draak86 Geplaatst: 5 april 2014 Geplaatst: 5 april 2014 Hallo! Dit is mijn eerste jaar dat ik alles vanaf zaadjes af aan doe en dus ongetwijfeld fouten maak waarvan deze de eerste dus is Ik heb 4 weken terug stamslaboon zaden gezaaid (stond op de verpakking dat dat al kon ) en deze zijn nu van aanzienlijk formaat. Ze staan op de vensterbank in mijn slaapkamer. Maar ja, zoals jullie al kunnen begrijpen, ze worden aan de maat. Zou het eventueel mogelijk zijn ze buiten uit te planten onder een plastic kap of zelfgemaakt (onverwarmd) kasje? Of zou dat in de nacht nog te koud worden? Alvast bedankt! Quote
sammetje Geplaatst: 5 april 2014 Geplaatst: 5 april 2014 Hier staan ze ook in de platte bak buiten. Is altijd een gokje, maar als het goed gaat heb je lekker vroeg boontjes. Quote
draak86 Geplaatst: 5 april 2014 Auteur Geplaatst: 5 april 2014 ja, het is altijd zo moeilijk je enthousiasme te bedwingen als het eerste maart-zonnetje door de ramen piept haha. Quote
weknow Geplaatst: 5 april 2014 Geplaatst: 5 april 2014 Zie dit topic over dezelfde vraag.https://www.moestuinforum.nl/bonen-naar-buiten-t13286.html Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
draak86 Geplaatst: 5 april 2014 Auteur Geplaatst: 5 april 2014 Thanks voor de tip! Heb het even gelezen, was iig niet de enige haha. Misschien overdag naar buiten en vanaf etenstijd naar binnen. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 5 april 2014 Geplaatst: 5 april 2014 Vroeg met uitplanten? Je bent eerder laat hoor. Zaai volgend jaar maar voor begin februari. Dan kan je begin maart uitplanten. Die planten kunnen tegen een stootje hoor, ook tegen wat vrieskou. No problem. Hoe vroeger, hoe minder last je straks hebt van de zwarte bonenluis. Want die komt er sowieso in. De bedoeling is dat je de planten gaat toppen door na de 8e bloementros de top uit de plant te knippen. Dan blijft de luis beter weg. Ook dille tussen de planten zaaien werkt goed. Maar wacht eens even: je spreekt over stamslaboon? Bedoel je de gewone boon (prinses enzo...) of bedoel je echt de labboon? Want ik spreek dus over de labboon (of tuinboon). Voor échte bonen is het natuurlijk veel te vroeg. Struikbonen zaai je pas vanaf mei in volle grond, en op het einde van april als je wil voorzaaien in de koude bak. De normale teelt van prinsesbonen in struikvorm maakt gebruikt van zaaibeurten in mei, juni en juli, en oogst eind juli, augustus, september en begin oktober. Quote
draak86 Geplaatst: 6 april 2014 Auteur Geplaatst: 6 april 2014 Haha, ik heb het idd over een filetboon/sperzieboon. Ben dus flink vroeg Quote
Riverdale27 Geplaatst: 8 april 2014 Geplaatst: 8 april 2014 Weet je wat goed werkt? (ik spreek uit ervaring) Zaai begin mei gewoon in potjes van ongeveer 7 cm doorsnede 3 bonenzaadjes. Laat die uitkomen en trek als ze al een paar echte blaadjes hebben de twee zwaksten eruit. Die plant je uit. Eventueel kan je begin mei naast de potjes ook al proberen in volle grond te zaaien. Als ze uitkomen... prima. Komen ze niet uit, heb je de potjes nog. De plantjes geraak je altijd wel kwijt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.