Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hoe warm is het in de serre ?

Featured Replies

Geplaatst:

Wanneer is het echt zo warm in de serre dat je zaad kan opkweken ?

Mvg niels

Ik ben een moestuinnier in hart en nieren

Kijk naar Niels' seizoen

Geplaatst:

Geef ik je gelijk een aantal vragen terug ( ik bedoel het niet onaardig hoor )

Hoe warm is het in je serre dan ? en morgen ? en over 2 weken ? Het kan ( zie N.York nu ) over 2 weken wel een ijzige winter blijken .....

En ook niet onbelangrijk: zaaien. Tja. Zaaien > maar wát ? Dat maakt ook heel veel uit he ?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik bedoel als er normale lente temperaturen hoe warm is het in de serre begin april ?

Kijk naar Niels' seizoen

Geplaatst:

Hhaha. Geef ik je weer een paar vragen terug.

Wat zijn naar jouw idee 'normale lente-temperaturen' ?

...en : hoe groot is jouw kas / serre ?

Dat maakt écht heel veel uit. Hoe kleiner de kas, hoe groter de temeratuurschommelingen. Iets wat niet al te best is voor zaad of kleine plantjes.

Een kleine kas haalt in februari bij zonnig weer al gauw de 20+ graden. In april al gauw veel meer !

.... en : heeft jouw serre een automatische raamopener ( op oliedruk bv ). En zo ja: op welke temperatuur heb je die opener gezet dat ie vanzelf opent ?

en echt. Het maakt nogal wat uit wat je wilt zaaien he ? prei kan je al vrij vlot zaaien in een kas straks ( nu al wel ) Spinazie straks ook. Maar tja. Wil je tomaten zaaien, moet je écht nog even wachten. Kortom : Je moet je vraag echt een beetje specifieker maken

Vervelend he ? Maar het stellen van vragen, houdt soms in, dat je zelf je vraag hebt overdacht. Té algemeen valt een vraag maar moeilijk te beantwoorden.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik denk aan 11 graden en zon (denk ik)

Mijn serre is ongeveer 10m2

Nee ik heb geen autoraamopener

(Ik wou eigenlijk gewoon weten wanneer ik tomaten in de serre kan beginnen zaaien ik had er geen idee bij omdat het het eerste jaar is dat ik een serre heb. )

Kijk naar Niels' seizoen

Geplaatst:

Aha !!! Daar is dus de achterliggende vraag Ik dacht het te weten

Je kunt op ons forum ( met de zoekfunctie ) zoeken naar alle tomaten-topics die er zijn. Het is wel dé teelt waar er het meest over geschreven wordt. Véél over te vinden.

Tomaten kunnen echt helemaal geen vorst hebben. Het kan in april nog zo lekker weer zijn. De nachten kunnen nog erg koud worden. Een serre helpt daar maar weinig. Bij afwezigheid licht ( of zon ) koelt de kas razendsnel af. De kas neemt eigenlijk vrijwel de temperatuur van buiten de kas aan. Je kan dan kunstgrepen uithalen om de temperatuur te vangen zeg maar. Vliesdoek over de tomaten, kaarsjes of brandertje erbij enz. Alles kan je verzinnen ( zie die topics )

Maar slim is het niet echt om tomaten voor 1 mei constant in een serre te laten , zonder dat je ze er ook weer gelijk uit zou kunnen halen.

Zonder auto-raamopener wordt een kasje wel érg heet voor welke zaailing dan ook hoor, in april.

Half april : 30+ graden in de middag , bij zonneschijn is wel doorsnee. Als het al niet fors meer is.

Wat veel tuiniers doen trouwens in april : de ramen witten met 'temperzon' bv ( ik doe dat ) Dat helpt ook wel. Maar auto-ontluchter is wel beter ( liever nog én én )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.