Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kalk strooien of bemesten?


Randy

Recommended Posts

Ik zit momenteel met een dilemma. Ik heb sinds kort de beschikking over een volkstuin die de afgelopen 3 jaar braak heeft gelegen. Vorige week heb ik bij de welkoop een gratis PH-testje meegenomen. Gisteren heb ik deze gedaan met behulp van gewoon kraanwater.

De test geeft aan de mijn tuintje een PH heeft van ongeveer 5.0. Ik zit op zandgrond en de PH is dus te laag als ik Het goed begrijp.

Nou heb ik al heel wat rondgekeken op het forum en in Het boek ekologisch tuinieren van VELT maar ik kom er niet uit.

 

Wat kan ik nu het beste doen? Kalk strooien of bemesten? Tegelijk kan niet heb ik gelezen maar wat is fan belangrijker?

 

Alvast bedankt!

Link to comment
Share on other sites

Bemesten verhoogt je Ph niet. Als je die wilt verhogen, is bekalken dus beter. Maar er zijn ook gewassen die van zuur houden, dus ik zou van te voren even kijken wat je wilt gaan telen op welke plek. Zodat je dan juist wel of niet wat kalk kan toevoegen.

Bemesten voegt voeding (stikstof, fosfaat, kalium etc. etc.) toe aan je grond. Dat kan ook nodig zijn, maar daar zegt een Ph test niets over.

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk is je startsituatie niet zo slecht. Je weet de zuurgraad van je zandgrond. Die is gemiddeld wat laag, maar voor sommige gewassen okay of in ieder geval binnen de tolerantie.

De kans dat je grond voldoende voeding bevat voor alles met de grootste resultaten, is vrij klein. Maar er zijn ook een aantal gewassen die het met weinig/geen bemesting al goed doen. Andere zullen al redelijke oogsten geven, ook al hebben ze niet zo veel voedsel als ze zouden op kunnen.

 

Tip 1. De allerbelangrijkste om doelgericht en langdurig de voedzaamheid en de zuurgraad van je bodem te verbeteren. Maak voorzieningen om aan compost te komen. Start zo gauw mogelijk om het zelf te maken. Maak een grote hoop/bak om mest een jaar te laten rotten tot compost. Misschien kun je het je permitteren om ergens voordelig wat te kopen alvast. Door compost te gebruiken geef je al wat voedsel (en wordt de voedingstoestand van je grond steeds beter) en werk je ook al aan een wat minder zure bodem. Compost heeft beide effecten + dat op een langdurige, opbouwende manier!

 

Tip 2. Denk niet in "de tuin", maar in gedeelten, vakken, of zelfs teeltbedden in je tuin. En kies voor een aanpak die past bij wat je komend jaar op die plek wilt/kunt verbouwen. Dan wordt al veel meer mogelijk: voeden van de grond waar planten komen die het bij jouw ph doen. Geleidelijk (!!!) wat kalk toevoegen bij gewassen die geen extra voeding nodig hebben nu. Compost kun je altijd gebruiken en is op alle vakken nuttig om alle stukken van je tuin op een hoger plan te krijgen.

 

Tip 3: Een moestuin bouw je op. Dat geldt ook voor de grondkwaliteit. Dat duurt een aantal seizoenen. Werk geleidelijk, stapje voor stapje naar een ideale tuin. Het was al een moestuin...dat is gunstig. Zandgrond houdt weinig voedsel vast. Zandgrond wordt snel zuur van zichzelf, bindt slecht calcium. Bouw aan een teeltlaag met humus die dat wel doet. Geef mest en kalk steeds met mate, kies bij beide voor de geleidelijk/langzaam/langdurig werkende varianten! Anders spoelt het meest snel weer uit je grond. Het lost niets op...hooguit even een schijn-boost voor je tuin.

 

Concreet: Maak een teeltplan + indeling voor je tuin. Beperkt je nu tot wat kan. (Het meeste!) Stem bemesten en wat kalk geven af op de behoeften van de bepaalde gewassen op bepaalde delen van je tuin. Werk vooral met gedroogde koemestkorrels voor bemesting, stem dat af op wat planten nodig hebben. Werk met zeewierkalk of ander langzaamwerkend product om hier en daar geleidelijk de zuurgraad wat te verhogen. Waar je dat kunt/hebt....voeg compost toe, als mulch of ingeharkt in je grond....voor een geleidelijke en blijvende verbetering van voedingstoestand en zuurgraad van je bodem, doordat ze dan voedingsstoffen en ook kalk steeds beter kan gaan binden.

 

Enkele voorbeelden:

A. Je wilt een vak aardbeien. Zuurgraad is daarvoor okay. Daar geen kalk. Wel wat koemest in plantgaten en geleidelijk bijv. om de 6 weken wat koemest op het vak.

B. Je hebt een vak met wortelgewassen (wortel, bietjes, witlof e.d.) Daar geef je enkele keren beperkte hoeveelheid kalk en zo mogelijk lekker laagje compost.

C. Kolen willen veel voeding en geen zure grond. Die zet je dit jaar nog niet. Maar je weet wel al waar ze volgend jaar komen. Daar zet je nu al peulen of bonen + in dat vak af en toe een lage dosis koemestkorrels, lage dosis kalk + zo mogelijk volop compost.

D. Waar je courgettes komen in mei geef je nu al wat kalk. 2 weken voor je ze plant, strooi je koemest over het bed. Bij het planten meng je rondom het plantgat een behoorlijke hoeveelheid gedroogde koemest. Eind juni strooi je nog wat koemest over dat vak en harkt dat in. In augustus strooi je nog eens een kleine dosis kalk. Heb je genoeg compost: dat lusten ze altijd als mulchlaag!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Compost is normaal licht basisch(alkalisch)...gooi er een dik pak op.

Een zandgrond heeft dat sowieso nodig.

Dan zit uw zuurtegraad wel goed denk ik.

Als je grond nog steeds te zuur is, kan je bekalken. kalk en compost gaan wel samen.

Je kan later in het seizoen eventueel nog bemesten.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link to comment
Share on other sites

@ Itoero

 

Het valt me in meer van je reacties op, dat je de factor "tijd"......dat geduld en aandachtig nodig is om iets te bereiken...nogal eens overslaat. Als iemand al gemakkelijk aan veel goede, rijpe, gevarieerde, compost kan komen, zal het toch een aantal jaren duren voordat een voedzame, gezonde humuslaag zich opbouwt waardoor het beoogde effect wordt bereikt. Voor vele tuiniers is het verwerven (maken? Kopen?) van voldoende compost, zeker in de beginjaren, bovendien best een probleem. Je hebt dan nog weinig om te composteren. Opbouwen is dus ook vooruitkijken...met beperkte mogelijkheden en middelen de stappen zetten die nodig zijn om tot een goede, duurzame, gezonde tuin te komen.

 

Randy heeft in het Velt Handboek naar antwoorden gezocht. Ik heb - geheel in de lijn van Velt en dat boek - die weg wat verder proberen uit te leggen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Wat een uitgebreidde antwoorden! Daar kan ik veel mee

 

Ik heb al hout verzameld om een compostbak te maken, hopelijk genoeg materiaal om meteen 2 bakken naast elkaar te knutselen. Ik hoop dat ik zaterdag tijdens de nationale compostdag wat kan krijgen, maar tot nu toe staat onze gemeente (en de omringende gemeenten) er niet bij

 

Mijn teeltplan ziet er als volgt uit (kolen staan er nog wel in, maar die kan ik er dus beter uithalen? De bloemkool had ik al wat voorgezaaid )

 

Vak A (8x4 meter):

- vroege aardappels. Dit op aanraden van andere mensen op het volkstuincomplex, zo kwamen de wortels van het kweekgras los en naar de oppervlakte zodat ik die er straks nog makkelijker uit kan halen. (ik heb er nu al zoveel mogelijk uitgehaald)

 

Vak B:

- wortel

- rode & gele ui

- knoflook

- rode bieten

- bieslook

 

Veld C:

- peulen

- lage slabonen

- stoksnijbonen

- komkommer

- tomaat

 

Veld D:

- Bloemkool

- Broccoli

- Chinese kool

- boerenkool

- spitskool

- spruiten

 

Veld E:

- Pompoen

- Courgette

 

Veld F:

- Aardbei

- rabarber

 

Hierachter staat nog een strook met frambozen (en veel kweekgras er tussendoor)

 

 

Organische mestkorrels heb ik inmiddels in huis, kalk moet ik nog even achteraan. Het beste is dus langzaamwerkende kalk?

