Posted January 7, 201411 yr Valt pompoen onder de zgn 'blijver' oftewel kan ik deze laten staan zonder plaatswisseling?
January 7, 201411 yr Nee, het is aan te raden pompoen gewoon mee te nemen in de wisselteelt en elk jaar op een ander bedje te planten. Zou je niet regelmatig wisselen en de groente elk jaar op dezelfde plaats telen dan is de kans groot dat er ziektes en problemen ontstaan. Het wissel systeem draagt er tevens aan bij dat de bodem niet volledig uitgeput raakt. Door de jaarlijkse rotatie haalt elk gewas bepaalde voedingstoffen uit de grond. Niet alle gewassen stellen hoge eisen aan de grond en vaak neemt het ene gewas voedsel op wat het vorige gewas produceert of juist niet gebruikt.
January 9, 201411 yr Ik zet vruchten van de komkommerfamilie (meloen, komkommer, augurk, courgette en pompoen) nooit twee jaren achter elkaar op dezelfde plaats.Die planten zijn heel gevoelig voor ziektes en schimmels. Tomaten en radijsjes zijn de enige bij wie ik geen wisselteelt toepas. Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
October 19, 20213 yr Even dit topic omhoog schoppen met een vraag.  De stengels van de pompoenplanten maken over de hele lengte wortels. Is de 6 meter grond waar zo'n stengel op heeft gelegen/geworteld dan de jaren daarna minder geschikt voor pompoen? Of gaat het alleen om de m2 waar de moederplant staat? Edited October 19, 20213 yr by fre3ke