Holland Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Ik ga proberen (tegen beter weten in?) om ons gras nog een beetje te herstellen welke dit jaar op enkele plekken zwaar beschadigd is. Beetje bijzaaien op goed geluk Quote Vriendelijke groeten, Holland
Marjolein Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Ik ben echt nog een beginneling op moestuin gebied. Ik heb dit weekend van alles uit de tuin gehaald en gezocht naar welke eetbare dingen ik nog kan zaaien, om deze winter van te eten. Ik kwam alleen op knoflook...?? Zijn er geen eetbare dingen die ik nu nog in de tuin kan zetten (groente of fruit)? Quote
Piroska Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 andijvieplantjes geplant. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Almond Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Ik ben echt nog een beginneling op moestuin gebied. Ik heb dit weekend van alles uit de tuin gehaald en gezocht naar welke eetbare dingen ik nog kan zaaien, om deze winter van te eten. Ik kwam alleen op knoflook...?? Zijn er geen eetbare dingen die ik nu nog in de tuin kan zetten (groente of fruit)? bekijk dit topic eens wat-zaaien-planten-in-oktober-t12029.html enneh, die knoflook die je nu in de tuin zet kun je pas volgend jaar eten he? Quote "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
Marjolein Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 Oke. Ik zoek dus iets wat ik deze winter nog kan eten. Quote
maggy Geplaatst: 27 oktober 2014 Geplaatst: 27 oktober 2014 iets nu nog planten dat je deze winter nog kan opeten? ik ben niet echt een kenner maar ik denk niet dat je nu nog veel gaat vinden plantjes op de markt van een bepaalde wintergroente zijn er niet meer denk ik ik heb hier eind september nog winterkool suikerbrood kunnen kopen en toen heb ik ook nog snijbiet gezaaid daar ben ik nu al van aan het eten spinazie had ik ook nog gezaaid deze is ook al eetbaarmisschien weten andere leden er meer van zaaien kan misschien nog wel een bepaalde groente maar daartben je dan nog niet van aan het eten he Quote
RobO Geplaatst: 28 oktober 2014 Geplaatst: 28 oktober 2014 helichrysum stekken uitgeplant in de vrijwel lege kas Quote
Maarten Geplaatst: 28 oktober 2014 Geplaatst: 28 oktober 2014 Onder glas: Amsoi, raapsteeltjes, veldsla, winterharde sla, mizuna en rucola. Verder 10 soorten knoflook gepoot. Quote
harm07 Geplaatst: 28 oktober 2014 Geplaatst: 28 oktober 2014 Even een kiemtestje gedaan van oude zaden. Ik had nog zaad van wilde ridderspoor (Consolida regalis) liggen van 2 jaar oud, dus eerst maar eens kijken of het nog kiemt. Quote
Erny Geplaatst: 7 november 2014 Auteur Geplaatst: 7 november 2014 Nou hehe... eindelijk zit de knoflook in de grond.Het wordt een leuk uitprobeerjaar met veel soorten. 1. Marado 6x2. Inchelium Red 8x3. Killarny Red 6x4. German Extra Hardy 4x5. Shandong 8x6. Thai 8x7. Transylvanian 8x8. Ontario Purple 8x9. Siberian 8x10. Valverde 16x11. Oosterdel 4x12. Kaposvár 18x (Van de markt in Hongarije, 19 tenen uit één bol!!! )13. Fred Groot 7x (ras ondertussen onbekend)14. Purple Hardneck 17x (Fokhagyma?)15. Onbekend (van vorig jaar) 8x16. Germidour 8x17. Messidrome 8x18. Fokhagyma 16x19. Nazar 8x (uit de winkel, grote paarsige)20. Vallelado 64x00. Solo 8x Totaal 230 tenen gepoot.En dan is er dus nog ruimte voor 3x rijtjes van 8... Quote
Holland Geplaatst: 7 november 2014 Geplaatst: 7 november 2014 FF off topic maar wat gebruiken jullie toch allemaal veel knoflook! wij gebruike het zelden Quote Vriendelijke groeten, Holland
angela († maart 2025) Geplaatst: 7 november 2014 Geplaatst: 7 november 2014 3x Poncirus trifoliata ze staan nu in de koelkast en daar moeten ze nog 3 weken blijven staan. Quote
Kibas Geplaatst: 8 november 2014 Geplaatst: 8 november 2014 Wat veel soorten Erny!Ik had ook Poncirus trifoliata zaden in een potje gestopt, maar het is niets geworden. Ik wens jou meer succes Angela! Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 8 november 2014 Geplaatst: 8 november 2014 Ik heb 20 zaden en er nu 3 geplant dus ik kan in ieder geval nog een poging wagen Quote
tds Geplaatst: 12 november 2014 Geplaatst: 12 november 2014 Net ook m'n looktenen in de grond ... 2 soorten maar om met te beginnen. Totaal 230 tenen gepoot.Wow Erny, waar bestel je al die soorten? Voorts nog 4 soorten wintersla uitgeplant, samen met savooien en spitskool. Quote
Erny Geplaatst: 12 november 2014 Auteur Geplaatst: 12 november 2014 Dit jaar 11 soorten bij Leven van het Land besteld. Vorig jaar en het jaar daarvoor bij vd Wal besteld en ik had toen ook nog wat soorten van de MTFD. Ook wordt er wel eens gezamelijk besteld op de Piccardthof... En verzamelen in toko's en op markten natuurlijk.En gebruik de oogst van vorig jaar om dit jaar weer te poten.Je knoflookoogje open houden dus. Soorten zijn trouwens om eens uit te proberen wat hier goed werkt en wat lekker is en wat goed bewaard enzo. En het pootgoed voor volgend jaar moet daar ook weer door verzorgd worden. Gisteren de Olifantenknoflook gepoot (naast de Oerprei). Elf grote tenen en zo'n 10 kleine broedbolletjes. Quote
Ktrijn Geplaatst: 13 november 2014 Geplaatst: 13 november 2014 Ik heb net blauwbessen, vossebessen en veenbessen op mijn terras in potten geplant. Ik ben benieuwd! Quote
Kibas Geplaatst: 14 november 2014 Geplaatst: 14 november 2014 Ik heb winterradijs in de koude kas gezaaid. En in potjes in het tuinhuisje de koudekiemers: suikerwortel, daslook en oesterblad. Ik had uitgebloeide daslookknolletjes van Erny gehad in het voorjaar en het zaad heb ik bewaard. Ik hoop dat het opkomt het komende voorjaar. Quote
HuubvG Geplaatst: 14 november 2014 Geplaatst: 14 november 2014 Deze week gepoot: de tweede ronde oerprei. De eerste ronde was in juni, die had ik direct na het oogsten van de rijpe oerpreien gepoot, maar dat had in het najaar gemoeten. De eerder gepote staan er mooi bij, ben benieuwd hoe het verder gaat. Quote
RobO Geplaatst: 15 november 2014 Geplaatst: 15 november 2014 prikneusjes uitgeplant, straks de helichrysum naar zolder maar Quote
weknow Geplaatst: 17 november 2014 Geplaatst: 17 november 2014 @ Kibas. Welke winterradijs heb je nu nog/al gezaaid? Rammenassen? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Kibas Geplaatst: 27 november 2014 Geplaatst: 27 november 2014 Black Spanish long. Ik heb het gekregen van Estemy als radijs, niet als rammenas. Op site 123zaden: "Deze heerlijke, aparte, winterradijzensoort heeft lange, dikke, stompe, donkerbruine bijna zwarte vruchten met heerlijk, wit, knapperig en scherp pittig vruchtvlees. Kan lichte vorst verdragen. Zaai gedurende het hele jaar door kleine hoeveelheden om doorlopend te kunnen oogsten". (http://www.123zaden.nl/subpagina.php?insect=&merken_id=52&categorie_id=42&subcategorie_id=268&produkt_id=2594)De kiemtemperatuur is 10-18 graden. Zaaien kan van maart tot decemger. De black spanish round kan tot -5 graden. Nu ik me er in verdiep, zie ik eigenlijk het verschil niet zo tussen winterrammenas en winterradijs. In ieder geval uiterlijk. Genetisch lijkt het te verschillen: "Radijs is een stengelknol, dat wil zeggen dat het onderste deel van de stengel het eetbare deel is. Aan de onderkant van de stengel, onder de grond, hopen voedingsstoffen zich op, waardoor een knolletje ontstaat. Rammenas ontstaat op dezelfde manier, maar voor het grootste deel in de wortel en wordt daarom een wortelknol genoemd" Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 29 november 2014 Geplaatst: 29 november 2014 Ik kwam nog witlof tegen in de tuin ik heb het lof meegenomen voor de cavia's en de wortels toch nog ingekuild. Ik zie wel of het iets word. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.