Saffier Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 (edited) Ik ben van plan om de voortuin aan te leggen met wat mediterraanse planten gezien de voortuin ook pal op het zuiden ligt met veel zon en warmte in de zomer. Nu zei iemand laatst tegen me dat ik de tuin dan net zo goed vol kon gooien met kalk omdat die planten daar beter op gedijen aangezien de grond hier te zuur is en dat ik dan ook een stuk minder last zou hebben van 'nederlands' onkruid.Kan dat? Edited April 4, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RickT Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Hoeveel m3 wilde je er in storten? Nee zonder gekheid. Kalk is altijd goed voor je tuin. Je kunt het beste even de ph waarde van je grond testen om te kijken of hij echt [te] zuur is. [testjes zijn bij elk goed tuincentrum te koop] daarna kun je kalk en eventueel kali toevoegen. http://www.agriton.nl/agriph.html Quote Rick`s Steigerhouten Meubelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saffier Posted April 4, 2011 Author Share Posted April 4, 2011 Maar is het dan niet zo dat sommige planten een voorkeur hebben voor een bepaalde pH waarde van je tuin?Ik weet dat ze in het zuiden van frankrijk bijvoorbeeld standaard in sommige gebieden extra kalk en kalkzandsteen tussen de druivenranken draperen. Dat zou de plant goed doen en zo dus ook de vruchten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 ...Nee zonder gekheid. Kalk is altijd goed voor je tuin. ...Dat is wel heel kort door de bocht. De meeste planten willen een kalkrijke grond. Er zijn ook planten die er juist een hekel aan hebben. @Saffier,Druiven worden zoeter op kalkrijke grond. Daarom is het ook aan te raden om druiven ieder jaar te bekalken. Bekalken doe je ongeveer een maand voor bemesten. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 Nu zei iemand laatst tegen me dat ik de tuin dan net zo goed vol kon gooien met kalk omdat die planten daar beter op gedijen aangezien de grond hier te zuur is en dat ik dan ook een stuk minder last zou hebben van 'nederlands' onkruid.Je hebt verschillende typen onkruid dus ligt er aan waar je last van hebt Zie hier: https://www.moestuinforum.nl/grond-laten-testen-t286.html#p1258 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts