Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

bloembollen


jasmin

Aanbevolen berichten

Laatst bij de Aldi ook bloembollen voor de sier voor op het balkon gekocht: Boomlelie, Glamini, Ixia's en Ranonkel.

 

Alles zit al onder de grond in potten of bakken. Gisteren besefte ik ineens dat deze siergewassen ook met wat verzorging langer meegaan. Knolletjes oogsten, en dan weer opnieuw poten. Maar ik heb niet echt overzicht. Heb al wat gelezen, maar het is me nog niet duidelijk.

Volgens mij moet ik de boomlelie gewoon binnen laten overwinteren, want op het kaartje staat: 1e jaar 80 cm, 2e jaar 1,80 (of zoiets).

 

Dat lijkt me duidelijk. Maar is er een globale handleiding voor de andere knolletjes/bolletjes ... einde seizoen opgraven... bewaren... en in de lente weer in de grond???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorjaarsbollen plant je voor de winter en kun je in de grond laten en deze verwilderen mooi, voorbeeld tulp blauwedruif narcis enzv

 

Zomerbollen zijn lastiger vindt ik die plant je nu in voorjaar maar moet je in de herfst eruit halen en op vorstvrij koele donkere plek bewaren en steeds opnieuw planten, voorbeeld dahlia, gladiool de spullen die jij gekocht hebt,.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, OK, duidelijk... deze bolletjes zitten in bakken, niet in de volle grond. Dus in de herfst opgraven, uitkloppen en op zolder te drogen leggen dus??

 

Moet ik ineens denken aan de verwilderde narcisjes die in mijn tuin naar boven kwamen. Inmiddels uitgebloeid. Eigenlijk zitten ze in de weg, want ik wil die ruimte gewoon spitten en glad maken... Is het wat om die ook op te graven en in de herfst opnieuw in de grond te zetten op een plek die ik zelf gekozen heb??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker dat kun je perfect doen, beste kun je het blad aan de bollen laten zitten tot het blad bruin is

maar je hoeft niet te wachten met uitgraven daarop kan je gewoon nu doen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, OK, duidelijk... deze bolletjes zitten in bakken, niet in de volle grond. Dus in de herfst opgraven, uitkloppen en op zolder te drogen leggen dus??

 

Jasmin, als je volgend jaar weer plezier wilt van je zomerknollen moet je zorgen dat ze volkomen droog de winter in gaan. Mijn dahlia's snijd ik na de eerste nachtvorst kort af (ca 15 cm), ik haal de aarde tussen de de knollen en dan hang ik ze een week of 2 onderste boven zodat al het water uit de stengel kan lopen. Als ze niet goed droog zijn kan de stengel gaan rotten en daarmee de basis voor de nieuwe groei.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...