jokat Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Dat zwavelbranden, hoe doe je dit juist ?Ik heb ooit een boom behandeld met zwavel, en die is gewoon afgestorven. Dus ik durf niets meer verkeerd doen met zwavel.Ik vermoed in de serre dat dit verbrand wordt tegen schimmel/meeldauw op druivelaars ? Quote
aalterse-willy Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 650 g Zie ook Art. 8820ZWAVELVERDAMPER HOTBOXelektrischHet laten branden van stuifzwavel is een zeer krachtig en probaat middel om leegstaande serres te ontsmetten tegen schimmelsporen, insecten en slakken. Ga als volgt te werk: ramen en deuren goed sluiten. per 10 m3 serreruimte 150 g stuifzwavel laten branden. In een metalen schaal of kom de nodige hoeveelheid zwavel gieten, vermengd tussen reepjes golfkarton, na het aansteken onmiddellijk de serre verlaten en deze gedurende 1 à 2 dagen gesloten houden. daarna grondig laten verluchten. Schimmelsporen, insecten en hun eieren en slakken worden radicaal vernietigd.Serres niet betreden zolang zwaveldampen aanwezig zijn. http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/tags/serre%20ontsmetten%20met%20zwavel?cat=60&subcat=248 Het karton heb ik met een gasbrandertje in brand gestoken en toen direct naar buiten, net gezien dat alles opgebrand is. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
aalterse-willy Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Dank om er een apart topic van te maken. Eind volgende week ga ik terug binnen kunnen in die kas.Alleen, met het blote oog is het zeer moeilijk te zien of er dan ook werkelijk iets verbeterd is, schimmels en zo ziet men zo maar niet, wel op de planten als ze aangetast zijn maar op de grond en/of de structuur niet.Als de grond dan niet bevroren is denk ik die dan te gaan spitten, er moet nog veel mest en compost in verwerkt worden om echt goede grond te krijgen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
rolandcontreras Geplaatst: 1 mei 2016 Geplaatst: 1 mei 2016 Dat zwavelbranden, hoe doe je dit juist ?Ik heb ooit een boom behandeld met zwavel, en die is gewoon afgestorven. Dus ik durf niets meer verkeerd doen met zwavel.Ik vermoed in de serre dat dit verbrand wordt tegen schimmel/meeldauw op druivelaars ? Hallo,Ik heb verleden herfst ook zwavel gebrand in mijn serretje omdat er heel veel witte vliegjes begonnen in te komen. De manier van werken was als volgt. Zwavelpoeder strooien tussen geribd kartonpapier en op een metalen plaat leggen. Een kleine BBQ zou nog beter zijn, maar de mijne had ik recent naar het ontainerpark gebracht. Ik heb er een kleine gasbrander op gericht type campeergasflesje en aangestoken en alles dichtgedaan. Als voorzorg MOETEN alle planten naar buiten en liefst zo weinig mogelijk terug binnen brengen eventueel na onderdompelen in koud water voor een tijdje. De druivelaar is er niet gevoelig voor en overleeft het perfect. Hij doet het heel goed deze lente. Na het opbranden de gasbrander snel afsluiten en alles dicht houden voor twee dagen. Dan openen en verluchten.Alle kleine onkryuidjes zijn afgestorven en de bladen die nog op de druivelaar zaten ook. Mijns inzien heeft het branden veel effect, de witte vleigjes lagen allemaal dood. Ik heb ongeveer 100 gram gebruikt voor 15 vierkante meter. De zwavel brand eigenlijk niet zo makkelijk op zichzelf. Men zou er moeten een stof aan toevoegen die zuurstof aanvoert zoals kaliumperchloraat of misschien ook kanliumnitraat maar die zijn niet meer te verkrijgen. Kaliumperchloraat werd vroeger veel gebruikt als totaal herbicide maar is al lang uit de handel genoemen om ecologische redenen. Zwavel branden is heel anders dan zwavel verdampen. Zwavel verdampen verspreidt vaste moleculaire zwavel op de bladen van de planten en remt de schimmelgroei. Het lijkt een eerder ingewikkeld proces en als alternatief verstuif ik zwavelpoeder met zo een ouderwetse pomp, verkrijgbaar bij AVEVE. Vaste zuivere zwavel is m.i. heel weinig giftig en ik gebruik het ook op de aardbeien als ze in bloei staan. Heel snel en effectief tegen aardbeirot. De meloenboeren in Frankrijk gebruiken het overvloedig. Zwavel vroeger zelfs als medicament oraal ingenomen om darmproblemen te verhelpen. Verdampen heeft het voordeel dat het zich ook zet op de onderkant van de bladeren. Als je ondertussen een goede methode zou gevonden hebben om te branden wil ik ze graag leren kennen. Bij de verbranding onstaat SO2 en dit is echt giftig voor de ademhalingswegen en het is dus oppassen als men gaat branden. Snel weggwezen en niemand in de buurt. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 1 mei 2016 Geplaatst: 1 mei 2016 Zwavel branden lijkt ook niet zo goed te zijn voor plastiek kassen, zij het nu tunnelkasjes of andere.Dit hoorde ik bij Heuvel folie Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
RobO Geplaatst: 2 mei 2016 Geplaatst: 2 mei 2016 volgens onze zaadwinkel is brandzwavel nu verboden, en terechtstuifzwavel werkt ook prima, omdat het stinkt, duh, komt er kennelijk ook wat gas vrij en dat werkt mi ook goed Quote
Bazarie Geplaatst: 1 juni 2016 Geplaatst: 1 juni 2016 Lijkt me een goed middel om de slakken uit mn kas te verdrijven. Maar lijkt me ook gevaarlijk. Als je Zwavel verbrand dan krijg je iets van zwaveloxyde (SO2) dat is ook slecht voor onze gezondheid. Daarnaast vermengd het met water en dan krijg je als ik het goed heb H2SO4 oftewel zwavelzuur en dat is niet alleen slecht voor alle levende flora en fauna maar ook voor de metalen die in je kas verwerkt zijn. Maar ondertussen ben ik zo hopeloos (verd#@%!& Slakken ) dat ik het misschien wel wil proberen. Maar dan in het najaar als de kas leeg gaat voor de wintermaanden en voordat ik mijn andere planten erin zet om te overwinteren. waar kun je zwavelpoeder krijgen? (sorry al gevonden gewoon even goed lezen ) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.