Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Beschimmelde knollen

Victorus

Recommended Posts

Wat moet ik doen aan knollen die vorig jaar uit de tuin gekomen zijn en nu beschimmeld zijn? kan dat nog wat worden? Moet ik de schimmel wgsnijden voordat ik de knollen weer in de vochtige aarde zet? Of is het een total loss?

Als je de knollen niet vertrouwd (dat ze zwaar ziek zijn of zo), kan je overwegen stekken te maken. Ik ga er even van uit dat het over dahlia's gaat, Je trekt ze voor in een bloempot, en als de scheuten een aantal eigen blaadjes hebben, snijd je ze van de moederknol, samen met een flittertje oude knol, en zet ze in goede potaarde. Met goede zorg worden het grote volwassen planten.

Het betreft knollen van ipomea's, een over de grond kruipende klimplant. De plant lijkt een beetje op een rode zoete aardappel waar 3 meter lange kruipende stengels met bladeren aan komen. Die heb ik vorig jaar gekocht en is me goed bevallen. Vandaar dat ik geprobeerd heb de plant over te houden. Je ziet ze in het buitenland vaak in bloempotten hangen die als versiering van het dorp dienen.

Het idee om ze eventueel te stekken lijkt me een goede. Ik heb de schimmel weggesneden en in de vochtige tuinaarde gezet. Nu maar wachten wat er gaat gebeuren! En als het mislukt koop ik gewoon weer een nieuwe.