vroor daar overheen een paar lagen plastic. Oogsten kan ik er dus niet van, maar het was wel leuk om te zien dat er tenminste iets groeide.

 

De mizuna en rucola hadden zich uitgezaaid en die plantjes doen het ook gewoon prima (in de open lucht in de grond, die nog in potjes stonden legden wel het loodje). Maar groeien doet het (nog) niet, dus ook daarvan geen oogst. De grond begint ook aardig uit te drogen, ik begin me af te vragen of ik er een gieter overheen moet gooien...

 

Oja de borago had zich ook uitgezaaid en heeft in de winter nog staan bloeien (aan kleine plantjes, deze stonden in de zon). Die hebben gebloeid in de zon maar ook die in de schaduw stonden en niet hebben gebloeid waren pas geleden ineens toch verdwenen helaas. De cichorei heeft het gewoon overleefd, daar heb ik wel een paar zaailingen van (de rest had ik al weggehaald, en het zaad kan ik niet vinden dus ben echt blij met de zaailingen!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is toch echt wel veel opgekomen bij jou hoor, Pippi, als ik het zo lees. Echt leuk om te lezen!

 

Omdat ik al jaren zaai (begon vooral met sierplanten) en veel het bij mij gewoon niet (goed) doet wilde ik niet zo veel winterzaaien (ik heb niet erg groene vingers... wel bruin van de aarde haha!) Maar ik wilde wel iets zien groeien en had in december omdat het zo lang niet vroor hier wel spinazie scherpzaad en winterpostelein gezaaid (ook veldsla, maar dat kiemde niet zo goed en de zaailingen gingen dood).

 

 

Veldsla doet het hier ook niet goed. Wel gekiemd in februari, maar groeien ho maar. Omdat het in Nederland ook in het wild groeit had ik er meer van verwacht, maar blijkbaar is dat toch een verkeerde redenatie, want ook ander winterhard min of meer inheems spul laat zich niet echt foppen door dat plastic bakje. Het wil dan wel kiemen, maar wacht met groeien totdat de zon goed staat ofzo, ik weet niet.

 

De spinazie loopt hier ook niet hard, en winterpostelein heb ik half februari gewinterzaaid en is een maand later wel opgekomen, maar de groei zit er ook nog niet echt in.

 

Die 2 kiemden erg goed, maar zelfs nu de zon ondertussen weer op dat stukje grond komt groeit het amper. Ik had er 2 glasplaten overheen gelegd, en toen het 's nachts erg vroor daar overheen een paar lagen plastic. Oogsten kan ik er dus niet van, maar het was wel leuk om te zien dat er tenminste iets groeide.

 

Ik raad je aan om volgend jaar mosterdblad en goudsbloemen te winterzaaien. Af en toe zie ik weer iets groens in een potje, ben ik helemaal blij, ga ik kijken wat het is en ja hoor, alsof ik nog geen goudsbloemen en mosterdblad had staan.

 

De mizuna en rucola hadden zich uitgezaaid en die plantjes doen het ook gewoon prima (in de open lucht in de grond, die nog in potjes stonden legden wel het loodje). Maar groeien doet het (nog) niet, dus ook daarvan geen oogst. De grond begint ook aardig uit te drogen, ik begin me af te vragen of ik er een gieter overheen moet gooien...

 

Ik ga wel af en toe met een gietertje door de tuin waar gezaaid is en langs de potjes zonder deksel nu. in die kou met die zon overdag droogt het allemaal best snel uit

 

Oja de borago had zich ook uitgezaaid en heeft in de winter nog staan bloeien (aan kleine plantjes, deze stonden in de zon). Die hebben gebloeid in de zon maar ook die in de schaduw stonden en niet hebben gebloeid waren pas geleden ineens toch verdwenen helaas. De cichorei heeft het gewoon overleefd, daar heb ik wel een paar zaailingen van (de rest had ik al weggehaald, en het zaad kan ik niet vinden dus ben echt blij met de zaailingen!)

 

Oh daar hoop ik volgend jaar op, dat allerlei spul zich zelf lekker uitzaait. Borage en cichorei heb ik dit jaar voor het eerst gezaaid, cichorei doet nog helemaal niks en van de borage zijn er maar 2 zaailingetjes opgekomen, nog heel piep maar ze zien er verder goed uit.

 

Succes met je zaaisels!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik word nu wat ongeduldig waar het gaat om dingen die nog helemaal niet zijn opgekomen, dus die haal ik nu even stuk voor stuk naar binnen, kijken of het toch nog iets doet met wat warmte, en anders is het toedeledokie, dan zaai ik die zaadjes wel op de voorgeschreven manier en hoop ik dat het dan wel iets wordt. Ik maak wel een uitzondering voor heel onregelmatige kiemers, die zet ik wel in een hoekje van de tuin en wie weet komt daar over maanden of jaren nog wat.

 

Maar bij sommige zaden twijfel ik zo langzamerhand ook echt aan de kiemkracht en minder aan mezelf. Ik had bijvoorbeeld boomspinazie van Diana, dat zit wel goed zou je denken. Ik heb het gewinterzaaid, in de volle grond gezaaid, binnen gezaaid en allemaal nul resultaat. Zelfs een probeersel onder plastic bovenop mijn altijd warme modem, waar ik werkelijk zelfs bizar lastige exotische bloemenzaden tot kiemen heb gekregen, niks, niente, nothing.

 

Engels gras is ook zo'n probleemkind. Ik heb dat jaren geleden ook wel eens gezaaid en toen kwam het gewoon mooi op, maar nu wil het gewoon niet.

 

Ik vind het wel raar, want juist allerlei andere zaden die minder winterhard zouden zijn of langzaam zouden kiemen staan hier wel dapper te groeien in hun containertjes. Ik moet de logica er nog in zien te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit mijn winterzaai project vandaag af. De goudsbloemen lijken nog net te komen. Ik zet de inhoud van het potje in de volle grond en zie wel of er nog wat er van komt. Dat zou leuk zijn. Het meest geslaagd is de lathyrus, die staat dapper buiten op z'n plek. De dille groeit goed verder in de kas.

En de peterselie staat, nog een beetje piep, in de moestuinbak. De helft is opgekomen. Met de tuinbonen is het niks geworden, ook buiten niet.

 

Het was vooral een leuk experiment. Je moet er wel geduld voor hebben. Het wordt niet mijn zaaimethode, maar het was boeiend om te doen.

met groene groet,

 

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Link naar reactie
Delen op andere sites

De spinazie en winterpostelein beginnen nu een beetje te groeien. Voor mij een teken dat voor oogst 3 maanden later zaaien ongeveer net zo goed zou werken (of juist eerder, maargoed, het ging er om dat ik iets wilde zien opkomen). De mizuna (een mosterdblad) groeit ietsjes en de rucola nog niet. Voor de oogst hoef je het natuurlijk niet te doen. Of ik het volgend jaar nog een keer doe? Waarschijnlijk niet, te veel gestress of je moet gaan afdekken e.d. Ik denk dat ik liever herfstzaai.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Ik ga het winter zaaien volgend seizoen beslist nog een keer proberen, maar dan wel wat meer weloverwogen. De bloemen hebben het over het algemeen goed gedaan, sommige groenten ook, maar de tomaten, komkommers en aubergines op een enkeling na helemaal niet. En ook opletten als het wat langer achter elkaar nat weer is en dan de dop er even op; dat heb ik nu helemaal niet gedaan.

Het feit dat je door het winter zaaien ook 's winters wat te doen hebt in de tuin spreekt me wel aan, dus vandaar het voornemen om het winter zaaien volgend seizoen gewoon weer vrolijk op te pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Ik zit nog een beetje te twijfelen en te bedenken wat een goeie kans van slagen heeft. Ik heb wel al wat winterharde vaste bloemenplanten gewoon zonder bescherming gezaaid en buiten gezet, maar nog niks echt gewinterzaaid behalve de kapucijners die wel (kiemend en al) in een mini-kasje staan.

 

Vorig jaar was het resultaat matig, maar heb ik ook wel heel dom lopen aanklooien. Ik las net mijn eigen bericht terug over die boomspinazie die alsmaar niet wilde kiemen, haha, uiteindelijk had ik meer dan zat boomspinazie, tot aan metershoge planten. Bij dat spul maakt het niks uit hoe je zaait, het komt pas op als het wil opkomen.

 

Ik denk dat ik de doperwten weer ga winterzaaien. Dat winterzaaisel ging vorig jaar tegelijk de volle grond in met wat extra zaden, en die zaailingen hadden wel een hele forse voorsprong en deden het uiteindelijk ook veel beter. Goudsbloem deed het ook goed, rucola en mosterdblad ook, maar er waren ook heel veel winterzaailingen die het uiteindelijk niet hebben gered, veelal omdat ik ze uit hun container groeiden en ik ze noodgedwongen toch te vroeg van hun deksel heb ontdaan.

 

Achteraf gezien had ik me meer moeten richten op het kunnen uitplanten van stevige zaailingen op het moment dat de plant normaal gesproken in de volle grond zou ontkiemen, en heel geleidelijk afharden. Ik moet nog eens even goed bekijken met welke planten ik dat kan doen.

 

De methode van One Yard Revolution (https://www.youtube.com/watch?v=vOF_RV8XvPc, en bekijk vooral al zijn video's) is heel verhelderend en wil ik zeker ook gaan proberen. Feitelijk winterzaait hij ook, maar niet in potjes maar op grotere schaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Een update.

Ik heb op 7 februari gewinterzaaid. Drie zaken had ik al in december gewinterzaaid (aangeduid met een *) (oa stokrozen die eigenlijk al in het najaar gezaaid hadden moeten worden.

En het meeste staat boven!!

 

Is gekiemd: (21)

stokrozen*

lathyrus

mix van mosterdblad

doorlevende spinazie (snijbiet)

rode melde

paksoi

koolrabi

goudsbloemen

kervel

boerenkool

paarse boerenkool

broccoli

klaproos

chioggia

korenbloem

zonnebloemen

een hele bak sla

rucola

kaasjeskruid

afrikaantjes

rode biet

 

(Nog) niet gekiemd: (15)

bernagie*

koriander

petunia

leeuwenbekje

juffertje in het groen

doorlevende geurerwt

bonte landkers

knolvenkel

kamille

boomspinazie

Oost Indische kers

dille

engelwortel

salie

bonenkruid

 

Het grootste voordeel is misschien nog wel dat de duiven ze niet kunnen uitkrabben/uittrekken/in pikken gezien ze goed beschermd staan. Mijn rucola, mosterdblad, winterpostelein, zurkel... in de open lucht overleeft hun aanvallen niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...