Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Bodemverbetering gebonden aan maanden?

Featured Replies

Geplaatst:

Dag allemaal, ik ben nog zeeer groen waar het gaat om moestuinieren. Ik heb sinds kort een moestuin die al jaren bewerkt is door de vorige gebruiker. Hij spit trouw ieder jaar net als andere moestuinburen. Nu heb ik de meningen over spitten (of niet) voorbij zien komen, en gelezen dat de meesten adviseren om in een nieuwe tuin wel te spitten. Ik wil graag goed beginnen en meteen grondig aanpakken en de tuin in verschillende vakken van 1.20 m breed verdelen. Wat ik me echter afvraag is of ik nu (bijna april) uberhaupt nog kan spitten, of is daar een uiterste moment voor? En hoe zit dat met compost, mest ed? Graag jullie hulp bij hoe ik het beste kan starten in deze nieuwe tuin in deze periode van het jaar, wetende dat ik 'from scratch' het goed wil aanpakken (desnoods wacht ik dus tot volgende jaar, maar wellicht hoeft dat helemaal niet).

Ik hoor graag! Dank!

Geplaatst:

Spitten kan altijd, ook in de zomer. Wel zijn er een aantal praktische redenen om in bepaalde perioden te spitten. In gebieden waar de grond voornamelijk bestaat uit klei is dat voor en tijdens perioden van vorst. Door de vorst en het uitzettend water vallen de kluiten goed uit elkaar en zijn ze in het voorjaar beter fijn te maken. Een tweede reden is dat de bedden rond het eind van het jaar/begin van het jaar vaak leeg zijn.

Mest die je onder wilt werken neem je bij voorkeur in één keer mee met het spitten of frezen. Gebruik liefst mest die eerst een jaar heeft kunnen verteren op de composthoop. Ook hier weer meestal het najaar/voorjaar zodat bodemorganismen de tijd hebben om voedingstoffen verder om te zetten en te binden en de mest niet te scherp meer is tegen de tijd dat je gaat zaaien en planten. Nadeel van te vroeg mest onder werken is dat een deel van de voedingstoffen verloren gaat (bijv. door regen). Compost kan altijd, zowel onderwerken als bij gebruik als mulche.

Voor frezen is er ook geen vaste periode maar het beste tijdstip om te frezen is vlak voor planten/zaaien.

Mijn advies voor jou zou zijn om niet meer te spitten. Je hebt een tuin waar jarenlang is gespit en waarschijnlijk ook verbeterd is met mest en compost. Is dat laatste niet zo dan zou ik dit jaar wel eenmalig spitten (of frezen) om compost/mest onder te werken. Waarom niet meer spitten? Het bodemleven is prima in staat om de voordelen van ploegen en frezen over te nemen. Beiden hebben namelijk een negatieve invloed op datzelfde bodemleven en de bodem zelf. Hoewel het tijdelijke effect van frezen aantrekkelijk is wordt bijvoorbeeld door de extra toevoeging van zuurstof in de bodem meer organische stof omgezet door bacteriën. Laat je dit aan het bodemleven over dan krijg je een meer stabielere vorm van voedingstoffenlevering. Je zal zien dat je dan ook minder vaak en minder veel moet mesten. Frezen en spitten zijn dus eigenlijk nadelig voor je bodem en dragen niet bij aan bodemverbetering. Is je egels goed en wil je er meer over lezen? Neem dan de eerste hoofdstukken van dit gratis boek eens door: http://www.sare.org/Learning-Center/Books/Building-Soils-for-Better-Crops-3rd-Edition (zie download link onderaan - op een tablet ook prettig leesbaar)

Ik heb zelf de eerste jaren gespit en daar gelijktijdig compost en mest bij ondergewerkt. Geleidelijk ben ik overgestapt naar niet meer spitten. Ik mulche nu voornamelijk met compost. Op elk bed leg ik elk najaar en in het late voorjaar een laag compost. Het bodemleven wordt geactiveerd en gaat aan het werk. Als ik nu graaf stikt het van de wormen, wormengangen en andere (zover zichtbaar) beestjes. De bodem blijft in tegenstelling tot een kale klei bodem vroeger vochtig bij warm weer, is niet meer compact maar vol zuurstof en vocht (o.a. wormengangen) en staat niet vol met plassen, ook niet bij heftige stormbuien (de buurtuinen wel). Ik vergelijk het altijd met een bos. Daar valt jaar na jaar na jaar organisch materiaal op de bodem in de vorm van bladeren en wordt dan door het bodemleven omgezet en verwerkt in de bodem.

Geplaatst:

Hallo,

Persoonlijk ben ik het eens met het bovenstaande van Jorg!

Ik zou als ik jou was nu even kijken hoe de structuur is (is de bodem erg compact/platgelopen? Krijg je maar met moeite een spa in de grond en is wat je opschept een dik brok ipv los van structuur?) en indien nodig nog wat doen om het losser te maken. Als dat niet nodig lijkt gewoon je bedden schoffelen bij droog zonnig weer, en dat herhalen wanneer nodig totdat je gaat planten. Oh ja en bemesten (mest/mestkorrels/compost -waarvan de laatste mijn voorkeur heeft ivm organische stof) natuurlijk, als je bed schoon is. Kijk uit met mestkorrels, daar kunnen de wortels van de planten door verbranden.

De natuur kan het heel goed zelf, de structuur regelen! Enige waar je voor moet zorgen is genoeg organische stof, en dat je het zelf niet teveel aandrukt door er bijv op te lopen.

Succes!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.