Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe zaaiinstructies lezen?

matthijs0

Recommended Posts

Ik heb een verpakking van zaden voor kruiden van de action, en nu was ik wel benieuwd wat de exacte betekenis er van is.

verpakking_instructies_kruiden_zaden_action.jpg

links staan de de kruiden, dan de zaaiperiode in maanden (romeinse ciifers), is dat dan binnen aangezien de 2e kolom leeg is?

Trouwens: scherp zand, is dat gelijk aan metselzand, rivierzand of ook speelzand/zandbakzand. Sommige bestratingssites laten speelzand ook onder scherp zand vallen.

Mijn eigen inschatting hoor: het 1e symbool is zaaien in een potje. 2e symbool is buiten in de volle grond of in een MM bak ofzo. Onbeschermd dus van de weerselementen.

Zou ik de 1e kolom als geadviseerde zaaitijden zien. Beter in het midden van die data gaan zitten dan gelijk op 1 april, als april genoemd wordt: dat sowieso.

Scherp zand is een vaag begrip. Een ieder geeft daar een andere inhoud aan. Je kan goed zaaien ook gewoon in potgrond hoor. Of ( ietsje beter ) in potgrond vermengd met zand ja. Speelzand is heel fijn. Zandbakkenzand ook , maar allemaal bruikbaar. Rivierzand is dacht ik wat grover. Brekerszand nog wat grover. Dat laatste gebruik ik graag. Goed mengen met de potgrond. Ik doe iets van 7 delen potgrond op 3 delen zand. Ongeveer hoor. kan ook 50-50.

wat is het nut dat er wit zand wordt vermengd met de stekgrond?

van wat ik er tot nu toe van begrepen heb: potgrond is rijk aan voedingsstoffen, teveel hiervan (of zouten) zijn schadelijk voor nieuwe wortels en doen deze 'verbranden' of afsterven. Toevoegen van zand brengt meer balans in de concentratie voedingsstoffen. Ook is zand luchtig, waterdoorlatend (niet teveel, niet te weinig, optimale drainage), steriel en zorgt het dat de stekjes makkelijker kunnen wortelen vanwege de regelmatige structuur. De grond dient niet te veel water vast te houden vanwege schimmelgroei.