Op het pompoen / courgette veld moet ik nu dus eerst kalk strooien en vlak voordat de courgette en pompoen geplant gaan worden flink wat mestkorrels.

 

De aardbeien en rabarber alleen wat mest

 

Het wortel/uien bed kan ik nu gewoon kalk op strooien? Ik had inderdaad al gelezen dat hier geen mest op hoeft dit jaar.

 

 

fijne tips! ik ga er meteen mee aan de slag

Link to comment
Share on other sites

Succes!

Goed plan allemaal!

 

Nog even voor de duidelijkheid (en misschien ten overvloede) : Als je kalk strooit, strooi dan veel minder dan de verpakking aanbeveelt. Beter af en toe een beetje, dan ineens veel. Alles wat niet snel gebruikt wordt aan voeding en kalk en wat niet in een meer gebonden vorm in je (kalk-)meststof zit, zal weer heel snel uitspoelen. Dat heeft geen nut en is ook slecht voor het milieu. Daarom ook kiezen voor langzaam-werkende kalk* en organische meststof als koemestkorrels. Als vorige tuiniers op dat stuk grond al met compost/organisch materiaal gewerkt hebben, kun je al op een basis terugvallen en zal de opbouw veel sneller gaan. Een eerste jaar is ook veel kijken en je bodem en hoe diverse gewassen het er op doen, leren kennen.

 

* In het Velt Handboek worden op blz. 154 en volgende de diverse soorten kalk die in de handel zijn uitgebreid besproken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Compost kan je hier in containerparken vrij goedkoop kopen. (3euro/40l)

En vermits Nederland op veel punten verder staat en beter georganiseerd is dan Belgie, ging ik ervan uit dat het daar ook gemakkelijk te vekrijgen is.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link to comment
Share on other sites

Interessant artikel RoBo!

 

Zeeschelpenkalk of zeewierkalk is dus een langzaam werkende Kalk.

Stel ik wil dit jaar toch proberen om kolen te planten. Heeft dit kans op slagen? En kan ik op dat vak nu alvast wat kalk strooien?

Of ben ik dan vooral eigenwijs en heeft het geen kans van slagen?

 

Ík ga in ieder geval met jullie tips aan de slag

Link to comment
Share on other sites

Heeft kool kans van slagen?

 

Blijkbaar heb je bloemkoolplanten al gezaaid. Met flink wat koemestkorrels en wat kalk heel misschien een kleine oogst, misschien ook niets. Dat zal je vooral iets vertellen over de bodemkwaliteit die je grond, na 3 jaar braak, maar wel al als moestuin gebruikt, al heeft.

 

Het probleem is in mijn ogen niet zo zeer of je oogst krijgt van de bloemkolen. Maar het risico van dat knolvoet een kans krijgt om zich in je tuin te vestigen. Wat zure zandgrond is waar dit schimmel zich makkelijk kan ontwikkelen en vermeerderen. En als je het een keer in je tuin hebt, wordt alle teelt van kolen verder bijna onmogelijk gedurende heel veel jaren. Ik kan geen koffiedik kijken. Ken je tuin en de grond helemaal niet. Dus misschien zie ik wel koeien, die er niet zijn..... Hebben andere moestuiniers op het complex er last van?

 

Maar ik weet wel dat je omstandigheden juist voor dat gewas ongunstig zijn (En voor heel veel andere gewassen helemaal niet zo slecht!!) en denk dan: De kunst van een biologische tuin is precies om je natuurlijke mogelijkheden te benutten en zo mogelijk te verbeteren.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link to comment
Share on other sites

Aan knolvoet heb ik helemaal niet gedacht! Ik heb 8 bloemkoolplantjes voorgezaaid binnen.

Ik heb inmiddels even rondgevraagd op het complex en ik moest er vanuit gaan dat er al knolvoet in mijn veldje zit

 

Er zitten veel mensen 'van de oude garde' die aan teeltwisseling om de 3 jaar doen waardoor knolvoet het heel erg naar zijn zin heeft.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...