kenbeimer Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 Sinds de winter zie ik ze telkens op andere planten verschijnen. Eerst op mijn tomatenplant en jade, nu op mijn mandarijn. Het lijken een wit soort luis te zien, alleen als ik via Google afbeeldingen naar "witte luizen" of "witte bladluis" zoek, krijg ik een heel andere soort te zien. Ik kan via Google geen afbeelding vinden, maar als ik ze (grof) zou moeten beschrijven zou ik zeggen dat ze op pissebedden lijken, wit zijn en veel kleiner. Allereerst hoop ik natuurlijk te weten WAT het is en vervolgens de beste manier van bestrijden. Ze hebben het tot nu toe enkel voorzien op planten die niet tegen vorst kunnen (manderijn, tomaat, jade) en laten de appelbomen vooralsnog met rust. //update// Het blijken wolluizen te zijn. Ik dacht dat het "wol" schimmel was van overleden beestjes, omdat ik gespoten heb. Dit wil ik nu eigenlijk proberen te voorkomen. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 afspuiten met spruzit, na een week nog eens, na weer een week nog eens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted March 20, 2014 Author Share Posted March 20, 2014 Is dat biologisch? Heb inmiddels 2 lieveheersbeestjes eropaf gestuurd. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 20, 2014 Share Posted March 20, 2014 tsja, biologisch...gemaakt van margrietjes, breekt af in een dag, niet schadelijk voor bijen...wat wil je nog meer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabien Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Niet schadelijk voor bijen.... Zeer schadelijk voor bijen zul je bedoelen.Invloed op levende organismen: Pyrethrum is giftig voor alle insecten, en zeer giftig voor bijen. Het is ook erg giftig voor kreeftachtigen en vissenhttp://www.velt.be/Joomla/index.php?Itemid=83&id=879&limit=1&limitstart=1&option=com_content&task=view Het is een contactmiddel, dat snel afbreekt. Als bijen of hommels ermee in contact komen is het evenzeer schadelijk. Dus zeker niet op bloeiende planten gebruiken, en pas toepassen 's avond na de vlucht van de bijen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 sorry, dat klopt volgens mij niet want ze hebben het daar over een andere pyrethrine bio-pyretrex met piperonylbutoxide (PBO) erin en dat is idd heel schadelijk maar als je de Ecostyle variant gebruikt die spruzit heet zit dat er niet in want zij gebruiken alleen koolzaadolie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kenbeimer Posted March 23, 2014 Author Share Posted March 23, 2014 Ik heb een (kapotte) plantenspuit die niet meer sproeit, maar enkel een dunne straal spuit. Hiermee succesvol de wolluizen gelanceerd van de plant af. Of het ze gedood heeft, weet ik niet, maar ze lieten makkelijker los dan ik dacht. Ik ga dit voorlopig doen om de plantjes te beschermen. Ik heb ook 3 lieveheersbeestjes op wacht staan. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sabien Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 Als ik naar het Spruzit etiket van Ecostyle kijk, zit er naast 40 g/l Pyrethrinen ook 160 g/l Piperonylbutoxide in. Voor zo ver ik weet zit er steeds die Piperonylbutoxide als synergist in, omdat die pyrethrinen alleen onvoldoende effectief zijn. Een harde waterstraal is inderdaad ook een middel om ongewenste gasten buiten te werken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted March 24, 2014 Share Posted March 24, 2014 sorry2, maar dat is de oude professional versie; als ik op mijn flesje kijk zie ik ditconclusie: kijk wat je koopt, geen oude flesjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts