Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb net wat in mijn ogen "bijzonder"zaag gekocht. Venkel en anijs.

Maar op de afbeelding van de venkel staat het kruid wat boven de grond groeit. Groeien hier nu ook die witte venkelbollen aan in de grond?

Of is dit soort speciaal alleen bedoeld voor het kruid boven de grond?

Wel spannend hoor om dit te zaaien. Ik kan niet wachten tot ik vanmiddag thuis ben.

04-04-14---144541396609234.jpg

Geplaatst:

Ik denk dat je het kruid venkel gekocht hebt. Jij bedoelt voor die mooie verdikte stengels waarschijnlijk de knolvenkel.

edit: zelfde reactie dus als Appelvrouw, ha, ha

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 1 year later...
Geplaatst:

Even een vraagje over venkel. Ik heb dus juist die knolvenkel zaad gekocht en vanaf zaad gezaaid. Nu heb ik in de tuin 5 mooie grote witte venkelen. Kun je van de bol ook thee maken of alleen van de zaden? Krijgt mijn knolvariant ook zaden dat eetbaar zijn of niet? Als wel dan betekent dat dat ik dan de bol niet kan oogsten (want ze zijn nu al heel groot, maar ik heb nog geen bloemen)?

Verder nog, wat kan ik met die knollen maken? Heb ooit eentje gekocht en wok gemaakt, maar misschien heeft iemand ervaringen met inmaken/drogen/invriezen, want 5 tegelijk eten is wat veel

Ik denk dat ik volgende jaar voor de kruidversie moet gaan, want de plant was eigenlijk voor thee bedoeld (is mijn lievelings- thee, maar nooit zelf gemaakt, altijd van Zonnatura uit de AH gekocht)

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

5 venkelknollen zouden hier zo op zijn, we zijn er gek op . Het lekkerst vinden wij ze in parten gesneden, beetgaar gekookt en dan even in de oven met kaas erover laten gratineren.

Maar ook rauw, heel fijn gesneden als salade erg lekker, ook in combinatie met een blikje tonijn en een aardappeltje, wat zure uitjes komkommer en knapperige sla als maaltijdsalade.

Of In pilav met garnalen, of in risotto etc etc etc.

Geplaatst:

De knollen zouden hier ook zo op zijn, ben er gek op. Maar ik heb te vroeg gezaaid dus ze schieten door en maken al zaad. Ik eet de knolvenkel rauw in salade of zo uit het vuistje, verhit verliest het m.i. wat aan smaak.

Of de zaden van de knolvenkel ook gebruikt kunnen worden in thee, weet ik ook nog niet, ik ga het zeker proberen als het zover is. Ik lees het antwoord misschien nog wel mee.

Want alle delen van de venkel hebben de venkelsmaak, Ik kauw weleens op een stuk stengel en het venkelwater slik ik met smaak door, de vezels gooi ik dan bij de compost. Ook kook ik wel stukken venkelplant mee met ander kruiden en groenten in een soep. Ook dan haal ik de stugge vezels eruit en gooi ze weg.

Geplaatst:
Ik heb net wat in mijn ogen "bijzonder"zaad gekocht. Venkel en anijs.

Wel spannend hoor om dit te zaaien. Ik kan niet wachten tot ik vanmiddag thuis ben.

04-04-14---144541396609234.jpg

Als dit zaad eenmaal bovenkomt en een plant wordt hoef je nooit meer te zaaien. Dat doet de plant zelf. En soms meer dan je lief is. Want groeien kan die plant en zaden verspreiden!

Als je de zaden verzamelt, heerlijk om te gebruiken in salades en bij andere groentegerechten.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

Heb gisteren salade gemaakt met venkel, appel, walnoten, parmesan, rozijntjes en olie. Was best lekker en smaakte helemaal niet sterk naar anijs (en dat is in mijn ogen goed, want ik hou niet zo van anijssmaak).

Vandaag ga ik een ovenschotel maken van de rest. Dit groente is zeker de moeite waart.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Geplaatst:

Een vriendin van mij, Lisette (die helaas is omgekomen tijdens de ramp met de La Joola veerboot waar zij samen met haar broer op zat...) deed altijd venkelzaad bij de worteltjes. Eerst koken en dan nasmoren in boter met venkelzaad. Extra lekker.

• 10 maanden later ...
Geplaatst:

Hey folks,

Ik kwam op dit topic terecht omdat ik info zocht over de verwerking van venkel. Ik heb Doux de Florence Venkel van de AH moestuintjes, en had verwacht dat ik van die mooie knollen zou krijgen, omdat er bij oogsten staat dat ze "zo groot als een tennisbal" moeten zijn. Echter, het loof is enorm geëxplodeerd na de moesson van vorige week.

Kun je het loof van knolvenkel ook gebruiken voor thee? En hoe werkt dat dan? Moet je dat drogen of kan dat ook vers?

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...