Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gescheurde tak van een vrij oude rozemarijnstruik redden?

Jorieke123

Recommended Posts

Tegen onze voorgevel staat een mooie oude rozemarijnstruik. Ik heb hem er zelf neergezet, zo'n 3 jaar geleden. Toen was de plant dus al groot en oud, het verplanten is verder helemaal goed gegaan.

IMG197146781395217052.JPG

Nu staat er bij ons af en toe een harde wind. En ik had een gedeelte van de struik al vast gemaakt aan de muur:

IMG197213211395217059.JPG

Maar een andere grote tak is helaas geknakt en een stuk af/ingescheurd. Dat is al maanden geleden gebeurd, maar de tak leeft nog steeds. Ik ben eigenlijk niet zo van het steunen en opbinden en pamperen van planten. Maar vind het ook weer zonde om deze hele tak er af te halen.

IMG197378011395217067.JPG

IMG197443461395217076.JPGIMG197663731395217084.JPG

Ik heb net bij Welkoop nog 2 van dat soort steunen (maar dan een wijdere variant) gekocht.... wat nu? Gewoon die tak omhoog vouwen, meteen de steun er onder/tegen, en zo laten? Of de tak ook nog een beetje bij elkaar binden met iets (verbandje? )? Of juist open laten, omdat er anders vocht in komt en niet weg kan?

Of toch maar de hele tak er af?

Terug opbinden , maakt de wond 'natter' zeg maar. Niet doen is mijn inschatting. Zo laten lijkt me geen optie. Ding ligt in de weg en is misschien ook wel lelijk ( dat moet je zelf weten )

Ik zou hem netjes afsnoeien. En de resterende staander ook fors terugnemen straks eind april. Dan groeit ie wel fors dit jaar, maar meer compact en tot een mooie bos weer uit. De wond verder gewoon zo laten , niks mee doen.

Van het snoeisel paar stekken maken. en veel drogen voor de bewaar.

Ah jammer, ik was er al wel bang voor (vandaar mijn vraag). Het is inderdaad lelijk zo, de hele struik is ook uit zijn verband.

Dat snoeien dat ga ik dan ook maar eens doen eind april. Ik ben nog niet zo gewend dat mijn bomen en struiken onderhand groter worden en ik het dus niet zonde vind om wat takken in te korten.

Snoei is voor de vorm en groei natuurlijk altijd wel beter, maar als er maar een paar takken aan zitten dan is alles zonde

@Jorieke. Snoei is sonde voor nou juist zo'n mooie grote trotse struik, maar besef wel: ondergronds is de struik aan de maat gewend die hij hád. Dus dat ding gaat groeien als een gek en is in no time weer terug in die maat. Snoeien straks in april maakt dat alleen maar sterker en hij zal sterk uitlopen. Die snoei dan , dwingt hem wat breder scheuten te maken in plaats van alleen maar omhoog in enkele takken. Dat maakt de struik evenwichtiger en minder bevattelijk voor weer hetzelfde gebeuren.

Van de afgevallen tak iets laten zitten en afleggen is inderdaad ook een idee hoor. ( naar huis toe buigen en daar wat grond op de scheut leggen ) Ding wortelt dan vrij gemakkelijk nog dit seizoen ( voor de winter even checken )

Hoi,

Of de tak ook nog een beetje bij elkaar binden met iets (verbandje?

Dat kan ook. Je doet dat wel best met z'n tweetjes zodat een van beide de tak terug kan verbinden met de stam.

Het moet wel flink strak zitten zodat er geen verrotting kan ontstaan.

Dus moet je voor zorgen dat ie op meerdere plaatsen wordt gebonden. Je kan bv gegalvaniseerde draad gebruiken, het moet in elk geval ettelijke jaren kunnen meegaan.

De tak moet dan over de gehele wonde worden ingestreken met (hoe noemt ook alweer?) van dat spul waar men gekwetste/gesnoeide bomen mee instrijkt.

Succes kan niemand je garanderen maar als je de tak nu weghaalt is ie hoedanook verloren (denk ook niet dat stekken nu zal lukken, da's normalerwijs iets voor in de maand augustus) en die wonde is sowieso een extra vorstgevoelige plek. Naar mijn gevoel heb je geluk dat het deze winter nauwelijks gevroren heeft. Hopelijk blijft het ook zo.

Proberen maar zou ik zeggen,

Weet ik. Het is ook niet de bedoeling om tak en stam terug aan elkaar te laten groeien want dat lukt wellicht niet meer.

Of in het beste geval slechts aan de voet van de scheur.

Maar zolang de tak leeft is er wel een goede kans dat ie zo zal blijven leven. Hij zal wel blijvend ondersteuning nodig hebben dus of aan de beugel binden of aan een paaltje/stok of iets van die aard vast maken.

Overigiens is zo'n beugel ook je dat niet als je rozemarijn heet want door de wind wordt ie daar flink door kaal geschuurd.

Nu ja, het is maar een suggestie, hoor. Wellicht te sterk door mijn rozemarijnbril gelezen, je weet best dat ik een zwak heb voor dat spul, toch?

Oh.. ik had er nog even niets mee gedaan, en ga nu weer twijfelen

Afleggen ga ik niet doen. Het is verleidelijk, maar de tak ligt in de weg en als ik er een pot/schaal neer zet dan vergeet ik die geheid water te geven. Ik ken mezelf onderhand...

Als ik de tak nu vastmaak, met van dat spul, en ijzerdraad, en weer ik wat nog meer. Kan ik hem dan wel weer een beetje los krijgen, als blijkt dat het niet werkt? Of sloop ik dan de rest van de struik en verlies ik meer dan als ik de tak er nu af knip.

En die wond die er nu zit, smeer ik die sowieso beter in met dat spul? Als bescherming voor de rest van de plant? Of is die wond tegen de komende winter gewoon weer sterk?

Hoi,

Kan ik hem dan wel weer een beetje los krijgen, als blijkt dat het niet werkt?

Ja, dat kan je later nog steeds. De tak is zo te zien nog in leven, als je hem zo laat liggen speelt de wind er verder mee en wellicht breekt ie dan vroeg of laat helemaal af en is het einde verhaal.

En die wond die er nu zit, smeer ik die sowieso beter in met dat spul?

Dat zou ik hoe dan ook toch doen. Het spul sluit de wonde af en vervangt de schors zeg maar.

• 2 months later...

Update (want dat vinden we leuk, hier op het forum ) :

De struik staat er mooi bij, omdat het gescheurde stuk op de stam er mooi droog en al verhout uitzag, heb ik er geen spul op gesmeerd. Het is hier verder nooit nat en het leek mij dat de struik de komende maanden goed herstelt uit zichzelf, voordat het koud wordt? En ik kon het goedje ook niet meer vinden

1 tak hing over de grond en was niet gescheurd, die hebben we met een beugel aan de muur vast gemaakt. Onder die beugel kan ik straks nieuwe takken steken, zodat alles bij elkaar blijft. En met wat takjes aan de voorkant, zie je die beugel(s) amper.

Ik heb de struik ook aardig gesnoeid, en hij loopt weer mooi uit nu.

IMG316650271402556481.JPGIMG316749731402556491.JPGIMG316859631402556500.JPGIMG317014181402556508.JPG