Caatjeh Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Hallo, Heeft iemand ervaring met het Blumat systeem, en de makkelijke moestuinmethoude? Ik wil een moestuinbak maken van 360 breed en 60 diep, waarin dus vakken van 30 cm komen. Hoe verdeel je de sensor en de verdeeldruppelaars? Doe je in ieder vak een sensor (duur) en wat verdeeldruppelaars, of spreidt je de sensoren uit over het oppervlak waardoor er minder nodig zijn en dus goedkoper in aanschaf, en laat je de bewatering grotendeels door de verdeeldruppelaars gebeuren, maximaal 5 per sensor. Deze zouden op 20 cm afstand van elkaar moeten komen te liggen, aldus de website. 1 sensor en 5 verdeeldruppelaars zouden zo een vak van 60x40 cm kunnen bewateren. Iemand een idee Hoor het graag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Dit antwoord schreef ik (op verzoek via PB) naar ene Johnny. DIe nam niet de moeite om daarop te reageren. De tekst -over lange smalle bakken- had ik nog, zie hieronder. Met wat interpretatie ookbruikbaar voor een m2 bak. De Blumat koop ik bij http://www.blumat.nl Mijn watervat: een oud plastic vuilnisvat, van ongeveer 40 liter. Daar doe ik bij heel heet en droog weer 7 dagen mee, en zeker 2 weken bij koeler weer. Hoe groter het vat, hoe .... (vul zelf maar in).Aansluiten op een buitenkraan kan ook, dmv een drukreduceerder (22,-). Ik speel liever op zeker: liever max 40 liter over mijn balkon, dan oneindig veel uit de waterleiding.Zie ook: een-water-geef-systeem-t874-30.html#p30655 Die dingen gaan lang mee. Zonet even (adhv foto's) opgezocht. Het eerste setje had ik in 2007 in gebruik, en die sensoren doen het nog steeds. Voor één bak van 180 cm lang heb je volgens de gebruiksaanwijzing 7 sensoren nodig. Werken met (ook) verdeeldruppelaars kan, maar dan krijgen alle (max 5) verdeeldruppelaars evenveel water als de ene sensor "voelt". Alleen bruikbaar voor een rijtje dezelfde planten, van dezelfde grootte. Prijsidee: bij 14 sensoren ben je ongeveer kwijt:1x proefsetje = 25,- incl. verzendkosten9x sensor = 9 * 3,10 = 27,90Extra T-stuk 8 mm = 0,4510 m extra slang 8 mm = 7,35 (schijnt niet per meter te koop te zijn)1 meter druppelslang 3 mm = 0,70 (altijd handig als reserve)Exclusief watervatTotaal: 61,40 Dat is niet niks, maar stel dat je er 6 jaar mee doet, dan heb je voor 10,- per jaar erg veel gemak en een heel geleidelijke waterafgifte. En je kunt eens een tijdje van huis! Mocht je gaan bestellen: zoek eerst zorgvuldig uit wat je nodig hebt. Nabestellen betekent opnieuw verzendkosten. Blumat schijnt ook verkrijgbaar te zijn bij (sommige?) growshops, dus als er eentje bij jou in de buurt is? Als je meer wilt weten: vraag! Gr, Henk. PS. Mijn antwoord is nogal uitgebreid geworden, dit omdat ik een fan ben. Het verwondert me dat op het Moestuinforum velen in de weer zijn met andere (fles)druppelaars, bijna net zo duur, en volgens mij veel minder "automatisch". Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 Hallo Henk, Dank voor je uitvoerige antwoord! Verduidelijkt al weer het een en ander. Ik denk dat het dus het beste is om 1 sensor per vak te nemen. Want in elk vak zal een andere groente komen. Stel dat ik een bloemkool kweek, en na de oogst er worteltjes in zet, waardoor er misschien een andere behoefte aan bewatering ontstaat, kan ik dan makkelijk dit veranderen? Bijvoorbeeld door meer of minder verdeeldruppelaars in te zetten? En als ik ga werken met vakken van 30 cm hoeveel verdeeldruppelaars kan ik dan het beste (of maximaal) hierin zetten? Het is wel even een investering, maar ik heb geen kraan op mijn terras op de 1e etage. Maar het terras leent zich wel goed voor een moestuin denk ik. Heel breed, en op het zuiden. En zeker wanneer ik op vakantie ga, zal het handig zijn. Buren hebben vorig jaar mijn tuin water gegeven, maar toch te weinig, een aantal planten toch doodgegaan.. Hoor graag van je, Caroline Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 Aanvullend nog een vraag? Stel dat ik vier kropjes sla wil kweken in een vak van 30 cm, moet er dan rond elk kropje sla gedruppeld worden, dus 1 sensor en drie verdeeldruppelaars erin zetten, of is dat dan teveel? Of stel dat ik 16 worteltjes in het vakje wil kweken, is dan bijvoorbeeld 1 sensor en drie verdeeldruppelaars voldoende. MAW hoe bereken ik wat ik nodig heb? Is dat afhankelijk van de hoeveelheid plantjes die ik erin doe of moet ik het gewoon per cm2 berekenen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Ik heb ze dit jaar ook voor het eerst gebruikt voor mijn aardbeien in Bato bakken en moet zeggen werkt perfect. Ik gebruik enkel de sensoren omdat ik zeker wou zijn dat alle zones genoeg water kregen.Op de site zelf staat er ook een planningshulp, volgens mij komt het erop neer dat je eerder moeten kijken naar oppervlakte ipv iets anders.Mijn eerste idee zou zijn 1 sensor te zetten op elke kruising van je vakjes, op die manier staan ze niet in de weg van wat je ook wenst te planten en beslaat elke sensor 4 aanpalende vakken. Alternatief is om telkens een vakje over te slaan om te sparen in sensoren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 Halle Bee, Dank voor je meedenken. Als ik sensors op de kruising van mijn vakjes doe, zoals je eerste suggestie, gebruik ik dan ook nog ergens de verdeeldruppelaars? Stel ik heb een bak van 60x60 cm. Bestaand uit 4 vakken van 30 cm. Hoeveel sensoren plaats je dan in totaal? 5? de sensoren staan dan allemaal 30 cm van elkaar verwijderd, is dat niet te ver? Ik dacht dat maximale afstand 20 cm was.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Das wel een kleine bak dan, ik zou ze dan terug zetten op de assen van je 4 vakken. Die vormen een kruis door het midden en dan zet je die telkens op afstand 15 en 45, eventueel op de kruising nog een vijfde sensor. Je hebt dan terug weer geen last van je aanvoerlijnen en zeker voldoende water voor je planten...Eens uittekenen hept ook want je zet bv. Nooit een sensor op de buitenrand, heeft geen nut daar ... Ook de problematiek van je aanvoerlijnen, splitsers, eindstop enz zijn belangrijk. Zoals de vorige poster al zei, de verzendkosten zijn niet min en het is maar stom om 1 ding te vergeten en het dan niet kunnen gebruiken, het blijft een dure aanschaf... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 Hallo Bee, De bak van 60x60 was maar een voorbeeld zodat ik kon checken of ik je suggestie goed snapte, ik wil juist een bak van 360X60 gaan aanleggen... Ik zal het inderdaad maar eens gaan uittekenen, en dan krijg ik ook de lijnen in het zicht.. Zou idd onhandig zijn als je tekort bestelt, maar heb de investering er graag voor over. dank voor het meedenken!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 misschien wat off-topic van je vraag maar ik zou mijn bak wat breder maken, ik heb zelf een paar bakken van 345x145 ( inclusief de dikte van de randsteen ). Ik haal daaruit 9*3 vakken ( ong 40 op 35/vak ). Je moet dan wel rondom aan je bak kunnen natuurlijk maar die breedte is gemakkelijk te overbruggen met je armen. 