Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Regenwater opvangen tunnelserre

LucV

Recommended Posts

Als het visuele aspect onbelangrijk is en goedkope bescherming wenselijk is biedt een pastic tunnel mogelijk uitkomst. Plastic tunnels bieden bescherming tegen de wind en houden de winterkou buiten.

Toch zijn er ook een aantal nadelen aan een plastic folie tunnel ten opzichte van de traditionele kassen en serres.

Zo moet het plastic na enkele jaren vervangen worden.

Een ander nadeel is dat het moeilijk is om regen water op te vangen van een tunnelkas.

Naar aanleiding van een aantal vragen die ik ben tegengekomen het afgelopen jaar heb ik besloten hier eens naar te kijken.

Hieronder volgt een kleine brainstorm / opsomming voor mogelijke oplossingen.

Het beste idee

Laat ik maar gelijk beginnen met wat, naar mijn mening, de beste oplossing is.

tunnelserre-water-opvangen.png*

Bevestig een goot aan de buitenkant van de boog, de goot bestaat uit een open eind en een dicht gemaakt eind (kant en klaar te kopen bij de gamma).

De goot bevestig je door gaatjes te boren in de plastic folie en eventueel in de boog voor een wat stevigere constructie.

Het probleem blijft dat door de vorm van de tunnel constructie (door de speling tussen de bogen) weinig water in de goot terecht komt.

Ook hier is weer een oplossing voor te bedenken, namelijk de volgende:

lijm of tape een recht en op maat gesneden stuk plastic folie op de bestaande tunnel folie, en lijm of tape het andere stuk aan de binnenzijde van de goot.

Nu moet het lukken om water op te vangen met een tunnelserre / folietunnel. Zodoende kan je boven de grond een ton of vat zetten en is het makkelijk om water af te tappen.

Kant en klare oplossing

Natuurlijk zijn er ook een aantal kant en klare oplossingen verkrijgbaar in de handel. Ik heb er hieronder 1 neergezet, al lees ik weinig positieve verhalen over dit soort oplossingen!

PTGG.jpg

http://www.twowests.co.uk/TwoWestsSite/pages/product/product.asp?prod=PTGG&cookie_test=1

Drainage

Een andere mogelijkheid is om een drainage slang in te graven rond de tunnel met kiezels/gravel als bovenlaag. Op internet zijn handleidingen genoeg te vinden om zo'n soort drainage aan te leggen.

Het regenwater kan opgevangen worden in ingegraven regentonnen, en eventueel later overgepompt worden naar een boven de grond staand (groter) vat.

Tot zover mijn zoektocht naar ideeën / oplossingen om water op te vangen met een tunnelserre. Hebben jullie nog ideeën of tips die andere gebruikers kunnen gebruiken om een oplossing te bedenken voor dit probleem?

*foto uit een bestand van een oplossing voor de professionele teelt

** concept versie: nacontrole moet nog gedaan worden

• 1 year later...
  • 4 months later...
  • 9 years later...