Kassiopei Geplaatst: 31 maart 2014 Geplaatst: 31 maart 2014 Ik heb gelezen over het snoeien van frambozen, en vroeg me af of ik het goed begrepen heb:Het gaat om een rode en een gele: De rode malling promise heb ik vorig jaar geplant, ik heb er nog niks aan gesnoeid, er zijn al heel wat uitlopers te zien:(Links onderin is een gele) Hier knip ik denk ik gewoon na de frambozen de oude takken weg en dun ik de uitlopers wat uit? De tweede is een gele waarvan ik de naam niet ken.Ook vorig jaar geplant, als stekjes gekregen.Hij maakt in de zomer frambozen op het oude hout en in de herfst op het nieuwe.Dan is het waarschijnlijk een herfstframboos? En kan ik dan beter alsnog de oude takjes (die hebben al bloemknoppen) wegknippen zodat er meer energie gaat naar de nieuwe uitlopers? Ik ben benieuwd. Quote
Sabien Geplaatst: 31 maart 2014 Geplaatst: 31 maart 2014 Rode zomer framboos (malling promise) - Ik heb deze zelf ookGoed. Indien de framboos te groeikrachtig is, tot eind april de nieuwe uitlopers blijven verwijderen. Ik heb bij mijn M. Promise al zo'n 30-40 uitlopers afgelopen maand verwijderd.Scheuten in de winter uitdunnen (een aantal per lopende meter laten staan). Eventueel in de zomer toppen als de framboos te hoog groeit (heb ik zelf moeten doen met 1 uitloper vorig jaar). Als ze niet te hoog worden, of het er te veel zijn: niets doen. Zoals je de gele beschrijft, is het inderdaad een herfst-type of 2-maaldragend.Aangezien de scheuten die je daar nu hebt tamelijk klein zijn (en weinig), kun je deze misschien beter deze weg snoeien en nieuwe stevige scheuten kweken. Deze kun je dan wel volgend jaar in de lente nog een keer laten dragen. Je hebt toch al de rode zomer, dus deze moet je niet 2 maal laten dragen om je seizoen te verlengen. Quote
Kassiopei Geplaatst: 31 maart 2014 Auteur Geplaatst: 31 maart 2014 Dank je! Dat is duidelijk.Degene van wie ik de gele had vertelde inmiddels ook dat de eerste oogst vaak veel minder is dan de tweede, dit jaar snoei ik ze dan in elk geval terug. Quote
sugar Geplaatst: 31 maart 2014 Geplaatst: 31 maart 2014 Ik snoei hersftframbozen altijd af tot tegen de grond. Zomerframbozen zijn toch lekkerder, en de oogst aan herfstframbozen in de herfst is groter. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Kassiopei Geplaatst: 31 maart 2014 Auteur Geplaatst: 31 maart 2014 Hebben alle herfstframbozen al zo vroeg knoppen eigenlijk?Of is dit dan toch een doordrager? Quote
sugar Geplaatst: 1 april 2014 Geplaatst: 1 april 2014 Malling Promise is volgens mij een zomerframboos. Maar alle herfstframbozen hebben nu knoppen op hun oude takken, net zoals alle zomerframbozen. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Kassiopei Geplaatst: 1 april 2014 Auteur Geplaatst: 1 april 2014 Dank je, en ik bedoelde de gele inderdaad. Quote
femmie Geplaatst: 19 maart 2016 Geplaatst: 19 maart 2016 Ik mag van mijn buurvrouw haar moestuingrond gebruiken omdat zij er al jaren niks mee doet, maar nu staat er dus een frambozenbos op het terrein. Het is waarschijnlijk een zomerframboos. Nu wil ik het bos uitdunnen en wat planten verplaatsen (ik denk dat het zon 3x4m framboos is) maar zou graag bevestiging hebben of ik het goed doe... Ik knip alle takken die er zo uitzien tot de grond af: En laat dan 5 a 6 takken per struik zitten (die dus niet zulke uiteindes hebben) Verder verplaats ik alle nieuwe scheuten (ze staan nu zon 20cm boven de grond) naar een nieuw bed. Alvast bedankt voor het meedenken! Ciao ciao Quote
greetje11 Geplaatst: 20 maart 2016 Geplaatst: 20 maart 2016 Herfstframbozen tot de grond afknippen. Op de nieuwe scheuten komen de frambozen. De vroege en zomersoorten een aantal takken laten staan. Deze hebben als t goed is al vruchten gevormd voor het aankomend seizoen.Is het een grote wildernis dan alles afknippen of halveren Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.