Itoero Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Ik ga meteen m'n shallotten en ajuinen planten en vroeg me af of ik voor allebei een plantafstand van 10 x 25cm kan gebruiken...?Ik lees vaak dat men een grotere plantafstand neemt voor shallotten...hoe komt dat?Die zijn toch kleiner? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DjangoV Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Het verschil zit 'm erin dat 1 geplant sjalotje een bos/meerdere sjalotjes wordt onder de grond (net als aardappelen zeg maar). 1 geplante ajuin levert 1 grote(re) ajuin. Disclaimer: ik heb pas afgelopen najaar voor het eerst sjalotjes geplant, dus ik ben niet echt een ervaringsdeskundige. Men is vrij mij te corrigeren indien nodig Quote --------------------------------------Django Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 6, 2014 Author Share Posted March 6, 2014 Hazo, wist ik niet Shallotten plant je dan ook met het topje uit de grond? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DjangoV Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Shallotten plant je dan ook met het topje uit de grond?Ik heb dat wel gedaan in ieder geval (alleen allerbovenste puntje). Dacht ergens gelezen te hebben dat dat moet. We gaan het zien over een paar maandjes Quote --------------------------------------Django Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted March 6, 2014 Author Share Posted March 6, 2014 ok, hun bedje is gedekt, ik ga ze meteen onderstoppen! Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted March 6, 2014 Share Posted March 6, 2014 Hier kun je zien hoe een sjalot groeit: http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/wortelgewassen/sjalot/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirk71 Posted March 9, 2014 Share Posted March 9, 2014 Ik plant sjalotten op 15 x 30 cm omdat ze, anders dan ajuin, meer plat opengroeien naarmate de bol splitst en de nieuwe bollen dikker worden. Nog even dit. Wanneer je kleine bollen plant krijg je enkele dikke. Als je dikke plant krijg je meer maar kleinere bollen.Bij ajuin neem ik een plantafstand van 8 tot 12 op 30. Kleine afstand geeft dunne, grote geeft dikkere bollen. Rasafhankelijk ook natuurlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts