matthijs0 Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Ik heb een verpakking van zaden voor kruiden van de action, en nu was ik wel benieuwd wat de exacte betekenis er van is. links staan de de kruiden, dan de zaaiperiode in maanden (romeinse ciifers), is dat dan binnen aangezien de 2e kolom leeg is? Trouwens: scherp zand, is dat gelijk aan metselzand, rivierzand of ook speelzand/zandbakzand. Sommige bestratingssites laten speelzand ook onder scherp zand vallen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 21, 2014 Share Posted March 21, 2014 Mijn eigen inschatting hoor: het 1e symbool is zaaien in een potje. 2e symbool is buiten in de volle grond of in een MM bak ofzo. Onbeschermd dus van de weerselementen. Zou ik de 1e kolom als geadviseerde zaaitijden zien. Beter in het midden van die data gaan zitten dan gelijk op 1 april, als april genoemd wordt: dat sowieso. Scherp zand is een vaag begrip. Een ieder geeft daar een andere inhoud aan. Je kan goed zaaien ook gewoon in potgrond hoor. Of ( ietsje beter ) in potgrond vermengd met zand ja. Speelzand is heel fijn. Zandbakkenzand ook , maar allemaal bruikbaar. Rivierzand is dacht ik wat grover. Brekerszand nog wat grover. Dat laatste gebruik ik graag. Goed mengen met de potgrond. Ik doe iets van 7 delen potgrond op 3 delen zand. Ongeveer hoor. kan ook 50-50. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Wel vreemd dat de instructies bij geen énkel kruid aangeven dat ze in volle grond gezaaid kunnen worden. Zelfs niet bij de rucola (rocket)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan L Posted March 22, 2014 Share Posted March 22, 2014 Misschien een domme off-topic vraag, maar wat is het nut dat er wit zand wordt vermengd met de stekgrond? Quote I love the smell of potgrond in the morning...Blog: blog/Jan+L[/color] Link to comment Share on other sites More sharing options...
matthijs0 Posted March 22, 2014 Author Share Posted March 22, 2014 wat is het nut dat er wit zand wordt vermengd met de stekgrond? van wat ik er tot nu toe van begrepen heb: potgrond is rijk aan voedingsstoffen, teveel hiervan (of zouten) zijn schadelijk voor nieuwe wortels en doen deze 'verbranden' of afsterven. Toevoegen van zand brengt meer balans in de concentratie voedingsstoffen. Ook is zand luchtig, waterdoorlatend (niet teveel, niet te weinig, optimale drainage), steriel en zorgt het dat de stekjes makkelijker kunnen wortelen vanwege de regelmatige structuur. De grond dient niet te veel water vast te houden vanwege schimmelgroei. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan L Posted March 23, 2014 Share Posted March 23, 2014 OK weer een weetje meer wijs. Bedankt matthijs0! Quote I love the smell of potgrond in the morning...Blog: blog/Jan+L[/color] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts