Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

wat is er mis met mijn citroenmelisse


maartje

Aanbevolen berichten

Ieder jaar krijgt mijn citroenmelisse (staat in een pot, nu nog in de kas) een soort witte schimmel op de blaadjes en de stelen. Het is alleen op de bovenkant van blaadjes te zien en het begint met vlekjes, totdat een steeds groter oppervlakte is aangetast. Ook zitten er gaten in de bladeren.

 

Wie weet wat het is? De andere kruiden die er naast staan hebben nergens last van. En ik heb al eens een nieuwe plant gekocht en de oude weggegooid, maar deze had na een tijdje dezelfde problemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt inderdaad als meeldauw, en als dat juist is, dan zegt onderzoek van Arden B. Andersen dat dit voornamelijk komt door een tekort aan calcium en fosfor. Wat niet direct wil zeggen dat dit niet voldoende in de bodem zit, het zegt alleen dat je plant dit op de 1 of andere manier niet, of niet voldoende, opneemt/op kan nemen. En volgens dezelfde Dr. Andersen is dit de hoofdoorzaak van bijna alle ziekte en plagen.

Comprehend and copy Nature

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, even foto's opgezocht en ik denk dat het inderdaad meeldauw is. Volgens google niet zo makkelijk te verhelpen, zeker niet als je er daarna ook nog van wilt eten. Misschien maar een nieuw plantje halen...

 

Bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik op internet lees, is dat meeldauw praktisch niet te bestrijden is zonder bestrijdingsmiddelen (waardoor ik de melisse niet meer kan gebruiken), als je het afknipt komt het gewoon terg omdat er nog steeds schimmelsporen aanwezig zijn. Bovendien had ik de citroenmelisse helemaal afgeknipt in de herfst en is het nu weer opnieuw terug gekomen. Ik denk dat er gewoon niets anders op zit dan weggooien en een nieuw plantje kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, een nieuw plantje hielp eerder niet.

 

Maar ik lees ook dat de kans op meeldauw minder groot is als je het plantje buiten zet en hem eens in de paar dagen veel water geeft ipv iedere dag een beetje. Dus dat ga ik met een nieuw plantje proberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe niet zo dom D je weet toch heus dat hier zat mensen zitten die onbespoten dingen willen eten,

gewoon weg gooien die plant en opnioeuwe proberen hoor Maartje daar heb je groot gelijk in.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

ik las laatst een tip, weet niet of het werkt heb t zelf niet uitgeprobeerd. Helpt bij mozaik virus en waarschijnlijk ook bij meeldauw. 1 deel magere melk en 2 delen water en daar de plant mee bespuiten. De reden voor magere melk is dat het dan niet gaat stinken vanwege het vetgehalte in halfvollen en volle melk. Weet niet of het werkt maar misschien t proberen waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...