Valerie Geplaatst: 3 februari 2014 Geplaatst: 3 februari 2014 Ik wil zelf een aantal bessensoorten in de tuin kweken. Ik wil het liefst de blauwe bes, rode bes en kiwibes omdat ik die het lekkerst vind. Het liefst wil ik dat ze niet hoger worden dan anderhalve meter en ik wil ze in bakken houden. Is dit haalbaar met deze soorten? Ik begrijp dat je bij de kweker om een mannelijke en vrouwelijke variant kunt vragen. Kunnen ze gewoon in dezelfde bak (action wasmand?). En is het erg dat ze redelijk dichtbij elkaar staan? Ik kan de bakken wel 2 meter oid bij elkaar vandaan plaatsen. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Bit Geplaatst: 3 februari 2014 Geplaatst: 3 februari 2014 Anderhalve meter is niet speciaal klein hoor. Dat gaat met de blauwe en de rode bes wel lukken. Worden ze groter , zet je er een schaar in. Action-mand is een ander verhaal. Als je er maar gaten in boort. per mand 1 bessenstruik zal wel een tijd goed gaan. Goed bijmesten vooral na het 1e jaar. Kiwibes wil wel groter worden trouwens. Zijn aparte topics over ook ( ik heb geen kiwi , geen ervaring mee ) Quote
Thinkpad Geplaatst: 4 februari 2014 Geplaatst: 4 februari 2014 Een grote plant in een kleine bak kan, als je voor voldoende water en voeding zorgt, dit wil zeggen dat je zeer regelmatig water zult moeten geven. Quote
weknow Geplaatst: 4 februari 2014 Geplaatst: 4 februari 2014 Reken voor een kiwibes (Alleen de Issai blijft zo "klein") toch zeker 2,5 tot 3 meter hoogte. Andere rassen worden forser! De breedte is wat meer te regelen met snoeien en leiden, maar ik zou toch 1 a 1,5 meter aan elke zijde van de stam (bij platte geleiding) aanhouden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Valerie Geplaatst: 4 februari 2014 Auteur Geplaatst: 4 februari 2014 Bedankt, ik ga denk ik gewoon beginnen met de rode bes en de blauwe bes en dan zien hoe het loopt. Ik ben bang dat te grote planten het licht weg stelen van de andere gewassen ivm ruimtegebrek. Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
palmbird Geplaatst: 13 februari 2014 Geplaatst: 13 februari 2014 Bij blauwe bessen heb je zelfs rassen die hoger zijn en lagere. Quote
Bit Geplaatst: 13 februari 2014 Geplaatst: 13 februari 2014 Inderdaad. Zie daarvoor de topics over blauwe bessen; vele soortjes ! Quote
sugar Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 Blauwbessen kan je zonder probleem snoeien, 1,5 m is voor geen van al die rassen een probleem.Bij de trosbessen heb je ook witte en roze bessen (die de meeste mensen lekkerder vinden dan de rode bessen), verder zijn kruisbessen ook een mogelijkheid.Er bestaan ook enkele frambozenrassen die vrij klein blijven (lees niet te hoog groeien), ik heb één vrij laagblijvend ras (Glenn Doll) maar dat ga je niet vinden (' t is ook niet de beste framboos), maar "Schonemann" zou ook vrij laag blijven. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Valerie Geplaatst: 14 februari 2014 Auteur Geplaatst: 14 februari 2014 De bessenstruiken staan er inmiddels https://www.moestuinforum.nl/5-jarige-fruitstruiken-aankopen-hulp-gevraagd-t12428.html Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.