Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Plantafstand shallot + ajuin

Itoero

Recommended Posts

Ik ga meteen m'n shallotten en ajuinen planten en vroeg me af of ik voor allebei een plantafstand van 10 x 25cm kan gebruiken...?

Ik lees vaak dat men een grotere plantafstand neemt voor shallotten...hoe komt dat?

Die zijn toch kleiner?

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Het verschil zit 'm erin dat 1 geplant sjalotje een bos/meerdere sjalotjes wordt onder de grond (net als aardappelen zeg maar). 1 geplante ajuin levert 1 grote(re) ajuin.

Disclaimer: ik heb pas afgelopen najaar voor het eerst sjalotjes geplant, dus ik ben niet echt een ervaringsdeskundige. Men is vrij mij te corrigeren indien nodig

--------------------------------------

Django

Shallotten plant je dan ook met het topje uit de grond?

Ik heb dat wel gedaan in ieder geval (alleen allerbovenste puntje). Dacht ergens gelezen te hebben dat dat moet. We gaan het zien over een paar maandjes

--------------------------------------

Django

Ik plant sjalotten op 15 x 30 cm omdat ze, anders dan ajuin, meer plat opengroeien naarmate de bol splitst en de nieuwe bollen dikker worden. Nog even dit. Wanneer je kleine bollen plant krijg je enkele dikke. Als je dikke plant krijg je meer maar kleinere bollen.

Bij ajuin neem ik een plantafstand van 8 tot 12 op 30. Kleine afstand geeft dunne, grote geeft dikkere bollen. Rasafhankelijk ook natuurlijk.