Ga naar inhoud

Rose de Bern: vroeg of laat zaaien / verschil? -> test

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag, 22 augustus, de eerste geplukt! 170 g.

Ik weet alleen niet zeker of ik (te) vroeg of (te) laat ben: van onder is hij al zacht, maar van boven nog wat bleekjes...

2014-08-22RdB170gram54751408714397.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dat hebben de mijne ook. Als ik er zo een eet, snijd ik het groenige eraf, ik eet dat niet op want kan het niet verdragen. Heb er veel en ze zijn groot en alle bijna rijp. Na het weekend ga ik de meeste eraf halen en er wat van inmaken. Weet nog niet hoe.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Bij mij is het voorbij. Al mijn tomatenplanten buiten zijn ziek geworden door de overmatige regen. Jammer! Vorig jaar had ik t/m oktober tomaten.

Ik heb 1965 gram aan Rosé de Bern tomaten geoogst, van één plant.

Ik vond de opbrengst een beetje tegen vallen. Ik heb tomatensoorten met een grotere opbrengst.IMG2014090720332267221410343203.jpg

Geplaatst:

Vandaag pluk ik de allerlaatste 'rijpe' tomaten van zowel de geënte plant als van de niet geënte.

Ook hier een vroegtijdig einde dunkt me, de tomaten én hun planten zijn al een tijdje niet meer in orde. De tomaten komen niet meer mooi op kleur maar beginnen langzaam te bederven.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Bij mij is nu ook alles weg (14-10). De laatste groene moet maar binnen verder rijpen.

Het is (heel) mooi geweest

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Bij mij zijn ze al een tijdje weg en ik moet t.b.v. de statistiek nog wat gegevens doorgeven . Half september zijn de planten geruimd omdat ze zoals veel van mijn tomaten dit jaar al vroeg ten prooi vielen aan phytophtora. Het gewicht aan rijpe tomaten is niet consequent bijgehouden maar moet in totaal (4 struiken) toch minimaal 10 kg geweest.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

• 1 maand later ...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

De conclusie na seizoen 2014?

Die kan ik niet trekken. 2014 was een raar seizoen. Daarnaast sloeg de phyto bovengemiddeld toe.

Mijn idee blijft, vrijwel onafhankelijk van het soort tomaat, en van seizoen omstandigheden:

- Voor koude kas: Binnen zaaien midden maart

- Voor volle grond: Binnen zaaien eind maart / begin april. Niet eerder. Eerder kan wel, maar je schiet er niets mee op

- Binnen zaaien begin maart of zelfs eerder: alleen als je er heel veel zorg aan besteedt

@Frans: Jij bent zo een uitprobeerder. Wat is jouw advies aan de gemiddelde, wel zorgzame tomatenteler?

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Mijn 3 Rose de Bern's (buiten, onder overkapping en polytunnel) waren geen succestomaten dit jaar, in vergelijking met allerlei andere soorten. De buitenplant heeft enkele vruchten gedragen, maar ging als een van de eerste ten onder aan de phytophtera > geen rijpe geoogst.

Onder de overkapping is de plant het langst gezond gebleven en heb ik een 5-tal tomaten ervan geoogst. Door lichtgebrek (de witte overkapping vervang ik volgend jaar toch beter door een transparante) Maar de plant bleef vrij klein (max. 1 m) en de vruchten ook, ik heb de vruchten nooit gewogen. Smaak was best okay!

In de polytunnel vond ik deze bepaald minder gezond dan de meeste andere rassen. Een vakantie eind augustus (en gebrek aan zorg in die tijd) betekende dat de ca. 8 a 9 tomaten die er aan zaten van groen of oranje naar roodoranje met vieze plekken waren ontwikkeld. Uiteindelijk maar enkele tomaten ervan gegeten, en daarbij nogal wat plekken moeten wegsnijden. Groei was goed, hoogte 1,70 ongeveer.

Deze plant ontwikkelde zich nogal "kwakkelend". Veel geel blad en tomaten werden snel aangetast. Dit in tegenstelling tot het algemene beeld.

Conclusie 1: Zelf ben ik erg gewonnen voor het telen onder een overkapping in de open lucht. Daar bleven alle tomatenplanten veel gezonder, ook dan in de polytunnel. Ik ga de verplaatsbare boog van betongaas die ik ervoor maakte verdubbelen, d.w.z. een tweede er aan vast en UV-bestendig transparante folie erover doen met snelbinders (!) en dit geheel verhuis ik jaarlijks naar een andere plek. Daar kunnen een 24 tomaten onder staan.

Conclusie 2: Ook al is de smaak goed (ik geef een 7 a 8), Rose de Berne is een vrij late (middel-late) tomaat en daarmee is de succes-kans al minder. Ik kies liever voor vroege en middelvroege rassen, zelfs als dat betekent dat de rassen met reuzen-(vlees)tomaten dan wat buiten de boot vallen. (Hoewel: de Coral Queen en de de Irakese vleestomaat die ik van Jasmin kreeg en vrij groot, van het vleestype en toch vrij vroeg waren) Bovendien is de plant behoorlijk gevoelig. (Of althans de zaadlijn die ik gebruikte)

Geen echte blijver dus hier, de Rose van Berne, omdat er betere/geschiktere soorten zijn. Wil wel nog eens een planten een ander jaar, van een andere zaad-bron, om het vizier open te houden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
De conclusie na seizoen 2014?

Die kan ik niet trekken. 2014 was een raar seizoen. Daarnaast sloeg de phyto bovengemiddeld toe.

Ja wat is een raar seizoen ? 2013 was dan ook geen normaal seizoen door de lang aanhoudende kou . Dus jonge planten veel later naar buiten gekund . Dus vermoed ik verschil minder in vroeg en laat zaaien qua oogsttijd ? Terwijl de planten dit jaar vroeger in koude kas of buiten konden maar dan een natte zomer met alle gevolgen van dien? Wat brengt 2015? Ik vermoed dat deze test over verschillende jaren moet gehouden worden om conclusies te kunnen trekken .

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Henk, ik wil je nog even bedanken voor je leuke proef en de uitwerking ervan.

Ik heb een enorme hekel aan al die zaailingen binnen, want ik heb alleen een zuid-raam, dus een heel gedoe om te voorkomen dat de boel verbrandt en tóch voldoende licht krijgt in de vensterbank. En daarna het heen en weer gesleep om ze af te harden enzo...

Ik had al langer het idee dat je net zo goed laat kunt zaaien en ook dit jaar heb ik dat weer gedaan. Dat scheelt mij een hele berg werk. Dus bedankt voor je conclusie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...