Geplaatst: 13 februari 201411 j Mocht de tip van Stan onvoldoende zijn ( de rechter dus iets bijknippen kwa blad ( beperken verdamping )) en de rechter dus echt als verloren wordt gedacht, zou ik m wel zsm weghalen uit de zak. Dit om eventuele beginnende schimmel op de rechter geen kans te geven naar de goed uitziende linker over te slaan. Linker ziet er echt goed uit zeg !
Geplaatst: 16 februari 201411 j De negende dag in het leven van een aspirant tomtato. Het plantje ziet er nog steeds goed uit. Nieuwe groei zit er nog niet in maar dat lijkt me ook teveel gevraagd van een ent van 9 dagen oud. Ik hou hem nog steeds uit de zon en het plastic laat ik 's nachts en de meeste uren overdag nog over de pot zitten. Er komen steeds meer uitlopers van het gebruikte potertje boven de grond. Na het nemen van de foto heb ik die met een scherp mesje onder het grondoppervlak weggesneden en ook het potertje van de gesneuvelde plant is nu uit de pot verwijderd. Het weghalen van uitlopers lijkt me noodzakelijk omdat anders het aardappelloof binnen de kortste keren gaat overheersen en waarschijnlijk ook de sapstroom naar de ent doet afnemen. Wegnemen van uitlopers houdt wel in dat je van een eventuele aardappelopbrengst weinig hoeft te verwachten. Een betere manier om een tomtato te maken die redelijk wat aardappels zou kunnen produceren lijkt me daarom om er , i.p.v.potertjes , aardappelplantjes voor te gebruiken die uit zaad zijn ontstaan. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 21 februari 201411 j Na 14 dagen is het experiment met de eerste aspirant tomtato voorbij. De oorzaak is stengelrot die op de entplek ontstaan is . Gelukkig staan er nog een stuk of zes kanshebbers waarvan er drie vijf dagen geleden geënt zijn en de rest ruim een week geleden. Bij deze zes heb ik als inpakmateriaal voor de ent geen plasticfolie meer gebruikt . Nu maar hopen dat het resultaat deze keer beter is. In mijn vorige post zei ik al dat blijkt dat rechtstreeks gebruik van potertjes voor het maken van tomtato's ook nadelen heeft. Je krijgt onvermijdelijk te maken met lastige aardappeluitlopers . Leken plantjes afkomstig uit zaad me daarom meer geschikt voor het creëren van tomtato's , als nadeel hebben die weer dat je niet weet of uit zelf gewonnen aardappelzaad bruikbare (lees lekkere) aardappels voort komen. Ik kreeg een beter idee (denk ik) . Plant potertjes en laat deze een tijdje hun gang gaan. Als er een paar mooie scheuten boven de grond staan breek je die bij het potertje zodanig af dat er wortels aan blijven zitten. Opgepot krijg je dan een aardappelplantje , met bekende eigenschappen , dat als voordeel heeft dat het geen uitlopers meer produceert. Het wordt daarom tijd voor een extra experimentje . De uitlopers op de foto heb ik zojuist in potjes gezet in de hoop dat het bruikbare aardappelplantjes worden. Deze exemplaren zijn niet bedoeld om er tomaat op te enten maar worden straks in de vollegrond gezet om te zien of zo'n uit een enkele scheut ontstane plant nog in staat is redelijk wat aardappels te produceren . -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 25 februari 201411 j Super experiment! Ik hoop heel erg dat een paar alles gaan overleven Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy
Geplaatst: 4 maart 201411 j Het heeft even geduurd tot deze update . Plaatjes tonen van veelbelovende plantjes die daarna alsnog blijken om te vallen gaat gauw vervelen . Nu dus foto's van planten die het (toch nog wel met een beetje voorbehoud ) gaan halen. De foto's zijn gisteren gemaakt en als ik de plaatjes vergelijk met hoe de planten er vandaag uitzien krijg ik steeds meer vertrouwen in dit tomtato project. Nu nog even de moed verzamelen om binnenkort het inpakmateriaal rond de enten te verwijderen in de hoop dat het dan alsnog niet fout gaat. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 5 maart 201411 j Ik heb zojuist de verpakking van een ent verwijderd en het lijkt er goed uit te zien. Morgen zijn de andere planten aan de beurt. Momenteel heb ik drie planten die goed aan de groei zijn dus ik denk nu wel te mogen zeggen dat er tomtato's in mijn potten staan. Het valt me op dat de planten die het gered hebben juist de planten zijn die ik het laatst geënt heb. Misschien dat het materiaal van die eerste mislukte serie wat te jong geweest is om succesvol te kunnen zijn ? Wat verder opvalt is het fijn gekroesde blad van de planten. Normaal zijn de bladeren van dit ras veel grover van structuur. Zal wel komen omdat de aardappelsapjes die de planten nu laten groeien wat samenstelling betreft niet helemaal gelijk zijn aan de voedingssappen die een "echte tomaat" levert. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 5 maart 201411 j Ja. ( mooi trouwens zeg ). Kan dat sterke krullen ook niet iets met andere worteldruk te maken hebben ? andere / sterkere sapstroom / druk ? Niet zo zeer de samenstelling lijkt mij hoor.
Geplaatst: 5 maart 201411 j Auteur Wat Bit aangeeft lijkt ook wel erg logisch maar, het kan ook zijn dat de groei die wel even is tegen gehouden hier debet aan is. We gaan het denk ik snel genoeg horen en zien hoe het bij Frans gaat. Ik ga eind deze maand proberen mijn zaailingen en aardappels voor de truc klaar te maken. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 5 maart 201411 j super interessant om te volgen dit. Ik had er al een keer van gehoord maar ik wist niet dat het ook al mogelijk was. Leuk om die foto's te zien "Een onkruid is een plant die elke overlevingsstrategie beheerst, behalve die van het groeien in rijen." http://www.moestuinforum.nl/blog/Bobjan10/
Geplaatst: 6 maart 201411 j Vandaag heb ik het materiaal rond de andere twee enten verwijderd en wat ik deze keer zie is niet zo mooi. Het lijken me nogal zwakke verbindingen te zijn die bij het zwaarder worden van de planten weleens zouden kunnen bezwijken. Om de planten wat stabieler te maken heb ik ze aan stokjes gezet. Ook fileren de planten nogal maar ik durf ze nog niet lang in het volle zonlicht te zetten. Misschien ben ik wat aan de voorzichtige kant maar ik weet hoe snel een plant die geen zon gewend is kan verbranden. Ook het momenteel nog weinig aantal uren daglicht werkt fileren in de hand. Het pas eind maart tomtato's proberen te maken wat Stan van plan is lijkt me alleen al om deze reden beter.Een van de enten ziet er wel erg slecht uit. Het lijkt er op dat het tomatensteeltje tijdens het vergroeien gedeeltelijk uit het aardappelstammetje werd gedrukt. Het verbaast me dat er toch nog zoveel groei in deze plant zit. Met de eerste tomtato lijkt het prima te gaan al heeft ook die een probleempje dat gelukkig niet belangrijk is. Op de een of andere manier is de plant in een vroeg stadium het groeipuntje in zijn kop kwijtgeraakt en nu dat weg is compenseert hij dat door nu al dieven te laten groeien. Er moeten dus wat dieven verwijderd gaan worden om hem weer een beetje te fatsoeneren. Dat de dieven momenteel snel groeien zegt denk ik wel dat het met de conditie van zijn entplek wel goed zit. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 19 maart 201411 j En hoe gaat het met de tomtato's? Ik ga in enkele dagen enkele tompers proberen te maken. (peper op tomaat)Ik heb van die silikonen entclips.Maar met wat pak ik dat de eerste dagen in?zilverpapier ? Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Geplaatst: 19 maart 201411 j Auteur Als je entclips hebt dan nergens mee inpakken en enkel de clips gebruiken. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 20 maart 201411 j 14 dagen na de vorige update. De tomtato's groeien goed en dat is voor de planten in de groene bak best opmerkelijk als je naar hun wrakkige entplekken kijkt . De entplek van de tomtato in de pot ziet er daarentegen een heel stuk beter uit. Deze plant zou ik gaan fatsoeneren , d.w.z. op één na de dieven verwijderen die ontstonden na verlies van de kop , maar ik laat het toch maar zo. Reden is dat het toch nooit een mooie tomtato kan worden omdat alleen al het gebruikte tomatenras daarvoor minder geschikt is . De vruchten kunnen namelijk nogal zwaar worden . Nadeel is ook dat de huidige planten rechtstreeks op een potertje geënt zijn en zoiets blijft langdurig ongewenste uitlopers geven . Het succesvol enten van tomaten op aardappels is in ieder geval gelukt . Mijn planten mogen dus tomtato's genoemd worden al verdient het resultaat geen schoonheidsprijs . Daarom na de opgedane ervaring nu tijd voor stap 2. Het maken van een tomtato die beter bruikbaar zal blijken te zijn. Allereerst ga ik proberen de enten beter/mooier met elkaar te laten vergroeien. Misschien dat Stan me daarvoor wat tips kan geven . Stan ? Verder ga ik niet meer rechtstreeks op potertjes enten maar alleen nog maar op aardappelplantjes die geen bovengrondse uitlopers meer kunnen produceren. Zulke plantjes ga ik kweken door aan de groei zijnde uitlopers van de poter af te breken en die op te potten voor een zelfstandige groei. Als aardappel ga ik het ras Nicola gebruiken. Als te enten kerstomaten het ras Gardeners delight plus wat honingtomaatjes F2. Deze tomatenplantjes groeien al en ook staat er al een bak met aan de groei zijnde potertjes van het ras Nicola . De aardappels liggen t.o.v. de tomaten momenteel in ontwikkeling voor maar ik verwacht dat er , na het afbreken en oppotten van de uitlopers , een dusdanige vertraging in hun groei zal ontstaan dat tomaten en aardappels gelijktijdig klaar zullen zijn om te kunnen enten. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 20 maart 201411 j Ik heb vorig jaar gezien dat een Duitse vrouw haar tomaten ging enten op ent tomaten.(Of hoe dat heet??) Zij deed een speld in haar tomaat en toen prikte zij die op de onder ent, stokje erbij voor steun meer niet. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 20 maart 201411 j Auteur @Frans, ik ga dit bericht morgen laat even voor je gebruiken om e.e.a. uit een te gaan zetten. Ik heb iig van jou nu ook wat bij kunnen leren en dat is het gebruik maken van een enkel aardappel plantje(i.p.v. en poot aardappel gebruiken. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 11 april 201411 j Binnen een paar dagen begin ik aan een nieuwe serie tomtato's . De benodigde tomatenplanten en aardappelplanten (die laatsten zijn deze keer ontstaan uit opgepotte uitlopers van nicola aardappels) zijn nu groot genoeg voor een volgende poging. Maar eerst hier nog even een recente foto van de tomtato's van de eerste serie . Momenteel is het een grote 'dievenbende' met ze maar ik laat de planten begaan omdat ze voor mij hun nut al bewezen hebben en ik niet verwacht dat ze als tomtato goed bruikbaar zullen zijn. Daarvoor is het bij het enten gebruikte ras tomaten minder geschikt (te grote tomaten) en laten de potertjes nog steeds nieuwe hinderlijke aardappeluitlopers boven de grond komen. Beide nadelen zal de volgende serie tomtato's ( als het enten tenminste weer wil lukken) niet meer hebben. Het experiment om te zien of opgepotte aardappeluitlopers bruikbaar zijn om als basis te dienen voor de tomtato lijkt geslaagd. Zo'n uit een uitloper ontstane aardappelplant levert inderdaad geen extra uitlopers meer maar is wel in staat meerdere aardappels te produceren. 21 februari Vandaag De aardappelplantjes die ik bij de nieuwe serie tomtato's ga gebruiken zijn in ontwikkeling nog niet zo ver als die op bovenstaande foto. Aardappeltjes zijn er nog niet gevormd , wel zie je als je de potjes voorzichtig omkeert al de groeipuntjes waaruit straks de nieuwe aardappeltjes zullen ontstaan. Verder heb ik , voor een betere wortelvorming , de uitlopers wat langer aan het poterje laten zitten en heb ik ze niet meer losgesneden maar met de hand van de poter losgedraaid om zoveel mogelijk schade te voorkomen. O ja ... morgen staan er nieuwe aardappeltjes op het menu -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 12 april 201411 j Blijf je volgen http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Geplaatst: 12 april 201411 j Sinds vanmiddag staan er weer 4 aspirant tomtato's. Bij twee heb ik de entmethode toegepast zoals ik die ook voor de eerste serie gebruikte maar waarvan het resultaat me niet zo beviel. Bij de andere twee heb ik eerst m.b.v. een schuifmaat aardappelplantjes en tomaat bij elkaar gezocht met een zoveel mogelijk gelijke stamdiameter. Daarna stengels van aardappelplant en tomaat naast elkaar gehouden en samen schuin doorgesneden . Op die manier ontstond t.o.v. van elkaar een perfect passend snijvlak van gelijke diameter. Een stuk in de lengte doorgesneden oversized rietje van de Action houdt beide delen bij elkaar.Nauwelijks te zien waar tomaat en aardappel tegen elkaar zitten. Ik verwacht veel van deze ent maar laat ik niet te vroeg juichen. Nu eerst maar geduldig afwachten hoe e.e.a. uitpakt. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 12 april 201411 j Auteur Denk dat je hoge oogen gaat gooien met deze ent . Ik heb wel de tomaat gezaaid maar de piepers in de grond ? die moeten nog(ga ik morgen gelijk maar eens doen ) . Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 14 april 201411 j Man, ik kan niet wachten op je eerste tomaardappels. Dit draadje leest echt als een spannend boek! Respect voor je wetenschappelijke benadering van het geheel.
Geplaatst: 28 april 201411 j Daar zijn ze dan de tomtato's verbeterde versie. Een dag na het maken van de eerste vier heb ik er nog eens twee bij gemaakt zodat het in totaal zes planten zijn geworden. Sinds drie dagen redden ze het dag en nacht zonder de plastic zakken die de luchtvochtigheid tijdens het aanslaan van de ent maximaal moesten houden. Vanaf vandaag ga ik de planten heel voorzichtig , iedere dag iets langer , aan de zon laten wennen. Als basis is voor alle planten een aardappelplantje van het ras Nicola gebruikt. Als kop zit op vier planten het tomatenras Gardeners delight en op de andere twee respectievelijk honingtomaat F2 en Sungold. Drie planten zijn geënt via de al eerder gebruikte 'spleetmethode' en drie door simpelweg tomatenstengel en aardappelstengel schuin door te snijden en tegen elkaar te plaatsen. De oversized rietjes van de Action die beide delen tijdens het vergroeien aan elkaar moesten houden voldeden uitstekend. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 28 april 201411 j Hopelijk lukt het Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Geplaatst: 17 mei 201411 j 19 dagen na de vorige update. De zes tomtato's van de tweede serie doen het prima. Voor het maken van de foto's heb ik de planten even naar binnen gehaald maar normaal staan ze de hele dag buiten. Ze zijn inmiddels gewend om continue in de zon te staan en daarom wordt het langzamerhand tijd dat ze de vollegrond in gaan. Ook nog even enkele 'nieuwe' planten laten zien. Ik had restmateriaal over en vond het zonde om dat weg te gooien . Als resultaat daarvan ontstonden nog eens drie tomtato's . Het enten zelf is geen probleem meer . Ik begin de 'truc' door te krijgen al is er nog flink wat verschil in kwaliteit tussen de enten onderling. De tomtato's zijn dus gereed om de vollegrond in te gaan . Een probleem van het vrij in de vollegrond zetten kan zijn dat er bij het oogsten een deel van de aardappels ( mits die al gevormd worden natuurlijk ) van de plant los kan raken zoals dat ook bij het rooien van 'normale' aardappels het geval is. Bij een experiment als dit kun je dat niet hebben want het behoort betrouwbaar over te komen en daarom wil ik er alles aan doen om te laten zien dat eventuele gevormde aardappels wel degelijk aan de plant zelf gegroeid zijn. De planten zet ik daarom in sterke ingegraven plastic (puin)zakken waarin ik gaten prik voor de afwatering . T.b.v. de plant komt in iedere zak ongeveer 30 liter potgrond gemengd met wat brekerzand .Eind van het seizoen kunnen de zakken dan compleet met plant uit de grond worden gehesen. Door de zak kapot te snijden en de aarde voorzichtig te verwijderen moet het mogelijk zijn het wortelsysteem met aanhangende aardappels intakt te houden. Vijf planten gaan morgen op deze manier de grond in . Ik ben vanmiddag al even bezig geweest met de voorbereidingen. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 18 mei 201411 j Ziet er echt goed uit! Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.