Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mediterraanse tuin


Saffier

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan om de voortuin aan te leggen met wat mediterraanse planten gezien de voortuin ook pal op het zuiden ligt met veel zon en warmte in de zomer. Nu zei iemand laatst tegen me dat ik de tuin dan net zo goed vol kon gooien met kalk omdat die planten daar beter op gedijen aangezien de grond hier te zuur is en dat ik dan ook een stuk minder last zou hebben van 'nederlands' onkruid.

Kan dat?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel m3 wilde je er in storten?

 

Nee zonder gekheid. Kalk is altijd goed voor je tuin. Je kunt het beste even de ph waarde van je grond testen om te kijken of hij echt [te] zuur is. [testjes zijn bij elk goed tuincentrum te koop] daarna kun je kalk en eventueel kali toevoegen. http://www.agriton.nl/agriph.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar is het dan niet zo dat sommige planten een voorkeur hebben voor een bepaalde pH waarde van je tuin?

Ik weet dat ze in het zuiden van frankrijk bijvoorbeeld standaard in sommige gebieden extra kalk en kalkzandsteen tussen de druivenranken draperen. Dat zou de plant goed doen en zo dus ook de vruchten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...Nee zonder gekheid. Kalk is altijd goed voor je tuin. ...

Dat is wel heel kort door de bocht. De meeste planten willen een kalkrijke grond. Er zijn ook planten die er juist een hekel aan hebben.

 

@Saffier,

Druiven worden zoeter op kalkrijke grond. Daarom is het ook aan te raden om druiven ieder jaar te bekalken. Bekalken doe je ongeveer een maand voor bemesten.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zei iemand laatst tegen me dat ik de tuin dan net zo goed vol kon gooien met kalk omdat die planten daar beter op gedijen aangezien de grond hier te zuur is en dat ik dan ook een stuk minder last zou hebben van 'nederlands' onkruid.

Je hebt verschillende typen onkruid dus ligt er aan waar je last van hebt Zie hier: https://www.moestuinforum.nl/grond-laten-testen-t286.html#p1258

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...