60cm lijkt me wat smal en met bv. 30 cm breder te gaan win je een ganse rij vakjes bij zonder veel extra materiaal te spenderen ( 2x30cm extra breedte <=> 33% oppervlakte. winst ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 Een schema uittekenen is inderdaad een goed idee. http://www.blumat.nl/Page/211074_tropf-blumat-planningshulp.aspxEén sensor/verdeeldruppelaar voor een vakje van 30 x 30 is misschien wat weinig. Kleinere vakjes maken? Als je (ook) verdeeldruppelaars gaat inzetten, houd dan rekening met rijtjes / groepjes van planten met hetzelfde waterverbruik en oogsttijd.Bij een tweede teelt kun je per sensor (niet per verdeeldruppelaar) heel eenvoudig de eventueel andere waterbehoefte instellen.Houd ook rekening met de benodigde grootte van het watervat (iets van 30 liter per m2 is bij mij net genoeg voor een week heel heet en droog weer. Vat moet hoog, maar ook niet weer zo hoog dat je niet kunt bijvullen, dat schijnt bij jou met emmers te moeten, want geen waterleiding op die verdieping. Eindstops 3mm heb je niet echt nodig. Een klein stukje 3mm druppelslang met een knoopje erin werkt net zo goed.Eindstops 8mm zijn wel nodig.Verder is een kraantje tussen watervat en 8mm slang wel handig bij installeren en aanpassen.Als laatste: aanbod schept vraag. Wellicht wil je ook een paar potplanten op het systeem aansluiten. Extra sensoren dus, voldoende 8mm slang, en een paar 8mm T-stukjes. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted November 5, 2013 Share Posted November 5, 2013 En zo werkt een Blumat sensor (in de praktijk gaat het allemaal veel rustiger, dus beter): Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Bee: dank voor je suggestie. Mijn Balkon is ongeveer 4 meter breed en 2,5meter diep. Diepere bakken lukt niet, want dan moeten de bakken meer naar het midden komen te liggen zodat ik er ook nog achter kan komen. Het kan wel, maar dan wordt mijn hele balkon opgeslokt...Misschien dat ik verschillende tekeningen moet gaan maken hoe de moestuin op balkon het beste in te delen.Ik heb beneden ook nog een tuin, dus ik hoef niet persee in de zon te zitten op het balkon. Maar tuin beneden is niet erg groot, geen plek meer voor veel moestuinbakken. Henk: ik moet er echt nog maar even op puzzelen.. Misschien dat het handig is als ik extra verdeeldruppelaars aanschaf. En ik naar behoefte meer of minder water kan aanbrengen. Dus als ik je zo lees, kun je de sensor ook nog instellen op hoeveel water het doorlaat. Ik denk nu aan sensoren op de assen zoals Bee voorstelt, en dan naar behoefte extra verdruppelaars inzetten. Ik heb nog geen flauwidee wat de verschillende waterbehoeftes zijn per gewas. Maar ik zou graag de volgende gewassen willen groeien: diverse soorten sla, paksoi, chinese broccoli, snijbiet, spinazie, stengelui.Volgens mij groenten die een redelijke opbrengst geven. Maar weet niet of zij vergelijkbare waterbehoefte hebben, zoja, dan is de bewatering ook eenvoudiger in te stellen volgens de blumat methode. Ik zou ook wel tomaten, courgettes, komkommers willen, maar die wil ik laten klimmen. Die kunnen volgens mij wel een slok gebruiken, en komen tegenover de 360x60 bak te staan. Ik heb beneden onder het balkon in de tuin een buitenkraan, daar kan ik een slang op aansluiten die over het balkon hek gooien en daarmee het waterreservoir vullen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Caatjeh Posted November 5, 2013 Author Share Posted November 5, 2013 Lees net dat sla juist niet in de volle zon moet, net zoals rucola spinanzie, snijbiet... Willen ook graag schaduw. :Balkon staat op zuid-oosten. Heeft de hele dag zon. http://www.tuinadvies.nl/groenten_telen_op_schaduwrijke_plaatsen.htm Nou goed, ik ga me maar eens inlezen hoe of wat. En welke groenten het beste wel de volle zon willen, of hoe ik schaduw kan creeren.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts