Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Winterzaaien


Piroska

Aanbevolen berichten

  • 4 weeks later...

Nogmaals een update. Zowat alles is gekiemd! 33 van de 37 soorten! En in sommige gevallen al uitgeplant. De zonnebloemen, slaatjes en melde waren veel te groot geworden.

Ik heb op 7 februari gewinterzaaid. Stokrozen en bernagie had ik al in december gewinterzaaid.

Ik vind het een groot succes. Gezien we een vroege lente hadden is alles snel gekiemd en het heeft niet meer gevroren na het zaaien. Andere jaren kan het anders verlopen...

 

Is gekiemd: (33)

stokrozen

lathyrus

mix van mosterdblad

doorlevende spinazie (snijbiet)

rode melde

paksoi

koolrabi

goudsbloemen

kervel

boerenkool

paarse boerenkool

broccoli

klaproos

chioggia

korenbloem

zonnebloemen

een hele bak sla

rucola

kaasjeskruid

afrikaantjes

rode biet

koriander

petunia

juffertje in het groen

bonte landkers

knolvenkel

kamille

boomspinazie

Oost Indische kers

dille

engelwortel

salie

bonenkruid

 

Niet gekiemd: (4)

bernagie

leeuwenbekje (de zaadjes die ik binnen heb laten kiemen staat wel vrolijk buiten te groeien)

kamille

doorlevende geurerwt (koudekiemer, deze heeft geen vorst gevoeld gezien het sinds februari hier niet meer gevroren heeft en heeft naar het schijnt wel een langere tijd koude nodig, volgend jaar zal ik ze herfstzaaien)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...

Gaat iemand winterzaaien? Vorig jaar lukte bijna alles . Ik wil nog meer dingen winterzaaien.

Ik moet ze wel beter in het oog houden. Sommige plantjes waren al zo groot dat alle wortels als een kluwen in elkaar gegroeid waren. Vroeger uitplanten dus.

Zonnebloemen ga ik wellicht pas in maart zaaien want ze gaan veel te snel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben al begonnen, met name vaste planten, bosviooltjes

maar ook de helft van de 1 jarige papavers en in voorjaar andere helft van het zaad om te kijken of je dan langer papaver in de tuin hebt.

In ieder geval kiemt het zaad van papaver nu buiten gewoon prima.

 

Ik zaai in bakje en verspeen ook gewoon in winter daarna 1 of 3 in potje misschien helpt je dat ze niet door elkaar heen groeien

 

Verder vindt ik de jongens die bezig zijn met kunstlicht binnen voor met name pepers ook interessant

voor winterzaaien maar dan wel pas in Feb.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in november-begin december in de koude kas veel sierplanten voorgezaaid (stuk of 60 soorten / geen idee / heel veel in ieder geval), die een koude periode nodig hebben. Op deze manier hoop ik veel geld aan (zeldzame) tuinplanten te besparen. Verder hoop ik op deze manier de bakken (in witte rechthoekige hoge emmers met zaaiaarde en perliet gezaaid) met kiemlingen sneller buiten te kunnen zetten, omdat ik alle ruimte in het voorjaar nodig heb voor de groentekiemlingen.

 

Er is nog niks gekiemd, maar ik verwacht de eerste kiemlingen pas vanaf februari.

 

In januari zal ik de eerste tuinbonen, alle uien, alle prei, alle knolselderij, alle paprika's/pepers en alle aubergines zaaien.

 

Februari: de eerste erwten en peulen zaaien.

 

In de groentetuin staan veel wintergroenten, dus ik verwacht dat we de hele winter nog vanalles kunnen oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 2 maanden later ...

Ik ben ook wel benieuwd naar een update @permanatuurtuin. Is het goed gegaan?

 

Wie weet ga ik het winterzaaien volgend jaar ook toepassen. Vooral de vensterbankruimtebesparing klinkt me als muziek in de oren. (Met dank aan @Ann123 die me op dit geweldige draadje wees.)

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is er vanalles aan het kiemen in de bakken/flessen. Ik gebruik opnieuw 5liter flessen waar gedestilleerd water of ecover kuisproduct in zat.

 

Boerenkool (paars, groene, palm en red Russian) staat boven.

Erwten (sluim, dop en sugar) ook.

Bijna alle bloemen (cosmos, klaprozen, moederkruid, agastache, zinnia, afrikaantjes, allyssum, korenbloem, asters, lathyrus). De koudekiemers staan nog niet boven maar dat komt vast wel.

Sla

Koriander

Spinazie

Melde

 

 

 

Het gaat opnieuw erg vlot. Ondanks de kou. Ik heb gezaaid net voor die wekenlange kou (midden februari geloof ik).

Deze zaailingen zijn allemaal veilig voor de duiven.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Alle watermeloenen en pronkbonen zijn gekiemd! Tenminste, mijn buiten gezaaide (gewinterzaaide). Die van binnen zijn nog niet gekiemd.

Ben er zo blij mee. Wat een grote verrassing. Had gedacht dat ze al lang verrot waren. Staan allemaal in pure compost en dat gaat voortreffelijk. Enige probleem is een slak die aan de kiemblaadjes van een komkommer en een struikboontje geknabbeld heeft.

 

Enkel de courgette laat nog op zich wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 years later...

Even een schopje naar boven. Mijn handen kriebelen om wat te gaan zaaien, hoewel het nog veel te vroeg is en er (waar ik woon) zeker nog veel vrieskou aankomt. 's Nachts wordt het hier makkelijk -8 tot -10 graden, dat heb ik nu al een paar weken gehad, maar voor dit project heb ik wel een mooie, beschutte plek in de tuin bedacht.

Zo kan ik mijn lelijke 5 liter waterflessen ook hergebruiken, in plaats van dat die flessen als afval weggaan. Een groot voordeel vind ik dat je zo al kunt voorzaaien zonder dat je hele huis gelijk vol staat.

Zelf dacht ik eraan om koolsoorten zo te gaan zaaien, samen met wat kruiden voor de kruidenbak.

 

Zijn er nog meer mensen die aan winterzaaien doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flup. Dit jaar winterzaai ik voor het eerst.

Intussen staan er diverse bakjes buiten met o.a. Prei,ui,tagetes,zonnebloem en 2x sla.

 

Omdat de spontaan uitgezaaide zonnebloem en sla Mathilde het prima deed in de volle grond op de tuin, probeer ik het nu ook eens via winterzaaien. We zien wel waar het schip strandt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het gewoon proberen, hopelijk bevriest het zaaigoed niet. Afgelopen nacht was het -6 graden en overdag is het hooguit 4 graden en bewolkt. Het is wel winter, maar zet niet echt door, vind ik. Meestal blijft het weer zo tot maart en in april kan ik hier ook flinke nachtvorst verwachten. 

Bevalt de test, dan ga ik dat meer doen en bevalt het neit, dan blijft het bij deze test.

Ben ook benieuwd naar jouw resultaten straks @Amrutten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...