Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Agar (agar agar) klaarmaken

nod

Recommended Posts

Vandaag is de agar agar toegekomen.Vier zakjes van 25 gram.Iemand een idee hoe ik daar een liter kan van maken?Ik heb het even opgezocht via google en raak er niet wijs uit,men spreekt van 2 gram om een geleiachtige substantie te bekomen.

Enkel idioten herzien nooit hun mening

Als je de Agar( rond de 5 gram per 500ml) in water kookt dan krijg je jellypudding als het koud is. Je wilt geen pudding dus 2 gram om een zachte gelei achtige substantie te krijgen waar de schimmel makkelijk in kan leven en groeien. Deze aflaten koelen tot 20-25 graden en dan je mycelium er op over zetten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Dat heb je goed begrepen. Door o.a. de suikers e.d. (de pokon) kan je mycelium dan een groeispurt maken. Tip maak er geen te dikke laag van zo rond 1 a 2 cm is mooi. Je kan veel kleine bakjes gebruiken of grotere die je later met een steriel mes in stukken kan snijden om je stro weer mee te laten doorgroeien. Bij mij heb ik vooral bij de Oesterzwammen heel veel profijt van de agar. Zelf ben ik nu meer met Shii take aan het spelen .

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Nogmaals kweektechnieken gelezen en dat van die potten afkoken is mij niet duidelijk,nml.:in de deksels vier gaatjes prikken en na het inbrengen van agar agar ,sporen,gist en suiker de gaatjes afplakken.Maar als je nu de deksels naast de bokalen legt in de pot kan er toch niets gebeuren.Het is toch als de slurry lukt de bedoeling dat het over het stro uitgegoten wordt?en een bokaal zonder sporen over het doorgroeide karton?

nml.:in de deksels vier gaatjes prikken en na het inbrengen van agar agar ,sporen,gist en suiker de gaatjes afplakken.Maar als je nu de deksels naast de bokalen legt in de pot kan er toch niets gebeuren.
De gaatjes zijn voor o.a. niet te hogedruk in je pan waardoor het glas kan barsten en dat wil je niet. Je kan na het koken in een van de gaatjes een filter steken voor ont/beluchting. Met de deksel er naast dan hou je de agar niet in de potten als het koken gaat. Ook als je de sporen mee koken gaat gaan deze dood dus de sporen gaan er bij na het koken en afkoelen door een van de 4 gaatjes met een injectie naald om schoon te kunnen werken.
Het is toch als de slurry lukt de bedoeling dat het over het stro uitgegoten wordt?en een bokaal zonder sporen over het doorgroeide karton?
Bij het stro idd gieten of als het dikker is geworden als blokjes tussen het stro mengen. Bij het karton maakt het eigenlijk niet uit of je het over het karton giet of dat je een stuk karton met mycelium in de pot met agar steekt. Sporen hoeven er dan zoals je aangeeft niet in te zitten. je gebruikt dan doorgroeid karton.

En nog even op het spelen terug komen. Hier gaat er ook wel eens wat mis hoor maar, vaak beschrijf ik wel alle handelingen en kan ik er dus wel weer van leren als er iets mis gaat. En de versheid van het gebruikte matriaal maakt ook erg veel verschil om een projectje te laten slagen. En ik ben soms ook nog al wijs van mezelf en poog ook wel eens iets waarvan ik op voorhand weet dat het niet gaat lukken.

Ik had gedacht dat het afkoken van de bokalen was om ze steriel te maken en dat alle toevoegingen achteraf erbij konden gedaan worden.