Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb deze week ook voor het eerst koolkragen gemaakt. Helaas was ik al wat te laat, want mijn 2 witte kolen zijn al 3 weken buiten. Bloemkolen en palmkool komen nog. Ik had geen vijverfolie of andere materialen thuis. Ik ging naar Action en ik kwam terug met deze foam vellen uit de hobby afdeling. Heel goedkoop en ik denk dat dit zou werken, want het is wel dik genoeg, maar ook zacht tegen de plantjes. De enige dat me een beetje tegen valt is dat ze heel kleurrijk zijn, maar ze gaan onder mijn worteldoek. Hier zijn de foto's, heb ik het goed gedaan?

1. Foam vellen: CIMG272333431400143497.JPG

2. Knippen: CIMG272764011400143520.JPG

3. Klaar: CIMG272855471400143526.JPG

4. De andere kant ( ): CIMG272934201400143531.JPG

5. Drie stuks klaar: CIMG273088971400143537.JPG

6. Buiten rond de witte kool: CIMG273218421400143548.JPG

7. En met de worteldoek erover zie je de kleur bijna niet meer: CIMG273156671400143543.JPG

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

• 2 years later...
  • 1 year later...
Geplaatst:

Gisteren even bij het tuincentrum langs geweest voor een stukje vijverfolie en ik had voldoende keus uit diverse breedtes en diktes. Uiteindelijk een reststuk van 2,40 bij ruim 1 meter uitgezocht en mocht het zo meenemen. Ze kunnen er toch weinig meer mee.

In de avond lekker zitten knippen en met een slagbuisje een mooi gat in het midden en wat zitten snijden. Ben er dik tevreden over, perfect ronde koolkragen. Zal er nog wel een foto van plaatsen als ze allemaal klaar zijn. Haal er nog heel wat uit denk ik.

Mooie werkjes voordat het seizoen weer losbarst

Gr. Jeroen

• 4 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Waar zou ik een stuk asfaltpapier kunnen kopen om koolkragen van te maken? Zijn er bouwmarkten die dit per meter verkopen? Of is er iemand in Leeuwarden die een stuk voor me heeft?

Geplaatst:

Zoek je een rest stuk dan kan je op marktplaats o.i.d. kijken voor een rolletje.

Deze (gratis rol) is helaas al vergeven.

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/dakpannen-en-dakbedekking/m1279178542-dakleer-op-rol-gratis.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Heb je heel weinig nodig dan kan je wat uit een bouw afval container vissen....

Geplaatst:

Dankjewel Patrijs! Ik heb op marktplaats gezocht, maar niet in de buurt gevonden. Ik zit nog te puzzelen waar ik de koolkragen anders van zal maken... Ik las zonet over bierviltjes. Ik ken wel iemand die een pak bierviltjes heeft. Zijn niet zo groot... maar mijn spruitjeszaailingen zijn ook nog niet zo groot. Misschien is een bierviltje dan groot genoeg om de koolvlieg te ontmoedigen? De larven kunnen maar 3 cm kruipen lees ik net....

Toevoeging: ik overweeg nu morgen onderstaand product aan te schaffen bij de Praxis. 18cm x 10 meter. Een aanrader, denken jullie?

9062229344286-424-424.jpg

Geplaatst:

Ik zou echt gaan voor een stuk dikker vijverfolie. Dat knipt een stuk makkelijker denk ik en sluit mooi op de grond aan en ik sla er met een slagpin eenvoudig een klein gaatje in.

Dat asvaltpapier... ik weet het niet maar is dat nou zo gezond voor je plantjes? Het stinkt en laat denk ik best wel wat 'spul' de grond in lopen.

Loop eens een tuincentrum in en vraag even naar een afval/rest stuk. Ik kreeg het gratis mee maar denk dat die rol sowieso duurder is.

Succes!

Gr. Jeroen cab869f3c7b1eea341101a6997d23f87.jpg4403241c90ad5169658d58233fc3318b.jpg

Tsja m'n buuf moet nodig haar moestuin eens maaien.

Geplaatst:

ik denk dat asfaltpapier werkt tegen koolvliegen vanwege de geur, folie dus minder goed mi

ik doe het niet meer, we zetten de kolen hier in een tunneltje van anti-insectengaas, werkt prima, geen koolvlieg, geen rupsen, weinig slakken, iets beter groeiklimaat, 4 vliegen in 1 klap

Geplaatst:

Dankjulliewel Jeroen78 en RobO voor de reacties! En wat leuk, die foto's, Jeroen!

Wel jammer dat er nog niemand reageert op het idee van de bierviltjes. Dat is de goedkoopste oplossing (5 cent per viltje) en voor mij de sympathiekse qua milieulast en esthetiek. Wel met het biermerk naar de grond toe natuurlijk. Maar in hoeverre zal het werken?

De vijverfolie ziet er goed uit in jouw tuin, Jeroen, en wat zijn jouw plantjes daar goed beschermd! Heel leuk om je zien. Met een leuk doorkijkje op de tuin van de buurvrouw inderdaad.

Ik denk dat het waar is wat RobO zegt van die geur, dat dat werkt. Ik zal vandaag in de winkel even goed ruiken aan die rol. Hij moet wel geuren! Ik geloof niet dat de plantjes last zullen hebben door het lekken van slechte stoffen. Die aardoliemassa die gebruikt is voor de productie is helemaal vast geworden, daar lekt niets meer uit volgens mij. Er zijn genoeg planten die in scheuren van asfalt groeien altijd. Ik heb gegoogled over bitumen en plantjes en dan kom ik op links over groene daken (dak bedekt met plantjes) waarin alleen maar gezegd wordt dat bitumen daar minder geschikt voor is omdat het niet wortelbestendig is.

En tja, dat plastic in mijn tuin: zowel het aanschaffen als het esthetisch zicht, dat spreekt me toch minder aan.

Voordeel van het bitumen is dat het jaren mee kan gaan, de opgekrulde sterretjes kun je dichtstrijken met een strijkbout als er weer dunnere stengeltjes gesteund moeten worden het volgende jaar. Volgens de link van Mergenmetz. Waar ik nog over twijfel is dat het bitumen erg heet kan worden en die warmte vasthouden, als van de zomer de zon flink schijnt.

Geplaatst:

Ik heb redelijk nieuwe bitumen golfplaten op het dak van mijn tuinhuisje, tot mijn spijt achteraf. Want de waterton die er onder staat, blijkt steeds licht bruin/grijs gekleurd water te geven, daar waar andere tonnen helder regenwater verschaffen. Ik denk dus dat er weldegelijk producten in de grond komen, wat voor mij een reden is om geen groente meer vlak in de buurt van de regenval van mijn tuinhuisje te plaatsen.

Ik denk dat bierviltjes snel verweken. Maar heb er geen ervaring mee.

Ik gebruik zelf geen koolkragen meer. Ik doe nu fijnmazige netten over de kolen, ik maak een tunnel. Dat heeft als voordeel dat ook de koolwitjes er niet meer bij komen en de rode kool heeft geen last meer van draaihartigheid.

Geplaatst:

Ik geloof niet dat die bitumen geheel onschadelijk is maar dat is een heel andere discussie natuurlijk. Vijverfolie is geheel vrij daar van, ziet er mooier uit en strijken is geheel niet nodig... na gebruik even afwassen en je kunt ze járen gebruiken.

Maar goed de keuze is aan jou, maar als het om de geur gaat dan denk ik dat er veel andere milieuvriendelijker en biologische mogelijkheden voorhanden zijn.

De viltjes, werken die wel handig? Hoe krijg je die er om zonder dat ze breken? En zijn die niet na 2 regenbuien tot pulp?

Hoewel ik lichtelijk het idee krijg dat Claire er al helemaal uit is.

Gr. Jeroen

Geplaatst:

O ja, nog als aanvulling. Ik heb in het verleden veel verschillende materialen gebruikt, tot aan deksels van yoghurt potten toe. Ik vond dik vijverplastic nog het beste, omdat die mooi op de grond liggen en 'meebewegen', waardoor ze de minste zorg behoeven. Dik karton leek me uit milieuoogpunt ideaal, maar er bleken twee belangrijke nadelen: het schijnt dat de lijm en de eventuele drukinkt in karton slechte stoffen afgeeft en het karton ging bobbelen en krullen door al het nat en droog worden. Ik vraag me af of bierviltjes ook niet onder invloed van zon en regen gaan vervormen, mochten ze niet verweken.

Geplaatst:
(...) Hoewel ik lichtelijk het idee krijg dat Claire er al helemaal uit is.
Nou... als ik vandaag in de Praxis sta en ik heb zo'n rol in mijn handen (als de voorraad niet net al weg is, "lage voorraad" zegt de site momenteel over de Praxis waar ik heen ga fietsen) dan kan het best zijn dat ik het toch niet zie zitten met dat spul hoor. En dat ik dan doorfiets naar de Intratuin voor vijverfolie. Dat zou kunnen.

Goh Kibas, bruin/grijs water van een golfplaat-met-bitumen dak, tsja.... Het water komt dan natuurlijk wel van een heel dak. Van een stukje van 16X18 cm zo hier en daar is het denk ik toch anders. Maar ik neem dit mee in mijn overwegingen!

En de bierviltjes. Ze gaan natuurlijk niet jaren mee, hooguit een paar maanden, en dan zijn de spruitkolen zo groot dat de koolvlieg bij de tweede vlucht (vanaf juni) niet zoveel kwaad meer kan. Bij de derde vlucht zijn het vooral de spruitjes zelf die schade kunnen ondervinden, daar worden dan de eitjes in gelegd, als ze te los zijn, niet gesloten zijn. Bierviltjes zijn gemaakt om water op te nemen zodanig dat ze zo plat blijven dat het glas nog wel blijft staan. Ik heb nog nooit totaal verweekte bierviltjes of bierviltjes met bobbels gezien in de kroeg. Ik vind de bierviltjes nog steeds wel een aansprekend idee. Maar er heeft nog niemand gepost met ervaring daarmee, en daarom twijfel ik eraan. De ervaring die ik las op internet, van een heel oude boer, daarbij werd er nog teer op gesmeerd.

Geplaatst:

Mocht je die bierviltjes gaan proberen dan volg ik graag je bevindingen.

Bovenal succes met waar je ook voor kiest. Ik lees graag mee hoe het je vergaat.

Gr. Jeroen

Geplaatst:

Ik heb wel eens binnenband van een fiets gebruikt als koolkraag. Iets minder duur (wat moet je in hemelsnaam met zo'n enorme rol ??) en ook effectief ,het valt te proberen

Geplaatst:

Ik heb deze nog steeds; bericht is van 2012!!! Na de oogst was en droog ik ze af en gaan ze in de zadenkist.....de vijver hebben we ook nog steeds

Ik had zelf koolkragen gemaakt van restje vijverfolie.

img0928resize59481332143310.JPGimg0929resize54871332143310.JPG

img0931resize14331332143310.JPGimg0932resize61031332143311.JPGimg0933resize31781332143311.JPGimg0930resize47461332143310.JPG

• 10 maanden later ...
Geplaatst:

wij hebben ze liggen van dakleer, ik denk dat de teerlucht het werk doet....maaruh...inmiddels zetten we alle kolen in anti-insectengaas en laten de koolkragen weg vanwege beter microklimaat, geen/weinig rupsen, geen/weinig slakken/ geen duivenvraat

(als onze zuurkookool te groot wordt voor het tunneltje met gaas zitten er binnen een week of twee rupsen/slakken/duiven in)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...