Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Beestjes in kluit olijfboom

Marjolein1

Recommended Posts

Niet echt een moestuin-topic, maar ik hoop dat iemand me kan helpen!

Sinds november heb ik een klein olijfboompje in de woonkamer staan. Het is de bedoeling om hem vanaf de lente buiten te zetten, maar met de winter op komst had ik dat nog even uitgesteld.

Hij staat op een schotel, zodat het overtollige water uit de pot kan lopen en de wortels niet in het water blijven staan.

De laatste tijd, wanneer ik de boom water geef, zie ik allemaal kleine witte beestjes uit de kluit kruipen. Zo op het eerste gezicht lijkt het net luis of iets dergelijks, maar zoals gezegd zitten ze dus in de kluit, en niet op het blad. Er is ook geen vraat aan het blad zichtbaar. Ik ben geen plantenkenner en weet dus niet wat voor soort ongedierte dit is.

Heeft iemand enig idee wat dit is, en belangrijker: hoe ik ervan af kom en mijn olijfboom kan redden?

Alvast bedankt!

Marjolein

Misschien moet je een foto plaatsen ? Het kan wortelluis zijn, het kan de larve zijn van de taxuskever ofzo.

Dikke kans dat de kluit te nat staat. Sowieso staat de olijfboom te warm ( binnen ) en ook dat is wel een oorzaak van dergelijke plagen.

Op zich zal je misschien zelf het idee hebben dat de Olijf maar matigjes of zelfs weinig water gegeven wordt. Mag ik vragen : hoe vaak geef je de Olijf water ?

haha. jawel. Klopt hoor. Vandaar dat ik ook om een foto vraag he ? Misschien weet Topicstarter nauwelijks wat er wel of niet een luis is ? Hoeveel 'witte-beestjes' er hier op ons forum niet voorbij komen he ?

Mijn eerste reactie zou zijn: alle aarde van de wortels afspoelen en dan de plant opnieuw oppotten in een schone pot met schone grond.

Ik hou niet van beestjes binnen.

Als je niet wilt verpotten zou je eventueel de beestjes kunnen verzuipen door de plant in een emmer water te zetten zo, dat de kluit helemaal onder staat.

Vervolgens de beestjes met het waswater weggooien en dan de plant natuurlijk geen water meer geven tot de kluit weer netjes droog is.