Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wolluizen(?) wat te doen?

kenbeimer

Recommended Posts

Sinds de winter zie ik ze telkens op andere planten verschijnen. Eerst op mijn tomatenplant en jade, nu op mijn mandarijn. Het lijken een wit soort luis te zien, alleen als ik via Google afbeeldingen naar "witte luizen" of "witte bladluis" zoek, krijg ik een heel andere soort te zien.

Ik kan via Google geen afbeelding vinden, maar als ik ze (grof) zou moeten beschrijven zou ik zeggen dat ze op pissebedden lijken, wit zijn en veel kleiner. Allereerst hoop ik natuurlijk te weten WAT het is en vervolgens de beste manier van bestrijden. Ze hebben het tot nu toe enkel voorzien op planten die niet tegen vorst kunnen (manderijn, tomaat, jade) en laten de appelbomen vooralsnog met rust.

//update// Het blijken wolluizen te zijn. Ik dacht dat het "wol" schimmel was van overleden beestjes, omdat ik gespoten heb. Dit wil ik nu eigenlijk proberen te voorkomen.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Niet schadelijk voor bijen.... Zeer schadelijk voor bijen zul je bedoelen.

Invloed op levende organismen: Pyrethrum is giftig voor alle insecten, en zeer giftig voor bijen. Het is ook erg giftig voor kreeftachtigen en vissen
http://www.velt.be/Joomla/index.php?Itemid=83&id=879&limit=1&limitstart=1&option=com_content&task=view

Het is een contactmiddel, dat snel afbreekt. Als bijen of hommels ermee in contact komen is het evenzeer schadelijk. Dus zeker niet op bloeiende planten gebruiken, en pas toepassen 's avond na de vlucht van de bijen.

sorry, dat klopt volgens mij niet want ze hebben het daar over een andere pyrethrine bio-pyretrex met piperonylbutoxide (PBO) erin en dat is idd heel schadelijk

maar als je de Ecostyle variant gebruikt die spruzit heet zit dat er niet in want zij gebruiken alleen koolzaadolie

Ik heb een (kapotte) plantenspuit die niet meer sproeit, maar enkel een dunne straal spuit. Hiermee succesvol de wolluizen gelanceerd van de plant af. Of het ze gedood heeft, weet ik niet, maar ze lieten makkelijker los dan ik dacht. Ik ga dit voorlopig doen om de plantjes te beschermen. Ik heb ook 3 lieveheersbeestjes op wacht staan.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Als ik naar het Spruzit etiket van Ecostyle kijk, zit er naast 40 g/l Pyrethrinen ook 160 g/l Piperonylbutoxide in. Voor zo ver ik weet zit er steeds die Piperonylbutoxide als synergist in, omdat die pyrethrinen alleen onvoldoende effectief zijn.

Een harde waterstraal is inderdaad ook een middel om ongewenste gasten buiten te werken.