jens Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 ik heb sinds enkele dagen een platte bak die na het weekend geinstalleerd zal worden,nu wil ik daar meloenen en watermeloenen in gaan kweken maar nu vraag ik mij af of het in zo een koude bak even warm wordt als in serre en ik dus al de soorten die in een koude kas te kweken zijn ook in een koude bak te kweken zijn,ik kan eventueel zo van dat zwarte mulchplastic eronder leggen om het extra warm te maken,heeft iemand trouwens al tips voor rassen? groetjes jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Mijn ervaring is: Gaat beter dan buiten (= bijna onmogelijk) en niet zo goed als in serre. Als snelrijpende rassen kiest, die in ons klimaat kunnen, is 1 a 3 rijpe meloenen net mogelijk in een goede zomer. Maar je hebt wel een flink grote platte bak nodig! Is ie kleiner dan 2 m2, dan moet je er niet eens aan beginnen...kies dan voor een (snack)komkommer bijvoorbeeld. Tip: Kijk eens op website van Fruit-Lent voor rassen waarmee je kans op succes hebt. (Vreemd genoeg delen ze de meloenen daar in bij de vruchtgroenten en niet bij het fruit)http://www.fruitlent.nl/meloenen.html Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Vorig jaar Galia meloenen gezaaid (binnen) en nadat ze enkele bladeren hadden ze buiten uitgeplant gewoon zo in de volle grond. De planten die in de zon stonden gingen zo hard dat ik ze echt moest korthouden of ze overwoekerden meer dan 3, 4 meter per plant. Toch een 10 tal meloenen geoogst van (amper) 3 of 4 planten. Dit jaar gaan ze uitgeplant worden op een nog zonnigere plaats en ga ik ze sneller kort houden zodat de vruchten iets groter worden. Nu had ik zeer veel kleinere vruchten die niet op tijd rijp waren. Wel telkens de bladeren die bij de vruchten stonden weggeplukt zodat die alle zon konden vangen. Hier ging het goed, al hoor ik niets dan 'slechte ervaringen' van andere moestuiniers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 3, 2014 Share Posted April 3, 2014 Op de site van FruitLent (link in 2 berichten hiervoor) lijken me de Green Nutmeg en de Minessota Midget soorten waarmee je in de platte bak goede resultaten kunt behalen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Hier ook meloenen in de platte bak.Eerst gezorgd voor een goede vruchtbare bodem, toen bedekt met anti worteldoek en daar (in gaten ) in geplant.Gaat super! Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens Posted April 4, 2014 Author Share Posted April 4, 2014 bedankt voor alle reacties,het is een bak van 1.6 vierkante meter das misschien wel krap,maar ik wil zo graag meloenen gaan telen dat ik het toch ga proberen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted April 4, 2014 Share Posted April 4, 2014 Heb je een kas?Ik heb ze ook al eens omhoog geleid in de kas, vanwege ruimte gebrek.Ging ook goed.Wel zware vruchten ondersteunen. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
jens Posted April 4, 2014 Author Share Posted April 4, 2014 nee ik heb helaas geen kas,dat mag niet van mijn ouders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sammetje Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 In de platte bak gaat hier prima. Ik had vorig jaar 6 oogmeloenen aan 1 plant.Ik vind het eigenlijk makkelijker dan in de kas, want bij de platte bak haal ik op een zonnige dag de ramen eraf en de bijen en hommels doen hun werk. In de kas krijg ik nooit 1 bij of hommel binnen en als ik de bestuiving voor mijn rekening moet nemen..... daar zijn de bijen en hommels echt beter in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts