Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Irrigatie

Estemy

Recommended Posts

Ik wil even vragen hoe is de irrigatiesysteem in de moestuinen van jullie geregeld? Gebruikt iemand automatische systeemen en als ja dan welke? Fotos zouden ook leuk zijn.

Zelf heb ik een soort slang met gaatjes erin via Ebay besteld (druppelsysteem in het engels), maar ik weet nog niet of het goed is.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Estemy, onlangs was de topic ivm aardbeibakken actueel. Ik heb de 63 blz eens doorgenomen, en heel wat geleerd ivm de irrigatie. Het is wel interessant om het eens door te nemen. Uiteraard is dit geen volledig antwoord op je vraag.

nieuw-aardbei-project-t2035.html

Zelf ga ik dit jaar proberen een automatische beregening te installeren met een 4 (later 6) tal circuits, die per dag paar keer sproeien. Ik moet nog een beetje zoeken.

Hier een foto van bak met 24V regelkleppen van gardena. Ik maak wel foto's in het voorjaar als het systeem actueel is.

Kopie-van-IMG184093661392458183.jpg

Ik heb nu 2 seizoenen zo'n druppelsysteem in gebruik en ben er super tevreden over!

Waterverbruik is minimaal, het water gaat direct de grond in, en ik plant/zaai vlak naast de druppelslang.

Naar gelang het seizoen zet ik het systeem 2 x per week, één dag wel/één dag niet tot elke dag aan. Eigenlijk moet ik zeggen "nacht" want ik laat het systeem druppelen van zonsondergang tot de volgende ochtend.

Mooie gezonde, goed groeiende planten en geen gedoe meer met een gieter

Hier in Corsica kan het in de zomer echt wel goed heet worden dus augustus moet het systeem echt wel elke dag druppelen.

Ik gebruik water uit een nabijgelegen rivier dat wordt opgevangen in een groot reservoir en werk dus met de natuurlijke waterdruk.

Indien je met leidingwater werkt, meestal toch wel 3 bar of meer, zal je aanzienlijk minder lang moeten druppelen.

Je kan er dan ook zo'n Gardena-timer opzetten. Heb je helemaal geen omziens meer naar je moestuin...

@Estemy

Hier in de tuin een druppelsysteem voor blauwe bessen in pot,frambozen krijgen water met sproeier of slang.

Ivm met vorstgevaar is alles gedemonteerd.

Via het druppelsysteem krijgen de bessen ook hun bemesting, de frambozen krijgen eenmaal per jaar een beetje blauwe korrel waar ze mee moeten doen. (Frambozen zijn een soort onkruid met lekkere vruchten)

Het water wordt uit de grond opgepompt, om vervolgens door de ontijzeringsinstallatie te worden ontijzerd.

Dit water wordt opgevangen in een ondergronds bassin van 2kuub, waar een bronpomp in staat die door een regenautomaat aan-uit geschakeld wordt.

De regenautomaat schakelt de elektrische kranen die weer de druppelslang en/of sproeier van water voorziet.

We hebben hier te maken met zandhoudende grond die het water maar moeilijk vasthoudt.