SuusP Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Wino: terugkruisen doe je inderdaad zo. Maar meer diversiteit toevoegen doet men toch door genen van andere ouders toe te voegen aan de bloedlijn? Dat hoeft geen doel op zich te zijn, maar lijkt me ook niet schadelijk. Mits, uiteraard, de nieuwe "ouderplanten" kwalitatief goed waren qua productie, weerstand etc. etc. Geedee, ik snap de terughoudendheid mbt last-minute bijdragen niet helemaal. Niet om te kibbelen, maar ik ben echt benieuwd hoe het zit.Zoals ik het begrijp biedt Jane haar (kruisbestuivingsvrije) eigengeteeld zaad aan zonder hier iets voor terug te vragen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat zij slechter (of beter) is in rasecht telen van zaden dan een willekeurige huidige deelnemer aan dit project. We zijn allemaal aan het leren en pakken het gewas op waar wij ons capabel achten om dit goed rasecht te kunnen oogsten. Waarom zou iemand niet later in dit project mogen stappen, wanneer deze persoon er voor in staat dat hij of zij goed rasecht en kwalitatief hoogstaand zaad kan aanleveren? In het verlengde hiervan zou in dat geval gelden dat iemand op een wachtlijst van een jaar komt te staan voor hij of zij zaad "mag" leveren. Dat lijkt me de deelname op lange termijn niet bevorderen. De opmerking over PB ging over PB aan mij, omdat ik op dit moment de overzichtslijst aan het bijwerken ben. Geen schimmige achterkamertjes verder Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
geedee Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 (aangepast) Nu jij het zo stelt: biedt Jane haar (kruisbestuivingsvrije) eigengeteeld zaad aan zonder hier iets voor terug te vragen. Ik heb geen reden om aan te nemen dat zij slechter (of beter) is in rasecht telen van zaden dan een willekeurige huidige deelnemer aan dit project. We zijn allemaal aan het leren en pakken het gewas op waar wij ons capabel achten om dit goed rasecht te kunnen oogsten. Waarom zou iemand niet later in dit project mogen stappen, wanneer deze persoon er voor in staat dat hij of zij goed rasecht en kwalitatief hoogstaand zaad kan aanleveren? I is mijn reactie inderdaad vreemd; ik zal het allemaal nog eens goed na gaan lezen Suus, want ik heb blijkbaar een heel stuk van het verhaal van de kweek van Jane gemist, vandaar mijn reactie. 21 september 2014 aangepast door Gast Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Het is misschien inderdaad verwarrend..er zijn verschillende zadenverspreidingen.Of eigenlijk maar 1 algemene verspreiding tot nu toe: de blijde doos.Daar kan je aan meedoen door je op te geven in het daarvoor bedoelde topic. Dan is er nog de zadentafel op de MTFD. Die is toegankelijk voor iedereen die op die dag aanwezig is. De overgebleven zaden daarvan kunnen/komen in de blijde doos..of misschien zaait Jorieke een deel ook wel uit op haar varkensveld. Dan is er nog dit project. Daar zijn we in het voorjaar met een klein klupje mensen aan begonnen..het idee is dat we allemaal 1 ( en sommige mensen 2 of meer) groentezaden kweken op een zoveel mogelijk professionele manier, zoveel als mogelijk is in onze amateurtuinen. En die met elkaar delen. Jorieke schreef Het lijkt mij een goed plan, als we met wat vaste leden van dit forum wat meer zaden kunnen oogsten en weer verdelen. Dat de 1 aan het einde van het jaar een paar rode kolen laat staan (die hij/zij in de lente al teveel heeft gezaaid voor dat doel). De ander wat witte kolen, en weer een ander een paar bloemkolen. Dus weer iets anders als de blijde doos ..meer gericht op een kleinere klup deelnemers die met elkaar bespreken wie welke zaden teelt, welke ras misschien ook, en hoe dat het beste kan gebeuren (door middel van het bespreken van de kweekmethode hier in dit topic) Dit staat in principe los van de blijde doos, maar de zaden zouden daar wel inkunnen. We hebben voor nu afgesproken dat Geedee de zaden gaat innen en later ( volgend voorjaar) doorgeeft aan wie er iets van wil. Dat zijn dan in eerste instantie de deelnemers, blijft er over dan kan dat naar de doos of naar gegadigden. Heb ik het zo goed weergegeven? Anders graag correctie Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Ik kan het verhaal niet terugvinden in de posts Suus. Ik heb gekeken naar deze posts : member4408-posts.html?keywords=Re:%20Forumproject:%20Zaadjes%20kweken%20en%20delen edit appelvrouw: ja dit geeft wel weer met welke intentie we ermee van start zijn gegaan. Quote
SuusP Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Nou Appelvrouw, dat lijkt me een goeie samenvatting. Maar dat neemt de onduidelijkheid niet weg over wie wel en wie niet mag deelnemen met wat voor soorten zaden. En volgens mij ontstond daar de verwarring bij Jane. Misschien is de verwarring nu wel een mooi moment om daar over na te denken? Dan kunnen we daar voortaan ook duidelijker in zijn (bijv. door melding bij de afspraken in het overzichtstopic). Ik ben zelf geneigd om te vertrouwen op het vermogen van mensen om hun eigen zaadwinningskills en -mogelijkheden goed in te schatten voor een bepaald gewas. Ook omdat ik niet zou weten hoe je het anders zou kunnen bepalen wie er mee zou moeten doen en wie beter (nog even) niet. Edit: Geedee, Jane Doe schreef naar mij in PB naar aanleiding van het overzichtslijstje (waar ik ook haar bijdragen had genoteerd):Net per pb info van Stan gekregen, wist niet dat de lijst aangepast was. Anders had ik wel eerder de info per pb gegeven.Bij deze, info die ik je kan geven. Alles heeft niet kunnen kruizen, omdat er maar een soort van heeft kunnen bloeien en kunnen kruizen en geen anderen aanwezig. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
appelvrouw Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Jane ik keek even terug in dit topic. Zonder je echt aangemeld te hebben voor dit project schreef je in Juni dat je verschillende soorten snijbietzaden en bonen had. Had je al deze soorten dit jaar staan? Nee veel was tot nu toe niet duidelijk, dat was voor ons eerste aanmelders in febr. maart ook niet van toepassing toch? Maar ik dacht eigenlijk dat we het voorstel van Erny min of meer hadden aangenomen waarin ze schreef dat we dit jaar met de eerste groep zouden ruilen en dat iedereen die wilde het volgende jaar zou kunnen instappen als we weer opgeven wat we dan dat jaar gaan kweken. Ik heb daar in ieder geval geen negatieve berichten over gelezen.Vergeef me als ik het fout heb. Hoe meer zaden hoe meer vreugde dan inderdaad in overleg met zijn allen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
SuusP Geplaatst: 21 september 2014 Geplaatst: 21 september 2014 Het was voor mij nog niet helemaal duidelijk wie er nu dit jaar precies wel en niet meedoen, ook niet van mensen die dat eerder hadden gemeld. Logisch gevolg van een nieuw project wat nog in ontwikkeling is, denk ik. Ik zie een aantal namen in de eerste post van Jorieke staan die ik verder niet meer tegengekomen ben in dit topic (FM09 bijv.). Geen idee of deze mensen nu wel of niet meedoen met de genoemde gewassen, of hun oogst wel of niet gelukt is? Wat mij betreft ligt de groep nog open, mits nieuwe deelnemers zeker weten dat ze goed zaad kunnen bijdragen. Zal ik in het afsprakenlijstje erbij zetten dat men bij interesse in deelnemen het duidelijk moet melden van te voren dat hij of zij meedoet en waarmee? Dan is dat in ieder geval voor evt. volgende deelnemers direct duidelijk. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Jane Doe Geplaatst: 22 september 2014 Geplaatst: 22 september 2014 Denk dat het goed is dat het nu besproken wordt. Zal duidelijk geven en misverstanden wegnemen.In dit topic heb ik het een en ander geschreven, maar geen reactie gekregen. De vraag per pb gekregen of ik er aan wilde deelnemen. Toen verscheen de deelnemerslijst, per pb gevraagd hoe dat nu zit. Of ik deel kon nemen of moest wachten. Wachten is geen probleem, maar de onduidelijkheid en dat ik niet de enige was die het niet meer begreep. Omdat ik in dit topic geen antwoord kreeg, heb ik per pb geschreven.Om een beetje duidelijkheid van mijn kant te geven, zodat jullie mij beter zullen begrijpen. De moestuin is een uit de hand gelopen hobby. Nemen deel aan zadenbanken, voor het behouden van oude heirloom groente. Eerst zaadgoed winnen voor de zaadbank, als er genoeg is om verder te telen en voor andere zaadbank telers, mogen wij zaden beschikbaar stellen voor liefhebbers zoals hier. De zaden die ik nu beschikbaar stel, zijn van eigen verzameling. De afrikaantjes, komkommer en snijbiet van dit jaar, de kousebandbonen van vorig jaar en de boerenkool van volgend jaar. Het heeft niet kunnen kruizen, waar het in dit topic ook over gaat. Het is aan jullie met welke club deelnemers jullie gaan beginnen, ik ben nog maar een beginner op dit forum. Maar duielijkheid is wel zo fijn voor mij persoonlijk en anderen, dan weten we alle waar we aan toe zijn. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 22 september 2014 Auteur Geplaatst: 22 september 2014 Jane, we hebben eind januari / begin februari een lijst gemaakt met deelnemers, die hebben aangegeven wie wat zou gaan laten doorschieten. We krijgen nu zo langzamerhand te lezen wat wel en wat niet gelukt is. Voor volgend jaar gaan we weer verder, dus je kan dan opgeven wat je wil gaan laten bloeien. Let dan op zaken die hier nog niet worden 'aangeboden', en op dat het een beetje een basis-gewas is. Of zijn anderen het met dat laatste niet eens? Kouseband kan voor jou een basisgewas zijn, maar hoogstwaarschijnlijk zullen er in deze groep niet veel mensen zijn die dat (gaan) telen. Een gewas als erwten of bonen komt dan beter uit. Zaden van specialere soorten kan je altijd delen en ruilen op het forum. Maar niet perse in dit project. Ik wil niemand aanvallen, maar kan me zo voorstellen dat Appelvrouw zich nu een beetje gepasseerd voelt. Maar misschien ben ik de enige die dat zo voelt. Dat het een boerenkoolsoort kan zijn met net weer een andere zaai/oogsttijd is op zich mooi, maar daar zit ik persoonlijk niet op te wachten. Boerenkool is voor mij gewoon boerenkool. Je zaait het, en eet het in de winter. Net als doperwten, snijbiet, bieten, pompoenen, wortels, etc. valt dat onder groente die iedere moestuinier (die heel het jaar uit zijn tuin wil kunnen eten) wel teelt. Wil men dan ook nog een vroege soort, een blauwe variant, een laag exemplaar, dan kan hij/zij dat voor zichzelf kopen. Dat heeft niet zoveel van doen met dit project. Met de pompoenen moeten we misschien ook oppassen met teveel soorten. Zeker als het nog eens per enveloppe moet worden verstuurd, dan zijn al die verschillende soorten dikke zaden wel extra ballast. De Hokkaido is een beetje de basissoort? Goed te eten, niet voor de mooi/leuk? Iemand die echt een goede tomaat weet, of echt een goede paprika? Een variant die gewoon jaar na jaar goed groeit bij diegene. En een mooie opbrengst heeft, van vruchten die goed (hoeft niet perfect/geweldig) smaken en goed te verwerken zijn? Dat zou mooi zijn voor de lijst.Je zit dan alleen wel met kruisen, dus weet wat je doet! @Jane: Het is mooi als jij dan die rode snijbiet zou hebben, als het bij de rest dit jaar niet is gelukt. Die snijbiet is goed de winter (was ook niet koud natuurlijk) doorgekomen en daarna dus gaan bloeien? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
SuusP Geplaatst: 22 september 2014 Geplaatst: 22 september 2014 Iets meer dan 1 soort boerenkool lijkt me geen probleem, maar 3 is wel echt de max (voor mij). En zowel Erny als ik hebben snijbiet geteeld, wel andere rassen (bij mij dus geen succes). Mbt pompoenen: een Hokkaido is toch weer heel anders dan bijv. flespompoen qua smaak en waar ik ze voor gebruik. Dus juist hier zou iets meer dan 1 soort welkom zijn. Eens qua bonen, maar als ik de lijst van RobO zie in de eerste post dan staan daar ook meerdere dingen in die niet zo basic zijn. De vraag is nu eigenlijk: wat willen we? 1 soort per gewas? 2, 5? Wat is te behapstukken op de lange termijn? Mij lijkt 2 a 3 een redelijk aantal, wat vind jullie? Jorieke, als ik het goed begrijp is Jane dus welkom mits de zaden die ze levert passen in het project (niet te "bijzondere" gewassen, geen overlap qua gewassen). Klopt dat? Nu de vraag aan Jane: heb je daar interesse in? Ik zet bij de regels dat (pak em beet) jaarlijks februari duidelijk moet zijn wat je dit jaar wil gaan oogsten zodat dit op elkaar kan worden afgestemd om de bank zo compleet mogelijk te kunnen houden. Tevens dat er (in overleg) maximaal 3 rassen per gewas meedoen tbv het overzichtelijk houden van het zadenbestand. Feedback welkom! Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Jorieke123 Geplaatst: 22 september 2014 Auteur Geplaatst: 22 september 2014 Suus, Jane mag uiteraard meedoen, maar net als alle andere leden moeten haar zaden natuurlijk passen bij het project. Daarom overleggen we hier zoveel, je moet toch zien of er vraag is voor jouw aanbod. Anders doe je het ook voor niets, en dat is zonde. 2 of 3 varianten van sommige gewassen lijkt me OK, maar dat gaat dan vooral om vruchtgewassen toch? Ik zie voor bijv. boerenkool niet in waarom je meerdere soorten zou willen, in je standaard voorraad. Maar dat zal aan mij liggen Van mijn savooiekool heb ik geen naam, tenzij ik nog ergens het zakje heb bewaard. Ik zou voor de gein eens kunnen kijken. Je zaait die kool in de zomer en eet hem in de winter. Gewoon, standaard. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
SuusP Geplaatst: 22 september 2014 Geplaatst: 22 september 2014 Duidelijk. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
appelvrouw Geplaatst: 22 september 2014 Geplaatst: 22 september 2014 Mij is het ook duidelijk. Jorieke: nee ik voel me niet echt gepasseerd, maar ik begrijp wel je achterliggende gedachte en dank je. Jullie hebben de teelt van mijn boerenkoolzaad kunnen volgen en het is getest op boerenkooleigenschappen..(nog niet geproefd trouwens..misschien smaakt het wel naar selderij )Het leuke van twee soorten boerenkool is natuurlijk het uitwisselen van de rassesoorten..ik ben nog benieuwd welke kool Jane heeft...en (ik blijf er op hameren) of deze soort geteeld is met minimale zorgen van afstand enz. Jane als je ook de eerste pagina`s eens leest? Dan begrijp jij ook een beetje hoe we begonnen zijn, en wat de vraag is..Er is ook onduidelijkheid van jouw kant..je schrijft ergens in juni plots vanuit het niets: ik heb die en die soort groente. Verder niets. tot 18 september waarin je schrijft dat je in vakken werkt. Verder geen uitleg of niets. Rode snijbiet zou mooi in dit jaar passen inderdaad..je hebt het ver van andere bloeiende snijbiet/biet gekweekt neem ik aan? Suus: Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 23 september 2014 Auteur Geplaatst: 23 september 2014 @Jane: Het is mooi als jij dan die rode snijbiet zou hebben, als het bij de rest dit jaar niet is gelukt. Die snijbiet is goed de winter (was ook niet koud natuurlijk) doorgekomen en daarna dus gaan bloeien? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geertlaurent Geplaatst: 24 september 2014 Geplaatst: 24 september 2014 Mijn bloemkool in zaad krijgen is gelukt maar door een luizenplaag is het oogsten mislukt, maar 1 rode kool is mooi in zaad gekomen ergens in juni (nadat ik mislukte bloemkool verwijderd had, ze stonden absoluut niet gelijk in bloem er is dus geen kruisbestuiving hoor) en ook de paprika var. rode punt paprika gaat erg goed. De rode kool staat hier in een nieuwbouwwijk waar ik de enige tuinier ben op 87 huizen, exemplaar dat het tweede jaar inging. Heb er foto's van, evenals van de paprikas (uiteraard staan daar geen bloemen in ) Rode kool zaad is een tijd geleden geoogst en is goed droog nu, het paprika zaad is nog aan het rijpen. Indien ik mag mee doen graag. Quote
RvO Geplaatst: 25 september 2014 Geplaatst: 25 september 2014 Ooit, toen deze draad nog een klein draadje was, heb ik bladselder en knoflook aangeboden.Sinds dien heb ik deze draad niet meer bijgehouden, dus misschien staat hieronder volstrekt flauwe kul. Maar om nu even snel tweehonderd-zoveel berichtjes te lezen, dat gaat me niet meer lukken voor de mtfd sep '14. De knoflook is mislukt. Een deel is verrot, een deel opgegeten door andere liefhebbers (muizen?), en de etiketten zijn verbleekt, zodat ik geen idee meer heb welk ras waar stond. Volgend seizoen beter hoop ik. De bladselder, drie planten, gaven ruim 50 g zaad. Een deel wil ik volgend voorjaar zaaien om te controleren of het geen gekke kruising is geworden. Een deel neem ik mee naar de mtfd, wie wil mag het zelf proberen. Overigens heb ik tijdens de bloei van de selder geen andere kruisbloemen in de buurt gezien, dus ik ben wel optimistisch. Groet, RvO Quote
SuusP Geplaatst: 26 september 2014 Geplaatst: 26 september 2014 Dankjewel RvO, werk t bij in het overzicht. Zaden die goed zijn mogen tzt naar Geedee. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
appelvrouw Geplaatst: 26 september 2014 Geplaatst: 26 september 2014 Ik zie dat GL nog geen antwoord heeft.Waarschijnlijk is je rode koolzaad goed. Maar veel beter zou zijn dat als je kolen voor de zaden kweekt dat je meerdere exemplaren laat staan en doorschieten.Zo heb ik bv 4 boerenkoolplanten laten staan.Verder is het fijn als het zaad getest wordt..zodat je zeker weet dat er rode kool en rode puntpaprika eruit komt. Door die paprika`s kwam ik op de gedachte Frans te vragen of zijn paprika`s alleen op zijn land stonden..hij had veel planten. Misschien wil hij wel mee doe met zijn Zwartzwalder soort? Wat vinden jullie? Enne Jane, doe jij nu mee met je rode snijbiet?( Jorieke schreef op 23 september:@Jane: Het is mooi als jij dan die rode snijbiet zou hebben, als het bij de rest dit jaar niet is gelukt. Die snijbiet is goed de winter (was ook niet koud natuurlijk) doorgekomen en daarna dus gaan bloeien?) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 26 september 2014 Geplaatst: 26 september 2014 We hadden eenzelfde ingeving Appelvrouw en Frans gaat binnenkort zaden van die paprika naar mij opsturen tbv dit project. Quote
SuusP Geplaatst: 26 september 2014 Geplaatst: 26 september 2014 Oh he, inderdaad, Geert helemaal vergeten Rode kool zit nog niet in dit project dus lijkt me zeer welkom. Rode kool lijkt me ook erg makkelijk te controleren op zaadechtheid (de blaadjes moeten natuurlijk netjes blauwrood worden al vlak na opkomst). Dus, Geert en rest: ik zet het erbij in het overzicht en wanneer de zaaitest gedaan is, zou je dan een update in deze draad (of die andere) willen geven?Het testen van puntpaprika's lijkt me lastiger, dan moet daar een heel seizoen overheen. En dat terwijl paprika's helemaal niet bekend staan om hun gevaar op kruisbestuiving (voornamelijk zelfbestuivend dus). Is dat echt noodzakelijk ja? Paprika's van Frans zet ik er ook bij in het overzicht (ras is Zwarzwalder begrijp ik?). Als er meer gegevens daarover zijn hoor ik het ook graag! Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
geedee Geplaatst: 26 september 2014 Geplaatst: 26 september 2014 De post is net geweest en de zaden van Frans' paprika zaten erbij . Ik schat, een driehonderd zaden in 1 zakje. Ik neem ze zondag mee en hoor wel hoe jullie gedacht hadden deze te verdelen(deelnemers dit project, zadentafel, blijde doos?) Quote
SuusP Geplaatst: 26 september 2014 Geplaatst: 26 september 2014 300 5 per persoon = 60 porties. Daar kun best een poos mee doen Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
beertjerinke Geplaatst: 26 september 2014 Geplaatst: 26 september 2014 Ik heb geoogst Bonen(dubbele witte zonder draad)Peultjes vroege hendrikPaprika babybell oranjePaprika tinkerbellcourgette black beauty (bestoven met de hand) Weet niet of er vraag naar is maar wie wil hoor ik het wel Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook
Frans Geplaatst: 26 september 2014 Geplaatst: 26 september 2014 Door die paprika`s kwam ik op de gedachte Frans te vragen of zijn paprika`s alleen op zijn land stonden..Als je je daarmee afvraagt of ze nog samen met andere rassen in mijn tuin stonden dan kan ik je gerust stellen Jet. Deze paprika is de enige die ik kweek en ik sta voor 100% voor de raszuiverheid van zijn zaden in. Zelfs verbastering van buitenaf is vrijwel uitgesloten want er is maar één buurman met een groententuin in de nabijheid en die zet ieder jaar alleen maar van mij afkomstige planten. Paprika's van Frans zet ik er ook bij in het overzicht (ras is Zwarzwalder begrijp ik?). Als er meer gegevens daarover zijn hoor ik het ook graag!De naam van het ras is niet Zwarzwalder Suus. De naam is onbekend . Jet noemt ze Zwarzwalder omdat ik de voorouders van deze paprika ooit als planten uit de kreis Breisgau-Hochschwarzwald meenam waar dit ras professioneel in de vollegrond geteeld werd. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Jane Doe Geplaatst: 26 september 2014 Geplaatst: 26 september 2014 Schwartzwälder is toch een mooie naam Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.