maartje Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Ieder jaar krijgt mijn citroenmelisse (staat in een pot, nu nog in de kas) een soort witte schimmel op de blaadjes en de stelen. Het is alleen op de bovenkant van blaadjes te zien en het begint met vlekjes, totdat een steeds groter oppervlakte is aangetast. Ook zitten er gaten in de bladeren. Wie weet wat het is? De andere kruiden die er naast staan hebben nergens last van. En ik heb al eens een nieuwe plant gekocht en de oude weggegooid, maar deze had na een tijdje dezelfde problemen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 klinkt als meeldauw, http://nl.wikipedia.org/wiki/Meeldauw Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Castaneda Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Klinkt inderdaad als meeldauw, en als dat juist is, dan zegt onderzoek van Arden B. Andersen dat dit voornamelijk komt door een tekort aan calcium en fosfor. Wat niet direct wil zeggen dat dit niet voldoende in de bodem zit, het zegt alleen dat je plant dit op de 1 of andere manier niet, of niet voldoende, opneemt/op kan nemen. En volgens dezelfde Dr. Andersen is dit de hoofdoorzaak van bijna alle ziekte en plagen. Quote Comprehend and copy Nature Link to comment Share on other sites More sharing options...
maartje Posted April 7, 2011 Author Share Posted April 7, 2011 Hmm, even foto's opgezocht en ik denk dat het inderdaad meeldauw is. Volgens google niet zo makkelijk te verhelpen, zeker niet als je er daarna ook nog van wilt eten. Misschien maar een nieuw plantje halen... Bedankt voor de reacties! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 kan je hem niet gewoon kaal knippen en klaar?? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
maartje Posted April 7, 2011 Author Share Posted April 7, 2011 Wat ik op internet lees, is dat meeldauw praktisch niet te bestrijden is zonder bestrijdingsmiddelen (waardoor ik de melisse niet meer kan gebruiken), als je het afknipt komt het gewoon terg omdat er nog steeds schimmelsporen aanwezig zijn. Bovendien had ik de citroenmelisse helemaal afgeknipt in de herfst en is het nu weer opnieuw terug gekomen. Ik denk dat er gewoon niets anders op zit dan weggooien en een nieuw plantje kopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 7, 2011 Share Posted April 7, 2011 Maar je schrijft hieronder dat een nieuw plantje niet hielp...? Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
maartje Posted April 8, 2011 Author Share Posted April 8, 2011 Nee, een nieuw plantje hielp eerder niet. Maar ik lees ook dat de kans op meeldauw minder groot is als je het plantje buiten zet en hem eens in de paar dagen veel water geeft ipv iedere dag een beetje. Dus dat ga ik met een nieuw plantje proberen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonie Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Mijn citroenmelisse vind het prima buiten. Wordt enorm in de schaduw. Geen problemen mee. Of wil je hem in de kas houden? En zoja, waarom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Citroenmelisse niet eetbaar naar bestreiding? Waarom niet?? mijn bestreidings spul zegt; goed afspoelen en je kan gewoon eten. (alles waar je het op spuit) ??? Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Doe niet zo dom D je weet toch heus dat hier zat mensen zitten die onbespoten dingen willen eten,gewoon weg gooien die plant en opnioeuwe proberen hoor Maartje daar heb je groot gelijk in. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Ja, weet ik.. ik eet ook graag onbespoten.. maar als het na aan keer goed spoelen/aantal regen buitjes er af is... dan heb je er toch geen last meer van een kan je het bijna als onbespoten zien?? aangezien er geen resten meer op zitten Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted April 8, 2011 Share Posted April 8, 2011 Onbespoten is onbespoten zo simpel. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted April 19, 2011 Share Posted April 19, 2011 Een van mijn citroenmelisse stekjes die ik van Joieke kreeg heeft nu ook meeldauw Weg gooien? of kan ik nog de blaadjes er afhalen en afwachten Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted April 22, 2011 Share Posted April 22, 2011 ik las laatst een tip, weet niet of het werkt heb t zelf niet uitgeprobeerd. Helpt bij mozaik virus en waarschijnlijk ook bij meeldauw. 1 deel magere melk en 2 delen water en daar de plant mee bespuiten. De reden voor magere melk is dat het dan niet gaat stinken vanwege het vetgehalte in halfvollen en volle melk. Weet niet of het werkt maar misschien t proberen waard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts